حجت الاسلام و المسلمین سید جلال موسویان به اهمیت وفای به عهد در خانواده و عواقب عهدشکنی پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین سید جلال موسویان کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین اموری که خداوند به آن می‌پردازد وفای به عهد است، اظهار کرد: اولین چیزی که پروردگار  در روز قیامت و رستاخیز از بندگانش سئوال می‌کند وفای به عهد است و پیمان شکنان را جزو افرادی معرفی می‌کند که از رحمت الهی دور هستند تا جایی که نه تنها خداوند عهدشکنان را دوست ندارد بلکه لعن نیز می‌گوید.

خداوند می‌فرماید: به عهد‌هایی که داشتید وفا کنید. از عهد و پیمانی که کردید خداوند سئوال می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین موسویان تصریح کرد: امام علی (ع) در احادیثی به موضوع خلف وعده و وفای به عهد زیاد پرداخته است و این امر بیانگر اهمیت این موضوع است.

امام علی (ع) می‌فرماید: از خلف وعده بپرهیزید که موجب نفرت خداوند می‌شود و مردم از شما دور می‌شوند همچنین پیامبر اسلام (ص) در این باره می فرماید: همنشین من در قیامت وفادارترین شما به همسرانتان است. خیانت به همسران آرامش را از بین می برد آنهایی می توانند از ذکر و رحمت خداوند بهره مند شوند که اول به عهد خود وفا کنند و صاحب قلبی مطمئن شوند و به رحمت خدا اطمینان داشته باشند. وفاداری نسبت به همسران برابر با ثواب خواندن نماز در مسجد النبی است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه همانطور که در  آیات قرآن کریم،نهج البلاغه ،روایات و  احادیث معصومان (ع) به  نقض عهد در مطالب زیاد اشاره شده است، گفت:خداوند توجه خاصی به وفاداری همسران نسبت به یکدیگر دارد، در حوزه خانواده و بحث وفای به عهد؛ اگر فردی نسبت به خانواده و همسر خود تعهد نداشته باشد از رحمت الهی دور می‌شود. ریشه اصلی بیش از ۹۰ درصد آسیب‌های اجتماعی خیانت در خانواده است. خیانت روزی را کاهش می‌دهد زیرا اولین میوه خیانت شک و تردید است و می‌توان به این نتیجه رسید یکی از دلایل افزایش فقر در جامعه خیانت و عهد شکنی است خیانت صفحه‌ای را که روزی در آن است را بر می‌گرداند و باعث می‌شود از رحمت الهی محروم شویم.

وی مطرح کرد: بر اساس روایات روزی یکی از یاران پیامبر (ص) نزد ایشان آمد و گفت: یا رسوال الله (ص) ، در مسائل مختلف گرفتاری دارم. پیامبر (ص) پاسخ داد: نسبت به خانواده خود متعهد باش و در امور خانه به همسر خود کمک کن زیرا رضایتمندی  زن شرط رحمت خداست و خداوند به واسطه  همسر روزی می دهد، یکی از مهم ترین نمونه هایی که بیانگر اهمیت وفای به عهد است اعمال طواف خانه خداست در هفت دوری که باید به دور خانه خدا انجام شود از حجره الاسود آغاز و به حجره الاسود ختم می شود و در هر طواف در حجره الاسود ذکری برای اهمیت وفای به عهد بیان می شود: خدایا ما هیچ وقت عهدی را که بستیم، نمی شکنیم .

حجت الاسلام و المسلمین موسویان گفت: بر اساس  پیمان نامه و عهدنامه در نظام خانواده اگر وفای به عهد انجام شود اطمینان میوه التزام عهد است و اگر عهدشکنی در میان باشد بنیان خانواده متزلزل می شود. اگر وفای به عهد انجامی شود افراد خانواده و جامعه به یکباره دچار شک و تردید و دو دلی می شوند که باید ریشه یابی شود. آرامش قلبی و امنیت نتیجه وفای به عهد و استرس و اضطراب و تشنج حاصل عهد شکنی است که تشنج در جامعه را نیز به همراه دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار