برنامه «میدون» که چند ماهی است روی آنتن شبکه سه است و توانسته در یک رقابت تخصصی از کسب و کار‌های برتر و نوپا حمایت کند و فضای کسب و کار و اشتغال کشور را به نوعی تغییر بدهد.

گام موثر صداوسیما در رونق تولید؛ عصر جدیدی برای  کشف استعداد کارآفرینان!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به شعار سال ۹۸ یعنی «رونق تولید» رسانه ملی به عنوان یک رسانه تاثیرگذار و جامع نیز با توجه به این امر مهم رویکرد تولید و حمایت از کارآفرینی و کشف استعداد در ایده‌های خلاقانه تولید را در دستور کار خود قرار داد و از فروردین سال جاری تاکنون با تولید و ساخت برنامه‌هایی در حوزه کارآفرینی و رونق تولید سعی کرده تا حدودی به این امر مهم دست پیدا کند. از طرفی با حمایت از تولیدکنندگان داخلی نیز گام‌های موثری در این حوزه برداشته است. از جمله تولید و پخش برنامه «میدون» که چند ماهی است روی آنتن شبکه سه است و توانسته در یک رقابت تخصصی از کسب و کار‌های برتر و نوپا حمایت کند و فضای کسب و کار و اشتغال کشور را به نوعی تغییر بدهد.


بیشتر بخوانید: تأثیر برنامه «میدون» در تغییر نگرش جامعه نسبت به کسب درآمد و سرمایه


از طرفی جوانان دارای ایده‌های خلاق این فرصت را پیدا کردند تا بدون هیچ نگرانی و واسطه‌ای وارد میدان شوند و با راهنمایی و هدایت داوران هر کدام بتوانند با ایده‌های قابل اجرا و توانایی و پشتکار و با حمایت مالی که از آن‌ها خواهد شد، به یک کارآفرین و تولید کننده داخلی تبدیل شوند. ضمن این‌که «میدون» توانسته ظرفیت مشاغلی را که تاکنون دیده نشده یا تا به امروز نادیده گرفته شده بود را در برنامه مهیا کند که در این اتفاق مهم صداوسیما توانسته نقش مهمی ایفا کند. از این رو، جام‌جم بار دیگر به پشت صحنه این برنامه رفته و گزارشی از روند تولید آن تهیه کرده که در ادامه می‌خوانید:

اضافه‌کاری روز تعطیل!
شاید کمتر کسی بداند جمعه هر هفته و درست زمانی که اغلب مردم استراحت و از روز تعطیل خود استفاده می‌کنند، گروه سازنده برنامه «میدون» از ساعات اولیه صبح کار خود را در کافه‌ای به همین نام حوالی میدان انقلاب آغاز می‌کنند. کافه‌ای که حالا پس از چند ماه به پاتوق جوانان بسیاری تبدیل شده است. مکانی برای گفتمان و تبادل نظر و بیان و طرح ایده‌های خلاقانه عرصه تولید.

البته در زمان‌هایی که برنامه «میدون» ضبط می‌شود، همراهان شرکت‌کننده‌ها نیز می‌توانند در این کافه به طور زنده و مستقیم شاهد همه بخش‌های برنامه باشند. طبق گفته یکی از عوامل به دلیل مشغله داوران برنامه فقط در روز‌های جمعه ضبط می‌شود. به همین دلیل اغلب بچه‌های گروه از صبح خیلی زود در لوکیشنی که پشت کافه و در یک سوله قرار دارد، حضور پیدا می‌کنند و همه چیز را برای تولید یکی دیگر از قسمت‌های این برنامه مهیا می‌کنند. به محض ورود با قفس سگ‌های نه چندان آرام و مهربانی رو به رو می‌شوم که در گوشه حیاط پشتی کافه قرار دارند که با دیدن هر فرد غریبه‌ای شروع به پارس می‌کنند. در گوشه دیگری از حیاط بوی ماهی و تور ماهیگیری نظرم را جلب می‌کند. کنار حیاط پله‌هایی وجود دارد که به اتاق تدوین ختم می‌شود. جایی که تهیه کننده در آن مشغول انجام کارهایش است. وارد سوله که می‌شوم جنب‌وجوش خاصی در فضا حاکم است و هر کسی مشغول کار‌هایی است که به وی محول شده. تماشاچی‌ها تلفن‌های همراه خود را تحویل یکی از عوامل داده و با ترتیبی که آن‌ها می‌گویند در جایگاه خود قرار می‌گیرند. داور‌ها نیز از راه می‌رسند و تهیه‌کننده در حال گفتگو با آنهاست. دکتر نبی یکی از داوران برنامه است که بشاش و با لبخند وارد شده و در جایگاه خود قرار می‌گیرد و سعی می‌کند فضا را با شوخی‌ها و خنده‌هایش تلطیف کند.

نمایش با سگ‌ها

دو قلاده از سگ‌هایی که در قفس بودند توسط دو نفر از تعلیم‌دهندگان‌شان وارد سوله می‌شوند. به گفته یکی از عوامل این سگ‌ها برای نیرو‌های پلیس تربیت می‌شوند و از این نظر بسیار باهوشند. مربی‌ها با سگ‌ها تمرین می‌کنند و وقتی سگ‌ها کارشان را درست انجام می‌دهند، مورد تشویق عوامل برنامه قرار می‌گیرند.

حدود ده دوربین تمام اتفاقات برنامه را پوشش می‌دهند. یکی از دوربین‌ها به صورت متحرک در سقف قرار دارد و چند دوربین هم در اطراف سوله قرار دارد. خانمی در قسمت میانی دکور نشسته و در حال بافتن جاجیم است. وقتی از یکی از عوامل در این باره سوال می‌کنم می‌گوید که این خانم در حال بافتن بخش‌هایی از دستکش گارد است که در آموزش سگ‌ها استفاده می‌شود. در این میان مدیر صحنه میکروفن به دست در حال صحبت با تماشاچی‌هاست و نکاتی را به آن‌ها یادآور می‌شود. تصویربردار‌ها نیز در جایگاه خود قرار گرفته و دوربین‌هایشان را بررسی می‌کنند.

یکی از داور‌ها به محض این‌که از حضور من باخبر می‌شود می‌گوید که در گزارشت ذکر کن ما چه کار‌هایی برای نخستین بار در این برنامه انجام داده‌ایم و چه حیواناتی در برنامه آورده‌ایم. از سگ و الاغ گرفته تا بوقلمون و این‌که تصمیم داشتند کروکودیل هم وارد استودیو کنند. دو نفر لباس مخصوص به تن کرده‌اند تا هنگام تمرین گروگان‌گیری گاز گرفتن سگ‌ها آسیبی به آن‌ها نرساند.

گام موثر صداوسیما در رونق تولید؛ عصر جدیدی برای  کشف استعداد کارآفرینان!

معرفی مشاغل نوپا
یکی از نکات مثبت این برنامه معرفی مشاغلی است که شاید کمتر کسی از آن اطلاع داشته باشد. از طرفی صداوسیما هم این فضا را برای ارائه و معرفی این‌گونه مشاغل در «میدون» فراهم کرده است. از جمله تربیت سگ و کاربرد آن‌ها که شاید در هیچ برنامه تلویزیونی به آن پرداخته نشده بود. اما بعد از پایان ضبط این برنامه و صرف ناهار نوبت به شرکت‌کننده بعدی رسید که تولید کننده سوسیس ماهی بود. به همین دلیل در دکور تغییراتی ایجاد کرده و تور ماهیگیری در دکور نصب می‌شود. او نیز درباره سوسیس ماهی و فواید آن توضیحاتی را به داوران داد.

در این بین داور‌ها نیز سوالاتی را در این باره از شرکت‌کننده پرسیدند و نظراتشان را نیز ارائه دادند. ضمن این‌که داور‌ها در این برنامه راهنمایی‌های بسیاری هم به شرکت‌کننده‌ها می‌دهند و نکاتی را یادآور می‌شوند که شاید کمتر شرکت‌کننده‌ای به این نکات توجه کرده باشد؛ بنابراین «میدون» یکی از برنامه‌های تاثیرگذار و مهم در زمینه تولید و کارآفرینی است که تا به امروز خروجی قابل قبولی هم داشته و عوامل درصدد هستند که برای فصل بعدی این برنامه نیز تمهیدات بیشتر و بهتری را بیندیشند.

گام موثر صداوسیما در رونق تولید
دکتر علیرضا نبی استاد دانشگاه و یکی از کارآفرینان برتر کشور است که داوری این برنامه را نیز برعهده دارد. او یکی از داورانی است که ارتباط خوبی با شرکت‌کننده‌ها برقرار می‌کند و نکاتی را به آن‌ها یادآور می‌شود که بسیار کاربردی است. وی در خصوص تجربه حضور در این برنامه و ارزیابی‌اش از شرکت‌کننده‌ها به نکات جالبی اشاره کرد:

از تجربه حضورتان در این برنامه و پیش‌بینی‌ای که از خروجی آن می‌کردید بگویید.
واقعیت این است نه فقط من بلکه هر کسی که در حوزه کسب و کار در ایران فعالیت می‌کرد حقیقتا فکر نمی‌کرد به این شکل ما یک سری کسب و کار‌های پنهان داشته باشیم که اغلب آن‌ها نه جایی برای ارائه و ظهور و بروز کار خود داشتند و نه کارشناسان سراغ این‌ها رفته بودند و کاملا در یک گوشه‌ای کار می‌کردند. ولی صداوسیما در سال رونق تولید خیلی جدی به این مقوله پرداخت و گام موثری در این جهت برداشت.

من حدود ۲۰ سال است که در حوزه کارآفرینی اجتماعی فعالیت دارم، اما تا به حال ندیده بودم رسانه کار خودش را تا این حد خوب، شجاعانه و ساختارشکنانه انجام دهد. چون ما همیشه با شعار سال تعارف داشتیم و همه چیز در حد شعار و چند بنر باقی می‌ماند.
پس آنچه که محقق شد، فراتر از تصور شما بود؟
شاید خیلی‌ها ندانند که می‌توان سگ‌ها را تربیت و از آن‌ها در زمینه‌های مختلف استفاده کرد. از کاربرد پزشکی گرفته که برای تشخیص سرطان از آن‌ها می‌توان استفاده کرد تا سگ‌هایی که به کمک پلیس یا آتش‌نشانی می‌آیند و زنده‌یاب هستند یا حتی برای نگهبانی از اموال‌تان هم می‌توانید از این موجودات استفاده کنید. ما در «میدون» اصلا فکر نمی‌کردیم سراغ مشاغلی برویم که تا این حد شگفت‌زده شویم.

می‌توانید مثالی در این باره بزنید؟
بله ما در این برنامه سراغ خانمی رفتیم که در گنبد کاووس کروکودیل پرورش می‌دهد. البته قرار است این خانم در برنامه حضور پیدا کند، اما به قدری کار این خانم برای ما جالب بود که با کروکودیل‌ها مثل گربه‌های خانگی رفتار می‌کرد. ما در این برنامه با دو شگفتی رو‌به‌رو شدیم. یکی کسب و کار‌های خاص و نو و هوشمندانه که به عنوان مثال گوشی یکی از شرکت‌کننده‌ها به مغازه‌اش تبدیل شده بود و دیگری حضور خانم‌ها و کسب و کاری که انجام می‌دهند. خانم‌ها در برنامه ما نشان دادند صاحب چه قدرت‌های پنهانی در تحول کسب و کار هستند.

پس نگاه مثبتی نسبت به دستاورد‌های این برنامه دارید؟
حقیقت را بخواهید من این برنامه را متعلق به سازمان صداوسیما می‌دانم تا تهیه‌کننده. چون سازمان خواست که این اتفاق بیفتد. یعنی در یک اتاق فکر خواست که به شعار سال جامه عمل بپوشاند. ضمن این‌که ثابت کرد ما فقط با فروش نفت نیست که اقتصاد ایران را می‌چرخانیم. لازم است واقعیتی را بیان کنم این‌که تم تدریس من پیش از «میدون» با بعد از آن بسیار تفاوت پیدا کرد.
من برنامه «میدون» را برای دانشجوهایم سرکلاس می‌گذارم و آن را تحلیل و کسب و کار را بررسی می‌کنیم. چون به عقیده من نظرات وارداتی آدم‌هایی که استخوانشان زیر خاک پوسیده به درد اقتصاد مرتب در حال تحریم ما نمی‌خورد. اقتصاد درون زا و اقتصاد مقاومتی مبتنی بر مردم و اعتماد به آنهاست. ما در هیچ برنامه‌ای پیش از این به فرصت‌های پنهان و به آدم‌هایی که در کف جامعه کار می‌کنند، نپرداخته بودیم و از همه مهم‌تر این‌که به آن‌ها اعتماد نکرده بودیم؛ بنابراین بیایید جوان‌ها را باور و به آن‌ها اعتماد کنیم.

فکر می‌کنم یکی از نکات مثبت «میدون» این است که شرکت‌کننده‌ها صرفا افراد تحصیلکرده نیستند؛ بنابراین موفقیت صرفا در داشتن تحصیلات آکادمیک نیست؟

بله ما افرادی را در این برنامه دیدیم که دیپلم هم نداشتند، اما موفق و کارآفرین بودند. اتفاقا من می‌گویم اگر قرار است کسی کسب و کاری راه بیاندازد، وقتش را در دانشگاه به هدر نرود. من در برنامه «میدون» خیلی چیز‌ها توانستم یاد بگیرم که در دانشگاه یاد نگرفته بودم؛ بنابراین نگاه من تغییر کرده. وقتی می‌گویم من، از کسی حرف می‌زنم که ۵‌کارخانه و هزار نفر نیرو و دستی بر آتش دارد. این افراد با دست خالی کاری انجام می‌دهند که من با دست پر از عهده‌ام خارج است.

هنرنمایی مقابل دوربین‌ها
با دستور کارگردان ضبط برنامه آغاز می‌شود و یکی از شرکت‌کننده‌ها از پله‌هایی که در دو طرف دکور وجود دارد، پایین می‌آید و مورد تشویق حضار قرار می‌گیرد. به صورت نمایشی دو نفر لباس مخصوص پوشیده با اسلحه قلابی وارد می‌شوند و شرکت‌کننده را گروگان می‌گیرند تا نمایش سگ‌ها آغاز شود.

یکی از سگ‌ها سینه‌خیز وارد استودیو می‌شود، اما یکباره فراموش می‌کند که باید به گروگان‌گیر حمله کند. به همین خاطر خیلی آرام از مقابل دوربین‌ها عبور می‌کند و صدای خنده حضار شنیده می‌شود. کارگردان کات می‌دهد و یکی دو برداشت دیگر انجام می‌شود، اما سگ همراهی نمی‌کند.

ناچار می‌شوند سگ را عوض کرده و با سگ تازه‌وارد تمرین می‌کنند. همه چیز برای ضبط مهیا و این بار همه چیز به‌خوبی ضبط می‌شود. تا جایی که سگ تازه‌وارد حاضر نیست آستین گروگان‌گیر را رها کند. کار به‌درستی انجام می‌شود و حضار سگ را تشویق می‌کنند. دو سگ دیگر وارد می‌شوند و به دستور مربی‌هایشان مقابل دوربین هنرنمایی می‌کنند و باز هم مورد توجه داوران و حضار قرار می‌گیرند. داور‌ها نیز از نمایش سگ‌ها به وجد آمده‌اند. تا جایی که دکتر نبی با مربی‌ها شوخی می‌کند. یکی دیگر از شرکت‌کننده‌ها نیز از پله‌ها پایین آمده و درباره کار و تخصص خود توضیحاتی به داور‌ها می‌دهد. یکی از آن‌ها درباره لوازم مربوط به سگ‌ها و مربی‌هایشان و به خصوص دستکش گارد پلیس صحبت می‌کند و این‌که تولید این لوازم در داخل کشور خیلی به‌صرفه‌تر از واردات آن است. دیگری نیز درباره کاربرد و استفاده سگ‌ها در علم پزشکی توضیحاتی داد و نکاتی را یادآور شد که کمتر کسی می‌دانست. وی درباره قوه بویایی سگ‌ها و کمک آن‌ها در پلیس و آتش‌نشانی و کاربرد‌های دیگر سخن گفت و همان‌جا قول همکاری را از یکی از داور‌ها گرفت.

