رهبر اقلیت سنای آمریکا خواستار احضار مقامات سابق و کنونی نزدیک به رئیس‌جمهور این کشور به سنا برای شهادت دادن آنان شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، چاک شومر، رهبر اقلیت سنای آمریکا در نامه‌ای که دیروز یکشنبه منتشر کرد گفته نهایت تلاش خود را کرده است که میک مولوانی، رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید و جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید را به سنا دعوت کند تا برای محاکمه و استیضاع علیه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا شهادت دهند.

در این نامه که به میچ مک کانل، رهبر اکثریت مجلس سنای آمریکا نوشته شده، پیشنهاد شده است که سنای آمریکا چهار نفر از نزدیکان رئیس جمهور آمریکا یا افرادی که به نظر می‌رسد درباره کمک نظامی کاخ سفید به دولت اوکراین آگاه بوده اند را احضار کند.

مولوانی، بولتون و رابرت بلر، مشاور ارشد مولوانی، مایکل دافی، معاون رئیس امنیت دفتر مدیریت و بودجه از چهار نفری هستند که شومر خواهان احضار آن‌ها به سنا بود. این در حالی است که دموکرات‌های مجلس نمایندگان پیش از این برای آن‌ها احضاریه فرستاده بودند، ولی آن‌ها از حضور در مجلس نمایندگان و شهادت علیه ترامپ خودداری کردند.

شومر در بخش دیگری از این نامه آورده است که دموکرات‌ها مطمئنا برای هر کسی که از ماجرای کمک نظامی آمریکا به اوکراین اطلاع داشته باشد، احضاریه می‌فرستند.

احتمالا شومر و مک کانل برای گفت‌وگو درمورد نحوه عملکرد دادگاه سنا با یکدیگر ملاقات کنند.

کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه بند‌های مربوط به طرح استیضاح ترامپ را به تصویب رساند. بر این اساس، این کمیته دو بند تصویب شده برای استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا را به منظور رای گیری به صحن عمومی مجلس نمایندگان آمریکا فرستاد. این رای گیری قرار است پیش از تعطیلات کریسمس برگزار شود. با توجه به برتری تعداد کرسی‌های نمایندگان دموکرات در این مجلس، این طرح به تصویب خواهد رسید، اما در مجلس سنا که طرح استیضاح به دو سوم آرا نیاز دارد، جمهوری خواهان دست برتر را دارند.

بر اساس قانون اساسی آمریکا بند‌های قانونی مربوط به استیضاح باید ۶۷ رای موافق را به منظور محکوم کردن ترامپ و برکناری او از قدرت بدست آورد و این در حالی است که جمهوری خواهان با ۵۳ کرسی در سنا در مقایسه با ۴۷ کرسی دموکرات‌ها پیش هستند و نسبت به موفقیت نشدن دموکرات‌ها در کسب دو سوم آرا در سنا اطمینان دارند.

ترامپ به اتهام سوءاستفاده از قدرت و ممانعت از تحقیقات کنگره هفته آینده با استیضاح از سوی کنگره روبه‌رو خواهد شد.

دموکرات‌ها معتقدند ترامپ، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را تحت فشار قرار داده است تا دو تحقیق را که از نظر سیاسی به نفع رئیس‌جمهور آمریکا بود آغاز کند، از جمله تحقیق در خصوص جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و رقیب انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۲۰. آن‌ها همچنین می‌گویند رئیس‌جمهور آمریکا حدود ۴۰۰ میلیون دلار کمک هزینه نظامی به اوکراین را برای اهرم فشار بر این کشور متوقف ساخته بود تا خواسته‌هایش انجام شود.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار