کارشناسان با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری امشب ۵ دی ماه به بررسی موانع ازدواج جوانان پرداختند.

گفت‌وگوی ویژه خبریبه گزارش  خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، طالبی پژوهشگر حوزه خانواده و علیرضا لاور مدرس دانشگاه امشب ۵ دی ماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی موانع ازدواج جوانان پرداختند.

پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به قانون تسهیل ازدواج جوانان گفت: قانون تسهیل ازدواج جوانان در سال ۸۴ مصوب شد و بخش ناچیزی از قانون در قالب‌های دیگر اجرایی شده لذا باید اذعان داشت که نسبت به اجرای قانون اقدامی صورت نگرفته و قانون کاملاً کنار گذاشته شده است.

او با اشاره به اینکه ۷ مجموعه دولتی درگیر موضوع ازدواج جوانان هستند گفت: از دستگاه‌ها درخواست کردیم تا گزارش اقدامات خود را پیرامون موضوع اعلام کنند، اما پاسخ دستگاه‌ها این بود که اقدام مجرمانه‌های مرتکب نشده اند و تنها‌ ترک فعل صورت گرفته و قانون را انجام نداده‌اند، اما باید گفت ترک فعل عمل مجرمانه است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حکم قانون است ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی نسبت به قانون اقدامی را انجام نداده‌اند، مجلس نسبت به موضوع هرسال ورود کرده است، بنده یکی از مخالفین جدیدی تشکیل وزارت ورزش و جوانان هستم، زیرا این دو موضوع به صورت نامناسب کنار هم قرار گرفته است، وزیر ورزش و جوانان را مکرراً به صحن کمیسیون آورده‌ایم و گفته ایم چرا قانون اجرا نشده است.

او با اشاره به اینکه در چاله بحران جمعیت فرو رفتیم و صدایش بعد‌ها در می‌آید گفت: اراده‌ای در رابطه با موضوع ازدواج و جمعیت وجود ندارد، کشور باید بر اساس سه قوه بچرخد، به طوری که مجلس ریل گذاری را انجام می‌دهد و دولت باید به دنبال تامین اعتبار باشد.

پژمانفر با بیان اینکه کمیته ساماندهی ازدواج جوانان تشکیل نشده است خاطرنشان کرد: در این رابطه مصوبه داریم لذا باید موانع را از پیش راه موضوع ازدواج جوانان برداریم.

او با اشاره به اینکه باید اولویت با خوابگاه متاهلی باشد گفت: باید پا به پای خوابگاه مجردی خوابگاه متاهلی ساخته می‌شد، اما باید دید که چقدر خوابگاه متاهلی درست شده است، در رابطه با تحصیلات تکمیلی باید اولویت را برای اشتغال کسانی بگذاریم که متاهل هستند، هیچ نوع امتیازی را برای متاهل در فاز به کارگیری نیروی انسانی قرار نداده‌ایم و جوان مجرد به راحتی می‌تواند استخدام شود.

او با اشاره به اینکه باید برخی از مسائل را به صورت جدی مورد توجه قرار دهیم تصریح کرد: سال گذشته وام ازدواج ۳۰ میلیون تومان در نظر گرفته شدکه سروصدای زیادی به پا کرد، امسال با توجه به تورم ایجاد شده وام ازدواج را گفتیم که به ۵۰ میلیون تومان برسد و بازپرداخت آن ۷ ساله شود ،بیشترین اعتراض را در این خصوص دولتی ها با ما کردند دستگاه‌های دولتی به ما هجوم آوردندکه شما چه کار می‌کنید ، شما باعث می‌شوید خانواده ها دختران خود را در زیر سن پانزده سالگی شوهر دهند.

پژمانفر ادامه داد: ریاست قوه قضاییه نسبت به ترک فعل در خصوص موضوع انشالله دوفوریتی بفرستند تا به موضوع بتوانیم بهتر رسیدگی کنیم.

مجتبی طالبی پژوهشگر حوزه خانواده با اشاره به اینکه اشکالاتی در قانونگذاری قانون تسهیل ازدواج جوانان داریم گفت: در این قانون بودجه خاصی برای اجرا دیده نشده لذا قانونی که رسما بودجه ای برایش دیده نشده، مسلما اجرا نخواهد شد.

او با اشاره به اینکه وظیفه نظارت بر اجرای قانون بر عهده مجلس است گفت :مجلس ۱۴ سال طاقت می آورد تا اعلام کنند که جرم شکل گرفته است و جنایت در حق یک و سه دهم میلیون جوان مجرد صورت گرفته و متاسفانه این عده در تجرد قطعی قرار دارند.

طالبی با اشاره به اینکه قضاوت عمومی کار ساده‌ای است گفت : مردم می‌دانند که از سازمان برق و انرژی کشور و یا آبفا چقدر خدمات دریافت می‌کنند منتها از ساختاری که عموم مردم از آن خبر ندارند مردم بهتر است اعلام کنند که آیا خیر و برکتی به آنها رسیده است یا نه، گردش مالی ازدواج در کشور ۸۰ هزار میلیارد تومان در سال است یعنی یک پنجم بودجه جاری دولت است ، سوال اینجاست که با ۱۲۰ میلیارد و ۳۲۰ میلیارد آیا مسئله ازدواج می شود ؟

این پژوهشگر حوزه خانواده با اشاره به اینکه مسئله ازدواج موضوع اجتماعی و حاکمیتی است که حاکمیت در آن نقش جدی دارد عنوان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی علی‌رغم زحماتی که در طی این دوران کشیده است باید ببینیم آیا دستگاه‌ها با این شورا همکاری داشته اند یا خیر.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار