با اتمام سفر روحانی به ژاپن و مالزی حال باید دستاورد‌ها و سوغاتی اقتصادی آن را مورد بررسی قرار داد.
 
سوغات رئیس جمهوری از ژاپن و مالزی چقدر اقتصادی است؟ / جای خالی وزرای اقتصادی در سفر‌های مهم روحانی!به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  سفر حسن روحانی ریاست جمهوری ایران به مالزی و ژاپن صدر اخبار رسانه های سیاسی نویس داخلی و خارجی شد؛ غافل از آنکه در پسا پرده مراودات سیاسی تمام کشورها، مزایای اقتصادی و اهداف تجاری پنهان شده است.
 
اهدافی نظیر خروج پول های بلوکه شده حاصل از فروش نفت ایران در ژاپن،  گسترش همکاری های تجاری در زمان تحریم های سیاسی و اقتصادی ایران و همچنین مشارکت های تجاری از جمله موارد مهم اقتصادی بود که باید دنبال می شد.
 
یکی از نقاط ضعف این سفر، عدم همراهی رئیس جمهور توسط وزرای اقتصادی کشور بود. معیشت عمومی و همچنین افزایش میزان مراودات تجاری این روزها از اهمیت بالایی برخودار است. نفت، امنیت تجارت دریایی و زمینی، مراودات تجاری و صنعتی و همکاری های بنادر و گمرکی از جمله مهم ترین نکات این سفرهاست.
 
کشورهایی نظیر ژاپن و مالزی از جمله کشورهایی هستند که می توانستند با همکاری ها دو جانبه تا حدودی نقش تحریم ها در اقتصاد ایران را کمرنگ کنند.
 
گفته می شود آقای روحانی در بدو ورود به کشور مالزی و شرکت در اجلاس نشست سران چند کشور اسلامی شعار بسیار مهم و مثبتی را در جهت کاهش ارزش دلار و سلطه عظیم آن بر کشور ها اعلام کرد. رئیس جمهوری کشورمان گفت: جهان اسلام باید تدابیری برای رهایی از سلطه دلار پیش‌بینی کند!
 
امری که وی اثرات منفی سلطه دلار بر اقتصاد کشورش را حس کرده و از تجربیات اجرایی خود برای رهایی کشورها از آن یاد می کند.
 
سوغات رئیس جمهوری از ژاپن و مالزی چقدر اقتصادی است؟ / چرا هیچیک از وزرای اقتصادی همراه روحانی نبودند؟

سفر دیپلماسی و اقتصادی ایران به ژاپن بعد از ۲۰ سال 

ایرج شرفی، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در تحلیل سفر رئیس دولت دوازدهم به کشور ژاپن بیان کرد: حدود ۲۰ سالی است که رئسای جمهور ایران به کشور ژاپن سفر نکرده اند و حسن روحانی با ارائه درخواست به این کشور، برای گسترش همکاری های تجاری و بیان پیام مهم ایران به این کشور سفر کرد.
 
او بیان کرد: هنوز از جزئیات و یا همان سوغات سفر رئیس جمهور به ژاپن چیزی مشخص نیست اما قطعا طبق گفته ها، برآوردها و پیش بینی ها درخواست دریافت بهای نفت فروخته شده در این جلسات مطرح شده است. که البته دور از انتظار نیست که ژاپن همچنان در تلاش برای ایفای نقش میانجی گری بین ایران و امریکا قرار گرفته باشد.

دلایل اهمیت سفر رئیس جمهور به مالزی و ژاپن چیست؟

علی گلستانی، کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دلایل اهمیت سفر رئیس جمهور به مالزی و ژاپن گفت: این سفر بعد از تقریبا ۱۹ تا ۲۰ سال رخ داده است و به نظر سیاسی و اقتصادی خود یک دستاورد مهم ارزیابی می شود. اینکه این سفر چه آثار دیگری را به همراه خواهد داشت را باید بررسی کرد.
 
