فعالیت بیش از هزار آموزش دهنده در امر آموزش سوادآموزان

هزار و ۶۰۰ آموزش دهنده در امر آموزش سوادآموزان درگیلان مشغول فعالیت هستند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت ، سیروس محمدی، معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان گیلان گفت: هزار و ۶۰۰ آموزش دهنده در فرآیند برون سپاری با موسسات آموزشی غیردولتی در امر آموزش سوادآموزان در این استان فعالیت دارند و در راستای خدمات ارائه شده در دوره سوادآموزی ۷۹۲ هزار تومان، انتقال ۹۳۰ و تحکیم ۱۶۱ هزار تومان برای آموزش دهندگان (آموزش هر یک از افراد در صورت قبولی آنان) در نظر گرفته شده است.

او افزود: بر اساس سرشماری سال ۹۵، حدود ۹۷ درصد از جمعیت ۴۹ - ۱۰ سال و بر اساس آمار سال ۹۷ حدود ۵ / ۹۷ درصد از این جمعیت باسواد هستند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان گیلان، میزان باسوادی جمعیت ۶ سال به بالا در گیلان قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی را حدود ۵۱ درصد اعلام کرد و گفت: آمار باسوادی گیلان آن زمان در گروه سنی ۶ سال به بالا نسبت به میانگین کشوری که ۵/۴۷ درصد بود، بالاتر قرار داشت.

محمدی افزود: دامنه فعالیت نهضت سوادآموزی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال است و در گروه‌های خاص شامل مددجویان، زندانیان، کشاورزان، نوغانداران و مانند آن افراد بی سواد تا ۶۰ سال نیز می‌توانند در کلاس‌های سوادآموزی ثبت نام کنند.

او، با تشریح سه دوره اصلی سوادآموزی شامل دوره توسعه سواد، انتقال و تحکیم سواد (تعمیق سواد)، گفت: مدت آموزش دوره سوادآموزی برای پنج ماه و حداقل ۴۰۰ ساعت و مدرک این دوره معادل سوم ابتدایی است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان گیلان افزود: مدت آموزش دوره انتقال نیز برای ۷ ماه به مدت حداقل ۶۰۰ ساعت و مدرک این دوره نیز معادل ششم ابتدایی است و سوادآموزان با اخذ این دوره می‌توانند در دوره متوسطه اول برای ادامه تحصیل ثبت نام کنند.
محمدی، با بیان اینکه دوره تحکیم سواد نیز برای تعمیق و تثبیت سواد و جلوگیری از برگشت به بی سوادی تعیین شده است، گفت: مدت این دوره آموزشی برای شش ماه به مدت ۲۰۰ ساعت است که ۷۰ ساعت به صورت حضوری و ۱۳۰ ساعت به صورت غیرحضوری است.

او افزود: سال گذشته حجم ابلاغی در سه دوره سوادآموزی، انتقال و تحکیم سواد آموزی در ۹ هزار و ۳۷۱ نفر بود که ۹۶ درصد آن‌ها تحت پوشش قرار گرفتند و حوزه سوادآموزی گیلان در ارزیابی سالانه معاونت‌های سوادآموزی، حائز رتبه خوب و قابل تقدیر شد، با اینکه برای سال جاری حجم ابلاغی استان در دوره‌های سوادآموزی هشت هزار و ۲۴۳ نفر است که تاکنون افزون بر ۹۰ درصد تحت پوشش قرار گرفتند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان گیلان تصریح کرد: نهضت سوادآموزی با هدف باسوادکردن خیل عظیم بی سوادان کشور به دستور امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در هفتم دی ماه سال ۵۸ تأسیس شده است.

 

انتهای پیام/م.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.