تغییر در کسب و کار شرکت‌کننده‌ها
سید محسن‌هاشمی گلپایگانی، تهیه‌کننده برنامه «میدون» در‌خصوص بازخورد مخاطبان و شرکت‌کننده‌ها و خروجی که این برنامه داشته، به جام‌جم گفت: خوشبختانه شرکت‌کننده‌ها بازخورد خوبی نسبت به برنامه داشتند و اغلب اظهار می‌کنند که کسب و کارشان تغییرات بسیاری بعد از حضور در برنامه پیدا کرده است. بدون تعارف می‌گویم که عده‌ای از شرکت‌کننده‌ها اذعان داشتند زندگی کاری‌شان به قبل و بعد از «میدون» تقسیم شده است. به نوعی توانسته‌ایم حرکت جدی در کسب و کار این دوستان ایجاد کنیم. حتی در برخی کار‌ها توانستیم فرهنگ ایجاد کنیم. از جمله پرورش الاغ که تا پیش از برنامه مجوزش صادر نشده بود و بعد از برنامه، این اتفاق افتاد. به این معنی که برخی کسب و کار‌ها در کشور به رسمیت شناخته شدند؛ بنابراین خوشحالیم که این برنامه خروجی‌های خوبی تا به امروز داشته است.

وی همچنین ادامه داد: به هر حال برنامه «میدون» برنامه تخصصی است و ممکن است مخاطبان خاصی هم داشته باشد. اما ما سعی کردیم جنبه هنری برنامه را نیز مدنظر داشته باشیم تا فضای برنامه خشک و رسمی نباشد و ضمن بیان مسائل جدی، جذابیت بصری هم داشته باشد و مخاطب را خسته نکند.

هاشمی در پاسخ به این سوال که تا به امروز برای معرفی مشاغل با محدودیتی هم رو‌به‌رو بوده یا نه، توضیح داد: خوشبختانه محدودیتی تا به امروز در برنامه نداشتیم. شما امروز دیدید که ما از سگ‌ها در برنامه استفاده کردیم که با هیچ مشکلی این برنامه را گرفتیم.

وی در ادامه درباره فصل‌بندی برنامه هم عنوان کرد: ۲۶ قسمت از پخش مانده و احتمالا تا پایان سال روی آنتن خواهیم بود. صحبت‌هایی هم برای ادامه برنامه شده که هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است؛ ضمن این‌که ما خودمان ۲۶ قسمت نخست را فصل یک و ۲۶ قسمت دوم را به عنوان فصل دوم کار می‌کنیم.

این تهیه‌کننده با توجه به ویژه‌برنامه‌ای که «میدون» در شب یلدا داشته، درباره ویژه‌برنامه نوروز و ادامه آن در سال جدید و مناسبت‌های مختلف هم گفت: هنوز صحبتی برای نوروز نشده، اما در صورت تمایل مدیران، ما هم آمادگی لازم برای تولید ویژه‌برنامه در مناسبت‌های مختلف را خواهیم داشت. البته در سری جدید که خودمان به عنوان فصل دوم کار می‌کنیم، تغییراتی را در برنامه اعمال کرده‌ایم؛ ضمن این‌که داور‌ها تا پایان فصل دوم که ما طراحی کرده‌ایم حضور دارند.

مسابقه «میدون» مسابقه استعدادیابی شغلی است که با هدف مشاوره و حمایت از کسب و کار‌های نوپا طراحی شده و با حضور پنج داور متخصص و فعال در حوزه کسب و کار نوین مدتی است روی آنتن است و تا پایان سال نیز پخش آن ادامه خواهد داشت. این برنامه دو روز در هفته و در پایان هر هفته از شبکه سه پخش می‌شود. در نهایت برنده‌های این مسابقه جایزه مالی دریافت می‌کنند که به نوعی کمک هزینه مشاغلی است که درباره آن در برنامه حضور پیدا کرده‌اند و توضیحاتی را درباره شغل و حرفه خود به داوران ارائه می‌دهند.

یکی از مهم‌ترین نکات این برنامه حضور جوانانی است که با ایده‌های خلاق و بکر وارد برنامه شده‌اند و از این رو مخاطب با مشاغلی آشنا می‌شود که کمتر با آن‌ها آشنایی داشته است.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.