جلسه کمیسیون عمران و حمل و نقل برای تغییر کاربری پایانه شرق برگزار شد.

اختلاف نظر‌ها درباره تغییر کاربری پایانه شرق/ هاشمی: نمی‌توان مسافران را با پژو به شمال کشور بردبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه مشترک کمیسیون عمران و حمل و نقل و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با حضور معاونان شهردار تهران به منظور بررسی تغییر کاربری پایانه شرق برگزار شد.

صفا صبوری دیلمی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در این جلسه با تأکید بر ضرورت تغییر کاربری پایانه شرق اظهار کرد: پایانه شرق در زمینی به مساحت ۴ هکتار تأسیس شده است و ۱۵ هزار نفر در بازه زمانی پر ترافیک را تحت پوشش خدمت رسانی قرار می‌دهد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران افزود: در سال ۹۳ در پایانه شرق ۱۸ هزار و ۶۵۵ نفر مسافر در روز به طور متوسط خدمات دریافت می‌کردند که در سال ۹۷ به ۱۲ هزار و ۷۰۰ نفر رسید که این رقم نشان می‌دهد در طول این سال‌ها ۳۷ درصد کاهش مسافر را پایانه شرق تجربه کرده است.

صبوری دیلمی با تأکید بر اینکه پایانه قدیم سرویس دهی مناسبی دارد، گفت: پایانه موجود به دو خط اتوبوسرانی، ۱۴ خط تاکسیرانی، سامانه BRT و یک هتل دسترسی دارد که از مزایای قرارگیری پایانه فعلی است و به عقیده من نیازی به خرید زمین ۲۵ هکتاری و ساخت پایانه جدید نیست.

او تصریح کرد: تصور بر این بود که از منافع پایانه می‌توان مترو را گسترش داد، اما زمین متعلق ستاد اجرایی فرمان امام(ره) است، بر همین اساس ایده قبلی ما برای کسب درآمد ۴۰۰ میلیاردی و توسعه مترو امکانپذیر نیست.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به ایرادات موجود در حوزه جابجایی پایانه شرق به پایانه جدید، گفت: دو پایانه به فاصله ۸ کیلومتر از هم قرار دارند، اما پایانه جدید در بالاترین نقطه در منطقه سرخه حصار پیش بینی شده که برای دسترسی مردم نیاز به هزینه و وقت بیشتر است.

صبوری دیلمی تصریح کرد: اگر این اقدام انجام شود دروازه ورودی شهر تهران آشفته می‌شود.

او گفت: مکان جدید برای پایانه شرق نیازمند بیش از ۴ کیلومتر مترو و توسعه ۸ کیلومتری خطوط BRT است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه تاکنون هزینه‌هایی برای پایانه جدید انجام شده است، گفت: ۱۳ هکتار زمین به مبلغ ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان خریداری شده و برای توسعه نیازمند رقمی در حدود ۲ هزار میلیارد تومان دیگر هستیم.

صبوری دیلمی ادامه داد: پیشنهاد ما تبدیل پایانه شرق به مجموعه تفریحی- گردشگری است که مبدأ ورود به بوستان جنگلی سرخه حصار است.

پس از اظهارنظر معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، یوسف حجت سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در سخنانی گفت: تقاضا برای حمل و نقل عمومی در دهه اخیر به شدت کاهش یافته و سفر با اتوبوس و قطار از ۶۰ درصد به زیر ۲۰ درصد رسیده است.

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: پایانه جدید عیب‌های زیادی دارد، اما بسیار پیشرفته ساخته شده و قسمت مسافران از مردم عادی جداست، اما در کنار آن معایبی که آقای صبوری عنوان کرد را تأیید می‌کنم و در کنار آن اتوبوس‌ها به اجبار به مکانی جدیدی منتقل می‌شوند و مردم تشویق به استفاده بیشتر از تاکسی‌های بین شهری می‌شوند.

حجت با اشاره به اینکه بر اساس قانون ساخت پایانه بر عهده شهرداری است، گفت: ساخت پایانه با اعتبارات شهرداری برای وزارت راه منطقی نیست، چرا که اعتباری به ما اختصاص ندادند و از طرفی وزارت راه در زمینه ساخت پایانه با شهرداری همکاری ندارد.

پس از اظهارنظر سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: قانون می‌گوید که شهرداری از یک پایانه بهره برداری کند و در شرق و غرب و شمال آن را در اختیار داشته باشد و هزینه آن از طرف سازمان برنامه و بودجه تأمین می‌شود که تاکنون ریالی از این باب پرداخت نشده و این هزینه از طلب شهرداری است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تأکید کرد: باید ارزش زمین تملک شده در زمان فعلی و ارزش زمینی که دست به تملک آن را داریم، مشخص شود.

پس از اظهار نظر رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، محسن هاشمی دیگر عضو این کمیسیون گفت: زمانی خودرو‌های داخلی را با قیمت پایین و با عرضه وام ارائه می‌کردند و در تمام مناطقی که در آنجا اتوبوس رفت و آمد می‌کرد، با ورود خودرو‌های شخصی قابل رقابت شد.

هاشمی ادامه داد: معاونت حمل و نقل نباید سیاست جا افتاده مبنی بر کاهش استفاده از اتوبوس و قطار را به عنوان سیاست مثبت در نظر بگیرد و به سمت آن برود.

او با اشاره به اتصال خط مترو به پایانه جدید تصریح کرد: نیمی از تونل مورد نیاز برای مترو ساخته شده و هزینه‌ای که شما بیش از ۲ میلیارد ذکر می‌کنید کمتر از ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه با احتساب توسعه یک ایستگاه به دماوند است و این عدد ذکر شده غیرکارشناسی است.

هاشمی افزود: نباید بحث ما برای تغییر کاربری پایانه باشد، بلکه باید درباره آنچه که می‌خواهیم امکانات و اهداف دیگری به آن اضافه شود بحث کنیم.

او بیان کرد: باید اهداف فرهنگی مدنظر را در کنار این پایانه تعریف کرد.

هاشمی ادامه داد: نمی‌توانیم تا ابد مسافران را با پژو به شمال جابجا کنیم و حمل و نقل عمومی یعنی مترو و اتوبوس، اما در سازمان، حمل و نقل عمومی به تاکسی خلاصه شده است و تمام وقت صرف خودرو می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار