به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، گیربکسهای اتومات دارای پیچیدگیهای به مراتب بیشتری نسبت به گیربکسهای دستی هستند بنابراین نگرانی در مورد خرابی آنها نیز به مراتب بیشتر خواهد بود چرا که در صورتی خرابی، خریداران متحمل هزینههای زیادی خواهند شد.
یکی از مواردی که ممکن است برخی اوقات و در شرایطی خاص برای گیربکسهای اتومات پیش آید گیر کردن دسته دنده بر روی حالت P است به صورتی که به هیچ وجه امکان خارج کردن از این حالت وجود نخواهد داشت، اما این پدیده به چه علت رخ میدهد؟ گیر کردن در حالت P به ندرت ممکن است رخ برهد، اما یکی از مهمترین دلایل ایجاد این حالت میتواند ناشی از بی احتیاطی راننده باشید بدین صورت که اگر در یک سراشیبی قرار داشته باشید و بدون کشیدن ترمز دستی، تنها خودرو را در حالت P قرار دهید این امکان وجود دارد که دنده در این حالت گیر کند.
حالت پارک یا P در گیربکسهای اتومات به عنوان یک کمک برای ترمز دستی قرار داده شده است و به نوعی یک مانع مکانیکی به حساب میآید که از چرخیدن مجموعه دنده جلوگیری میکند. اگر به جای استفاده از ترمز دستی تنها از حالت پارک استفاده کنید در برخی مواقع ممکن است با گیر کردن دنده مواجه شوید. این پدیده در خودروهای با گیربکس دستی نیز ممکن است رخ بدهد به طوری که اگر در سراشیبی تنها خودرو را در دنده قرار دهید و از ترمز دستی استفاده نکنید ممکن است در خلاص کردن دنده با مشکل مواجه شوید؛ بنابراین در خودروهای گیربکس اتومات توصیه میشود در هنگام توقف ابتدا در حالتی که گیربکس در حالت N یا خلاص قرار دارد ترمزدستی بالا کشیده شود سپس مکث کوتاهی انجام شود تا خودرو حرکت اضافه خود را انجام دهد و پس از آن گیربکس در حالت P قرار داده شود، بدین صورت از گیر کردن دنده در حالت P جلوگیری میشود.
اگر با گیر کردن دنده در حالت P نیز مواجه شدید عموما سازندگان گیربکسهای اتومات دکمهای را در کنار دسته دنده قرار میدهند که در صورت گیر کردن دنده در حالت P با استفاده از آن میتوانید گیربکس را از این حالت خارج کنید هر چند که توصیه میشود این کار باید توسط مکانیک ماهر انجام شود.
منبع:خودروکار
انتهای پیام/