او بیان کرد: یکی از موضوعاتی که اهمیت این سفر را مشخص می کند،  تقارن منافع یا تقارن پیوندهاست که با توجه به وضعیت اقتصادی ایران و ژاپن معتقدم این سفر هیچ تقارن اقتصادی نداشته است.
 
گلستانی افزود: باید دید در صورت برقرار نبودن پیوند سیاسی و اقتصادی کدام کشور دچار تزلزل می شود؟! عدم تقارن به نفع ژاپنی ها مشهود است. یعنی نیاز ژاپن به نفت ایران این عدم تقارن را مطرح می کند.
 
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: با توجه به اینکه ایران یک کشور تک محصولی است و تنها از طریق خام فروشی اکثر درآمد های خود را کسب می کند. سهم بسیار اندکی در تجارت بین المللی دارد و همین امر پس از تحریم ها ما را دچار یک شوک اقتصادی کرد. 
 
گلستانی گفت: این موارد ایران را در امر اقتصاد بسیار شکننده می کند. از طرفی اقتصاد ژاپن به عنوان قدرت برتر دنیا و از سویی یکی از بزرگترین مصرف کننده انرژی نفت در دنیا،  در مقابل ایران قرار می دهد. فروش نفت به ژاپن مزیت اما اقتصاد تک محصولی یک موضوع نگران کننده به هنگام وقوع تحریم هاست.
 
سوغات رئیس جمهوری از ژاپن و مالزی چقدر اقتصادی است؟ / چرا هیچیک از وزرای اقتصادی همراه روحانی نبودند؟
 
گلستانی تصریح کرد: متاسفانه هم اکنون ایران یک محصول مهم استراتژیک  با نام نفت خام دارد که در صورت عدم فروش آن، جایگزین دیگری به جای نفت ایران وجود دارد.
 
وی تاکید کرد: ارتباط موارد ذکر شده در فوق، این است که ژاپن به واسطه اینکه ایران در آستانه گام پنجم کاهش تهعدات برجامی است، نیاز جدی خود به نفت ایران را زودهنگام و با برنامه ریزی از پیش تعیین شده به ایران اعلام می کند البته گفتنی است که ژاپن از لحاظ سیاسی استقلال کافی نداشته و در تصمیم گیری ها از آمریکا الهام می گیرد.

دلیل اهمیت نفت ایران برای ژاپن

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که چرا نفت ایران برای ژاپن مهم است؟ در صورتی که نفت عربستان و امثالهم هم وجود دارد، گفت: تطبیق پالایشگاه های ژاپن با نفت ایران منجر شده است تا این کشور به نفت ایران وابستگی بیشتری داشته باشد.
 
گلستانی با اشاره به دخالت ژاپن برای اظهار نظر در خروج احتمالی ایران از برجام، گفت: علت اعلام نظر دولت ژاپن در برداشتن گام پنجم کاهش تعهدات ایران به برجام کاهش تنش ها و ایجاد امنیت برای منطقه و باز شدن راهی برای خرید نفت ایران است.

او تاکید کرد: موضوع دیگری که مورد تبادل نظر بین ریاست جمهوری ایران و نخست وزیر ژاپن قرار گرفت؛ افزایش امنیت دریانوردی و کشتیرانی در تنگه هرمز بود.
 
گلستانی این دیدار را غیر تشریفاتی و پاسخ به دیدار شینزو آبه دانست و گفت: ژاپن به علت عدم استقلال سیاسی قطعا  نشست با ایران را با همکاری ایالات متحده آمریکا ترتیب داده است.
 
این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که نقش سفر به مالزی چطور بوده است؟ تاکید کرد: عمده ترین نتیجه سفر به مالزی؛ اقتصادی بود اما دیدار با دولت ژاپن بسیار با اهمیت دیده شد. جنبه سیاسی در سفر به کولالامپور مطرح نبود و رییس جمهور در پی ایجاد پیوند اقتصادی پایدار و زمینه های سرمایه گذاری  در این کشور بوده است.
 
این کارشناس اقتصادی تشریح کرد: اما متاسفانه دولت ها و به تبع آن شرکت های خارجی خود را در معرض سیاست ناجوانمردانه آمریکا متضرر نمی کنند به همین دلیل مراودات تجاری را سخت کرده است.

خروج از دید تحریم ها، تنها با اتکا به توان داخلی 

این کارشناس مسائل اقتصادی تنها راه حل کاهش نگرانی ها و پیش بینی ریسک گونه سفرهای خارجی مقامات سیاسی را خروج از فروش تک محصولی و اتکا به توان داخلی دانست و گفت: هم اکنون امریکا تا حد بالایی با این کشور در مواضع تحریمی مشابهت دارد. اروپایی ها در انتظار گام پنجم ایران است و در صورت خروج ایران از سیستم برجام روند دست به ماشه و خروج همگی از این تعهد را در پیش خواهند داشت.

برداشت مهم اقتصادی رئیس جمهور از سفر چهار روزه به مالزی و ژاپن

رسانه ها داخلی و خارجی این سفر را بسیار مورد بررسی قرار داده اند اما حسن روحانی بدو ورود به ایران پس از سفرهای مهم به مالزی و ژاپن با اشاره به دستاوردهای این سفر می گوید: در جلسات متعددی که روز گذشته با مقامات ژاپنی برگزار کردیم این کشور پیشنهاد جدیدی در خصوص شکست تحریم ها را مطرح کرد که با پیشنهاد ما همراه شد و قرار است تا رسیدن به نتایج این بحث و گفتگو ها ادامه پیدا کند.
 
سفر چهار روزه رئیس جمهور کشورمان به مالزی و ژاپن به اتمام رسید و هنوز اخبار مثبت و خوبی از این جلسات گزارش نشده است؛ اما گفتنی است انتظار می رود حسن روحانی با توجه به اهمیت معیشت و نیازهای اقتصادی کشور گزارش قاطعی از این سفر داشته باشد. چرا که اهمیت اجلاس کولالامپور در بعد اقتصادی پررنگ تر از ژاپن دیده می شود.
 
از جمله موارد پر اهمیت سفر روحانی به مالزی، نشست مشترک با ایرانیان و نخبگان ایرانی مقیم مالزی و سوپرایز جدید آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی براستفاده از هوش مصنوعی مشترک برای راه انداری انواع تجارت های بین دو کشور است که هنوز پرداخت رسانه به آن آنچنان هم پررنگ نبوده و این امر ببانگر پر اهمیت بودن سفر ژاپن برای رئیس قوه مجریه است.
 
دستاورد سفر ژاپن نیز تا حدودی حدسیات است. رقم های زیادی از جمله یک تا ۲۰ میلیارد دلاری نرخ فروش نفت ایران  تخمین زده شده است  که در صورت وصول آن این رقم به شکل قابل توجهی بر دوره کوتاهی از اقتصاد ایران تاثیر گذار خواهد بود. اما بازهم باید منتظر ماند و دید نتیجه و دستاورد مهم این سفرها تا چه حد بر اقتصاد جامعه ایرانی موثر واقع خواهد شد.
 
گزارش از نرگس معززی
 
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۰۲ دی ۱۳۹۸
هیچ هیچ هیچ.مگر برجام با آن همه سر و صدا ، بجز پسرفت چیزی برای کشور داشت که یک مسافرت تفریحی داشته باشه؟ راه برون رفت از بحران کنونی فقط و فقط اتکا به توان داخلی و تقویت و حمایت از تولید داخلی و افزایش صادرات و همکاری با کشورهای بی‌طرف و دوست می‌باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۰۲ دی ۱۳۹۸
ایران باید کاری کنه ک همه بیان برای خرید نفت التماس کنن،اصلا انقد پالایشگاه بزنه وفقط فراورده بفروشه، نه نفت خام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۳ ۰۲ دی ۱۳۹۸
فعلا مثل برجام جز سختی وتحریم وگرانی رهاوردی نداشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۱ ۰۲ دی ۱۳۹۸
باشه، الّااااااااااااا مَ صَلّ عَلی مُحَمّد وَ آل مُحَمّد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۷ ۰۲ دی ۱۳۹۸
صلوات
Iran (Islamic Republic of)
Milad67
۰۶:۱۵ ۰۲ دی ۱۳۹۸
هیچ دستاوردی نداشته طبق معمول رفتن تفریح...!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۲:۴۹ ۰۲ دی ۱۳۹۸
سلام ببخشید من حدود دو ماه هر چی نظر میدم پخش نمیشه محبت کنید شما بگید من رو خونی کنم
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۱:۳۷ ۰۲ دی ۱۳۹۸
با سلام . ناظر محترم لطفا نظر بنده را نشر بده شاید راه خوبی باشه...
بنده فرزند یک فرهنگی بازنشسته هستم... فوق لیسانس و متاهل ....
چند سوال :
1- چرا معلم ها بانک ندارن ؟
1/200/000 معلم رسمی داریم حدودا .... اگر میانگین 2/500/000 حقوق دریافت کنند .... مجموع حقوق یک ماه معلم های کشور میشه 3 هزار میلیارد تومان .... با این پول معلم ها میتونن تنها با حقوق یک ماه خود سهام مرسدس بنز یا ایرباس را خریداری کنند .... و تا اخر عمر خودشون و بچهاشون راحت باشن... واقعا تا کی میخواید چشمتون به دولت هایی باشه ک میان و میرن ؟
با 3000 میلیارد تومان میشه پتروشیمی زد .... مگه تامین اجتماعی سهام پتروشیمی جم (49%) را نخرید ؟
به نظرم ایراد از عدم مدیریت خود معلم ها است....
با ماهی 3 هزار میلیارد تومان معلم ها میتونن بانک داشته باشن....
بودجه کل برخی کشور های دنیا عمرا به 3 هزار میلیارد دلار نمیرسه...
مشکل در عدم مدیریت صحیح مالی است.... ربطی به دولت ها ک میان و میرن نداره....
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۸:۰۱ ۰۲ دی ۱۳۹۸
البته در جمله ی آخر رقم 3هزار میلیارد تومان را با 3هزار میلیارد دلار بکار بردید
البته 3هزار میلیارد تومان میشه حدود 300میلیون دلار(با دلار10هزارتومن) نه 3هزار میلیارد دلار
Iran (Islamic Republic of)
حمیذ
۰۱:۲۳ ۰۲ دی ۱۳۹۸
وضعیت مردم ایران چجوره؟
بعد از انتخابات دیگع خبری ازشون ندارم
وعده های صد روزه چی بود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۰۲ دی ۱۳۹۸
میگه کی گفتم صد روزه !!!
خودشم جمعه ها صبح پا میشه میبینه یه سری اتفاقات افتاده!!
Iran (Islamic Republic of)
ح
۰۱:۲۳ ۰۲ دی ۱۳۹۸
ای داد وبیداد
Iran (Islamic Republic of)
وحیده میرحسنی روان ی صالح
۰۰:۵۵ ۰۲ دی ۱۳۹۸
سلام.در کل سوغاتش برای مردم و کشور برجام نافرجام بود و گرانی پنج برابری خودرو و تورم و بیکاری تحصیلکردگان دهه شصتی و پلمپ کردن صدها سانتریفیوژ و ریختن سیمان تو قلب راکتور،
Germany
ناشناس
۱۲:۱۵ ۰۲ دی ۱۳۹۸
راکتور به اون خوشگلی :( وقتی گفتن تو قلبش سیمان ریختن دلم گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ا
۰۰:۲۴ ۰۲ دی ۱۳۹۸
عجب
Germany
ناشناس
۲۲:۱۳ ۰۱ دی ۱۳۹۸
من گوشیم خراب شده کاش آقای روحانی یه دونه گوشی خوب واس من میاورد . سوغاتی .
میگن ژاپنی ها گوشی های خوبی درست میکنن.
واقعا گرونه گوشی نمیتونم بگیرم .
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۰:۵۶ ۰۱ دی ۱۳۹۸
دولت امریکا یه شبه از برجام خارج شد اما این اقایان دارن لحظه به لحظه کنار میزارند فکر میکنند اروپا زود پشیمان میشه هنوز هم امیدشان غربه دولت قبلی هم تمام دستاوردهای هسته ای رو به حالت تعلیق دراورده بود برجام میشد دیگه هنر این بود صنعت هسته ای باشه و تحریم ها هم برداشته شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۰۱ دی ۱۳۹۸
احسنت درود بر هر ایرانی باغیرت درود بر هر انسان آزاده و درود بر همه مردم ایران و مرگ بر منافق که منافقین کثیف ترین موجودات عالم اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۰۱ دی ۱۳۹۸
هیچگاه ایران را دست کم نگیریم کشوری هشتاد ملیونی با جمعیتی جوان و فعال و انرژی فراوان که بازاری بزرگ در اطراف و همانند چهار راهی شرق را به غرب و شمال را به جنوب وصل میکند و در سر راه سه قاره جهان و تنگه بسیار راهبردی هرمز هم در جنوب آن که ۶۰ درصد نفت جهان از آن میگذرد و همچنین سواحل طولانی و بنادر اقیانوسی و نخبگان فراوان و امنیتی بالا از کشورمان قدرتی بزرگ ساخته که میتواند همکار و شریک تجاری بزرگی برای هر کشور پیشرو و پیشرفته باشد و محصولات و تولیدات روز جهان را تولید کند،بله این ایران ماست کافی است کمی اراده کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناصراحمدی
۱۹:۱۵ ۰۱ دی ۱۳۹۸
مگه دولتمردان میذارن اراده کنیم.تولید رو ازپایه برانداخته اند...
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۲:۴۵ ۰۲ دی ۱۳۹۸
آقا شما حیفی باید سخنگوی دولت میشدی با وضعیت الان دولت محترم شمارو کم داره
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۱۷:۲۳ ۰۱ دی ۱۳۹۸
ایران قطب‌های بزرگ خودرو و الکترونیک را با همکاری این دو کشور بزرگ و پیشرفته راه بیندازد و با توجه به توان بالای دانشجویان و دانشگاهیان و متخصصان ایرانی سکوی پرتاب خوبی برای بازارهای منطقه شود زیرا هم جمعیت و هم انرژی و هم نیروی کار فراوان و زبده و دانشگاهی را دارد.
Germany
ناشناس
۱۲:۱۹ ۰۲ دی ۱۳۹۸
شرکت سایپا و ایران خودرو که بازارشون خوبه دیگ لازم نداریم ک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۰۱ دی ۱۳۹۸
اگر مسولان ما زرنگ باشند بازار نیم میلیاردی اطراف ایران که بیشتر هم مصرف کننده هستند میتواند بدست ایران و پروژه های مشترک با کشورهای پیشرفته از جمله مالزی و ژاپن و... باشد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۰۱ دی ۱۳۹۸
به نظر شما بزرگترین بلای خانمان سوز در ده ی اخیر برای ایرانی ها کدام گزینه است
1-اعتیادو خشکسالی
2-برجام
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۸:۱۸ ۰۱ دی ۱۳۹۸
هیچکدام..
Iran (Islamic Republic of)
ناصراحمدی
۱۹:۱۱ ۰۱ دی ۱۳۹۸
گزینه 3 دولت تدبیروامید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۰۱ دی ۱۳۹۸
برجام
Germany
ناشناس
۲۲:۲۰ ۰۱ دی ۱۳۹۸
گزینه 3
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۱:۲۴ ۰۲ دی ۱۳۹۸
گزینه 1
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۶ ۰۲ دی ۱۳۹۸
خشکسالی کجا بود مرد مومن

1- اعتیاد
2-برجام
و نظر مردم هر دوشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۴ ۰۲ دی ۱۳۹۸
2 برجام
Iran (Islamic Republic of)
خاطره
۱۴:۲۲ ۰۲ دی ۱۳۹۸
کدوم خشکسالی...
United States of America
ناشناس
۱۵:۲۱ ۰۱ دی ۱۳۹۸
چرا یارانه معیشتی آذر ۹۸ واریز نشده است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناصراحمدی
۱۹:۱۰ ۰۱ دی ۱۳۹۸
دلت خوشه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۵ ۰۲ دی ۱۳۹۸
بابا فقط به بعضی ها دادند که مثلا بگن گرونی نیست از فردا ش همه چیز اضافه شد موندم چطور این مسولین راحت سر به بالش میزارند فرداش از اوضاع مملکت باخبرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۰۱ دی ۱۳۹۸
رفته بگه چنان رونق اقتصادی درست میکنم که مردم تو باتلاق گرفتار بشن علی برکته الله
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۵:۳۷ ۰۱ دی ۱۳۹۸
علی برکت ا... به توانِ 6 سال
و ما مردم بیچاره باید دو سال دیگه هم زیر بار این مشکلات و گرانی ها له بشیم. علی برکت ا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۷ ۰۲ دی ۱۳۹۸
بابا دوسال دیگه مونده حداقل این مدیران عوض کنه که ناکارامدی اونها تو فشار به مردم ثابت شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۰۱ دی ۱۳۹۸
سوغات بنزینش هنوز داره نابودمون میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۸ ۰۲ دی ۱۳۹۸
متاسفم مسببین گرانی و تورم و فشار به مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۰۱ دی ۱۳۹۸
معلومه حتما گرونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۰۱ دی ۱۳۹۸
کسایی که هنوز امیدشون به غربه رو باید کنار گذاشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۰۱ دی ۱۳۹۸
با این تبلیغاتی که غرب برا خودش می کنه و خودش را ناجی بشر معرفی می کنه، و این وادادگی مسئولین در برابر غرب، مردمی که صبح تا شب دنبال یه لقمه نونن چطوری می تونن معادله های قدرت رو درک کنن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۰۱ دی ۱۳۹۸
اخه بی سواد مگه زمان قدیم ک همرو از خود دور کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۸ ۰۲ دی ۱۳۹۸
منظور مسولین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۰۲ دی ۱۳۹۸
قدیم و جدید نداره.
تو زندگی شخصی اگه با آدم نااهل برخورد کنیم چیکار می‌کنیم؟ باهاش رابطه مون رو ادامه میدیم؟ یا ازش ناامید میشیم و کنار میکشیم؟ و در برابر حمله هاش حمله می کنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۰۱ دی ۱۳۹۸
دوباره دل بستن به برجام و.... ........
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۲:۵۳ ۰۱ دی ۱۳۹۸
سوغاتی ژاپن فقط گوشی.تلویزیون .دوریین تویوتا. ووومیباشد
Iran (Islamic Republic of)
بهداد
۱۲:۲۸ ۰۱ دی ۱۳۹۸
خدا رحم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۰۱ دی ۱۳۹۸
همین که مالزی اینهمه روی ایران حساب میکند خوب است باید غربیها هم به همین نتیجه برسند و علنا اقرار کنند انوقت خواهیم دید که دست از تحریم برمیدارند.

