وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اروپا در قبال تعهدات برجامی خود اقدام عملی نداشته است، تهران و مسکو در این زمینه هم نظر هستند.

کنفرانس مطبوعاتی مشترک وزرای خارجه ایران و روسیه آغاز شدبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  محمد جواد ظریف و سرگئی لاوروف  وزرای خارجه ایران و روسیه  ظهر امروز پس از رایزنی پیرامون مسائل دوجانبه ،منطقه ای و برجام در نشست خبری مشترک حضوریافته و به سئوالات خبرنگاران پاسخ دادند.


ظریف در نشست خبری که بین ایران و روسیه برگزار شد، گفت: هرچند عموما کشورهای اروپایی در بعد سیاسی از برجام حمایت کردند، ولی از نظر عملی اقدامی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا و اجرای تعهدات خود انجام ندادند.

او ادامه داد: ایران و روسیه درباره اینکه اروپا باید تعهدات خود را در برجام اجرا کند هم نظر هستند و ما این نظر را در کمیسیون مشترک به شرکای خودمان در برجام از اتحادیه اروپا اعلام کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به روابط تهران_ مسکو گفت: ما با روسیه در مورد روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی دیدگاه‌های مشترکی داریم. روابط دو جانبه دو کشور به صورت گسترده و جامع در همه زمینه‌ها در حال پیشرفت است.

او افزود: زمینه‌های بیشتری برای توسعه روابط تهران و مسکو در حوزه تجارت دو جانبه، تجارت‌های منطقه‌ای و استفاده از مکانیسم اوراسیا وجود دارد، همچنین در تجارت چندجانبه استفاده از ارز‌های ملی و جدا کردن دو کشور از وابستگی به دلار آمریکا برای تبادلات دوجانبه موضوعات مهمی است که ما همکاری داریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ایران و روسیه در بسیاری از موارد همکاری داری دارند.  همکاری در حوزه فناوری، تکنولوژی، در حوزه‌های مختلف انرژی و حمل و نقل زمینه‌های مختلف همکاری مشترک را برای ما فراهم کرده است. علاوه براین با سایر همسایگانمان در اوراسیا  در حوزه برق تعاملات خوبی داریم. برای مثال می توان به همکاری ما در سیستم برق با آذربایجان، ارمنستان و روسیه اشاره کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در حوزه‌های مختلف با روسیه همکاری دو جانبه خوبی داریم، ادامه داد: در حوزه‌های چند جانبه همکاری‌های بسیار خوبی دو کشور را به هم پیوند می‌دهد و درهمین راستا هم خوشحال هستم که روابط امروز ما با همسایگانمان در بهترین شرایط تاریخی خود است.

ظریف در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به مسائل منطقه گفت: برای پایان بخشیدن به آلام مردم سوریه، همکاری های بسیار خوبی با مسکو داشته ایم. این همکاری‌ها به شکل گیری روند آستانه منتهی و باعث شد تا بتوانیم شاهد کاهش تنش ها در سوریه باشیم و امروز به یمن همکاری‌های ما در آستانه، اولین روند سیاسی در سوریه را پس از چند سال جنک بعد از چندین سال جنگ در سوریه شروع کنیم؛ کمیته قانون اساسی بسیار مهم است و ما امیدواریم که بتوانند طرفین گفتگو‌ها در قانون اساسی بتوانند کار را با جدیت و حسن نیت به پیش ببرند.

ظریف ادامه داد: ایران روسیه در این زمینه تلاش‌های فراوانی کردند و همراه با شرکای ما در ترکیه به تلاش مان ادامه خواهیم داد وضعیت ادلب شکننده است و لازم است همکاری‌ها در زمینه ارامش در ادلب و پایان دادن به حضور تروریست‌ها ادامه یابد و ما در این زمینه با سوریه و ترکیه همکاری می‌کنیم.

او با اشاره به یک جانبه گرایی گسترده‌ای که از سوی ایالات متحده در سطح بین المللی رواج یافته، گفت:در سطح بین المللی دولت آمریکا تلاش می‌کند که منویات خود را بر سایر کشور‌های جهان تحمیل کند و حتی آن‌ها را مجبور به قانون شکنی کند بنابراین نیاز است که همکاری گسترده داشته باشیم و ایران و روسیه این کار را در قالب برجام و سایر حوزه‌ها انجام دادند.

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: موضع کشور‌های اروپایی درباره برجام گرچه از لحاظ سیاسی عموما حمایت کردند، اما از نظر عملی اقدامی نکردند برای مقابله با تحریم‌های آمریکا و همینطور برای اجرای تعهدات خودشان، لذا ایران و روسیه برای اینکه اروپا باید تعهدات خود را اجرا کند هم نظر هستند و این نظر را ما در کمیسیون مشترک به شرکای خود در برجام از اتحادیه اروپا اعلام کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره روابط ایران و روسیه منطقه ادامه داد:ما دو طرح بسیار شبیه هم در زمینه امنیت در خلیج فارس مداریم؛ طرح پویش هرمز و طرحی که دوستان روسی ما برای امنیت جمعی به دنبال آن هستند. هر دوی این طرح‌ها به این مبناست که روابط در این منطقه باید بر اساس همکاری باشد و امیدواریم با مشارکت هر دو طرح را گسترش دهیم و سایر کشور‌های منطقه را برای مشارکت در این طرح‌ها تشویق کنیم.

او افزود: متأسفانه طرف‌های غربی اعتقاد داشتند می‌توانند با فشار و تحریم با ایران برخورد کنند، مردم ایران ثابت کردند که از یک طرف دنبال همکاری بین‌المللی هستند و از مذاکره هراسی ندارند، در مسیر مذاکره آمادگی دارند که به توافق برسند و بعد از اینکه به توافق رسیدند، به تعهداتشان عمل کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: ۱۵ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پنج گزارش بعد از سر کار آمدن ترامپ و نقض برجام توسط آمریکا تصریح دارد که ایران تمام تعهداتش را با حسن نیت کامل اجرا کرده و این نشانگر این واقعیت است که مردم و دولت ایران نه تنها از تعامل استقبال می‌کنند، بلکه به تعهداتشان در تعامل پایبند هستند.

ظریف ادامه داد: ما نمی‌پذیریم یک توافق فقط یک طرفه اجرا شود و فقط ایران، روسیه و چین توافق را اجرا کنند. توافق باید توسط تمام طرف‌ها اجرا شود، متاسفانه آمریکایی‌ها رسما از توافق خارج شدند و اروپایی‌ها بسیاری از تعهداتشان را در چارچوب برجام و بسیاری از تعهداتی که بعد از خروج آمریکا رسما به ان پیوستند را رد کردند.

او اضافه کرد: تعهداتی که اروپایی‌ها اجرا نکردند تنها تعهداتی نیست که بعد از خروج آمریکا پذیرفتند بلکه تعهداتی است که در قالب برجام پذیرفتند و به تعهداتشان پایبند نبودند.

وزیر خارجه کشورمان بیان کرد: برجام به عنوان یک توافق بسیار متین و توازن بخش بین‌المللی توانسته روش‌هایی را برای مقابله با نقض تعهدات خودش پیش بینی کند. اقداماتی که ایران در ۹ ماه گذشته انجام داده در اجرای این مفاد برجام بوده و هیچکس نمی‌تواند در برابر این اقدامات، اقدامی کند.

ظریف افزود: در حقوق بین الملل و حقوق داخلی آن چه اولین جلسه به شما یاد می‌دهند، این است که شما نمی‌توانید در برابر راهکار‌های قانونی اقدام به تنبیه طرفی کنید که از راهکار قانونی استفاده می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: اتحادیه اروپا اگر خیال می‌کند می‌تواند از مسیر‌هایی که برجام تعیین کرده برای مقابله با نقض برجام، علیه ایران استفاده کند دچار یک اشتباه بزرگ شده است، به خاطر اینکه باید از این مسیر‌ها اول علیه نقض آمریکا استفاده کند و بعد علیه نقض‌های اروپا استفاده کند و بعد از آن نیازی نیست به ایران بپردازد، چون در آن صورت ایران به اجرای کامل برجام برمی‌گردد و این نکته‌ای است که ما و روسیه بر آن اتفاق نظر داریم و همکاری می‌کنیم.

او افزود: ایران و روسیه معتقد هستند که برجام یک دستاورد مهم جامعه بین‌المللی است و بهتر است کشور‌ها به جای اینکه دنبال این باشند که برجام را نابود کنند دنبال این باشند که تعهداتشان را اجرا کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار