سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مرمت و حفاظت قلعه های تاریخی استان در دستور کار این نهاد بوده و میزان هزینه مورد نیاز آن ۱۰ میلیارد ریال اعتبار است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، مجید صفایی سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بناهای تاریخی به عنوان هویت مردم کهگیلویه و بویراحمد باید حفظ و نگهداری شوند که در این راستا کار حفاظت، مرمت و ثبت ملی بناهای تاریخی در اولویت برنامه‌های این اداره کل قرار گرفته است.

او افزود: تاکنون افزون بر ۲ هزار اثر تاریخی در این استان شناسایی شده که ۷۵۵ اثر میراث فرهنگی استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

سرپرست میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه  و بویراحمد بیان کرد: تاکنون ۶۱ آسیاب، ۵۰ خانه تاریخی، ۴۰ قلعه، ۴۰ آب انبار،۲۳ بقعه متبرکه، ۱۹ گورستان، ۱۷ استودان، ۱۳ پل، ۱۳بافت تاریخی، پنج حمام، پنج مسجد و سه کاروانسرای این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

نقش برجسته‌های تنگ سولک در سال ۱۳۱۶ نخستین اثر ملی ثبت ملی شده در کهگیلویه و بویراحمد است.

نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه و دو گور دو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.

قدیمی‌ترین شیء تاریخی ثبت شده در کهگیلویه و بویراحمد ابزارهایی مربوط به تپه روستای بی بی زلیخا در شهرستان کهگیلویه و دوران نوسنگی است.

یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی این استان تابوت سفالی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد بوده که در کشور منحصر به فرد است.

سکه‌ها، ظروف سفال و فلزی مربوط به دوره‌های ایلامی، هخامنشی، اشکانی و ساسانی از جمله اشیای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد است.

تاکنون نزدیک به ۲ هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در استان کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده است.

این آثار شامل بناهای تاریخی، کاروانسراها، پل‌ها، قلعه‌ها، بقاع متبرکه،زیرساخت‌های زندگی اجتماعی ایرانیان کهن مانند آب انبارها، آثار طبیعی و صنایع دستی است.

استان کهگیلویه و بویراحمد را به دیار آریوبرزن سردار نامی ایران در دوره هخامنشی می‌شناسند.

این استان بخشی از تمدن عیلام بوده و در دوره بعد از اسلام و همچنین بعد از ورود آرایی‌ها جزئی از خاک تمامی حکومت‌های ایران بود.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۳ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.

 

انتهای پیام/ط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.