تحریم فقط درصورتی از بین میرود که انها نطمئن شوند در داخل کارهای زیادی میکنیم و وابسته به انها نیستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۰۱ دی ۱۳۹۸
مالزی آخه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۹ ۰۲ دی ۱۳۹۸
مالزی ته امید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۰۱ دی ۱۳۹۸
جناب روحانی خنده تو پاسخی است به گریه های سوزان ما ملت و مملکت
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۱۴:۰۶ ۰۱ دی ۱۳۹۸
از ماست برماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۰۱ دی ۱۳۹۸
شما جیب ما رو نزن...
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۱:۴۲ ۰۱ دی ۱۳۹۸
الان آبه میگه ما قراره تو خلیج فارس نیرو پیاده کنیم. در جریان باش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۰۱ دی ۱۳۹۸
ژاپن اگه می تونه‌آمریکا رو‌از مناطق تصرف شده بیرون کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۰۲ دی ۱۳۹۸
ژاپن اگه درمانگاه بود درد خودش دوا میکرد ببین چقدر نیروی نظامی آمریکایی تو ژاپنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۰۱ دی ۱۳۹۸
هیچی ازش نمیخام
از رسانه ها درخاست دارم صدا و تصویرشو پخش نکنه
خسته شدیم ازش
Germany
ناشناس
۱۱:۴۰ ۰۱ دی ۱۳۹۸
درخواست !!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۰۱ دی ۱۳۹۸
ارباب وعده ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۰۱ دی ۱۳۹۸
«درخواست»
افسرده شدیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۰۱ دی ۱۳۹۸
من خودمم نمیدونستم مالزی سوغات اقتصادی داره /گفتم برید مذاکره کنید به منم نگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۰۱ دی ۱۳۹۸
دولت داره بازم تلاش میکنه نفت بفروشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۱ دی ۱۳۹۸
سوغاتشو نمیخواهیم والا....
Iran (Islamic Republic of)
ه حسینی
۱۱:۰۸ ۰۱ دی ۱۳۹۸
به هر دیگی که میجوشد میاور کاسه و منشین
که هر دیگی که میجوشد درون چیز دیگر دارد
ژاپن برای ما هیچ کاری نمیکند فقط در این زمانه حساس وقت کشی است تا دولت از رسیدگی به اوضاع داخلی دور نگه دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۰۱ دی ۱۳۹۸
تا حالا 6 سال وقت کشی...
کی تموم میشه این کابوس؟
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۱:۰۴ ۰۱ دی ۱۳۹۸
بدون دستاوردی برای برای کشور...
همانند سفرهای قبلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۰۱ دی ۱۳۹۸
بجای اینکه دنبال این باشیم که ببینیم دیگران چیکار می کنن باید به اتکا داخل باشیم کشور ما اگر مدیریت قوی و درست داشته باشد به هیچ جا نیازی ندارد البته دوشرط دارد : اول پاک دستی دوم کار سخت و دقیق .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۱ دی ۱۳۹۸
برای نابودی باعث و بانی گرونی صلوات بفرستید
United States of America
ناشناس
۱۵:۲۳ ۰۱ دی ۱۳۹۸
ناشناس
صلوات کارگر نیست جانم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۰۲ دی ۱۳۹۸
عجبا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۱ دی ۱۳۹۸
بابا بیخیال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۱ دی ۱۳۹۸
خسته شدیم دیگه
United States of America
ناشناس
۱۵:۲۴ ۰۱ دی ۱۳۹۸
بابا بیخیال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۱ دی ۱۳۹۸
صلوات دوم رو بلند تر بفرست
United States of America
ناشناس
۱۵:۲۴ ۰۱ دی ۱۳۹۸
بلند تر بفرست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۱ دی ۱۳۹۸
هووووفففف
Germany
ناشناس
۱۰:۲۵ ۰۱ دی ۱۳۹۸
شاید دلیل اصلی سفر ایشون به ژاپن ، سیاسی بوده!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۰۲ دی ۱۳۹۸
باهوش
Iran (Islamic Republic of)
حقگو
۱۰:۱۰ ۰۱ دی ۱۳۹۸
با این دستاوردشون
Iran (Islamic Republic of)
جلال
۱۰:۰۲ ۰۱ دی ۱۳۹۸
خدمت باشگاه خبرنگاران جوان عرض کن
95درصد از نظرات مردم ک به حق و حرف حساب میزن
را پخش نمی کن
Iran (Islamic Republic of)
ناصراحمدی
۲۰:۰۳ ۰۲ دی ۱۳۹۸
با جلال موافقم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۰۱ دی ۱۳۹۸
راستشو بگو رفته بودی چیکار؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۰۱ دی ۱۳۹۸
رفته گل بچینه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۰۱ دی ۱۳۹۸
سلام
بزرگنمایی این سفر توهین به ملت است ...........
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۹:۴۵ ۰۱ دی ۱۳۹۸
ضمن محکوم نمودن تحریم های ظالمانه دولت شیطانی و پلید امریکا و لزوم هشیاری و دلسوزی و عمل بیشتر مسئولین به تعهدات خود در قبال ملت سرافراز با توجه به شرایط سخت و طاقت فرسایی اقتصادی و وضعیت رفاهی و معیشتی مردم عزیز، بهتر است هرچه زودتر دستاوردهای این سفر از سوی شخص ریاست محترم جمهور اعلام و در عمل نیز شاهد اقدامات و دستاوردهای آن که واقعا جای وزرای اقتصاد، نفت و... و رئیس بانک مرکزی نیز خالی بود، باشیم. باید به جای حضور شخصی مثل جناب واعظی!! وزرای اقتصادی در این سفر حضور می داشتند. سربلند نظام و ملت سرافراز آرزوی ماست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۱ دی ۱۳۹۸
هیچ چیزی نخواهد بود و ژاپن بدون اجازه امریکا قدمی بر نمیدارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۰۱ دی ۱۳۹۸
هیچ دستاوردی نداره، دست از پا درازتر برمیگرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۰۱ دی ۱۳۹۸
6 ساله اینجوریه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۰۱ دی ۱۳۹۸
اخه مالزی؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۰۱ دی ۱۳۹۸
اگر مسئولین ایران به فکرایرانیان بودند کشور را از حالت تک محصولی خارج کرده بودند ولیکن وابستگی اجازه اینکار را به آنها نمی دهد
Iran (Islamic Republic of)
ح
۰۸:۴۳ ۰۱ دی ۱۳۹۸
با سلام به عقیده بنده اولا دلیل سلطه دلار بر اقتصاد مرده کشور عزیز ما داشتن نفت و منافع گرانی دلار نسبت به ارزش پول داخلی مان برای دولت است و عامل گرانی دلار به همین دلیل خود دولت است
Iran (Islamic Republic of)
فرهنگ
۰۸:۳۷ ۰۱ دی ۱۳۹۸
تو این تحریم ها هیچ روابطی نمیتونه برقرار بشه اینو همه میدونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۱ دی ۱۳۹۸
وقت کشی که میکنه
دستاورذ سازی هم میکنه
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۸:۲۰ ۰۱ دی ۱۳۹۸
سلام. اقتصاد ما نباید متکی به صادرات نفت باشد. کشاورزی علمی میتواند نیاز‌های ضروری ما را برطرف کند. بهتر است استخراج نفت را بجز استخراج از میادین مشترک متوقف، و منابع حاصل از آن را صرف زیرساخت‌ها که منافع آن به همه نسل‌ها میرسد، کنیم. مضافا این که قیمت واقعی نفت، ای منبع اصطلاحا تجدید ناپذیر، به دلیل امکان فرآوری، بسیار بالاتر از قیمت کنونی آن است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۰۱ دی ۱۳۹۸
خدایا خودت ی حرکتی بزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۰۱ دی ۱۳۹۸
از تو حرکت از خدا برکت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۰۱ دی ۱۳۹۸
کی تموم میشه این عذاب؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۰۱ دی ۱۳۹۸
مردم باید تاوان انتخاب اشتباهشونو بدن..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۰۱ دی ۱۳۹۸
اسیر شدیم بخدااااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۶ ۰۱ دی ۱۳۹۸
هی می خنده باز...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۰۱ دی ۱۳۹۸
بخند تا دنیا بهت بخنده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۰۱ دی ۱۳۹۸
تنها کاریه که ازش برمیاد..
حذفش نکن اخوی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۵ ۰۱ دی ۱۳۹۸
اگه سوغاتی هم آورده باشه برای خودشونه ! برای ما مردم نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۰۱ دی ۱۳۹۸
مردم هم از سوغاتی بی نصیب نمی مونن
بدبختی های متفاوت
از کشورهای متفاوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۷ ۰۱ دی ۱۳۹۸
فقط یک تفریح بعد از مشکلات داشت که بخیر گذاشت ویک هزینه ایاب وذهاب جزیی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۰۱ دی ۱۳۹۸
مدیونید اگه فکر کنید رفته بود آب و هوا عوض کنه...
بخاطر مردم رفته ... فقط مردم... !!!!!!!!!!!!!!!!!!
آخرین اخبار