حضرت زینب (س) دارای فضایل بی شماری بودند و می‌توان این بانو را چکیده پنج تن آل عبا نامید.

حضرت زینب (س)، روح پنج تن آل عباحجت الاسلام مهدی شهرباف کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: حضرت زینب (س)  فضائل بی شماری دارند و می‌توان این بانوی صبر و استقامت را چکیده پنج تن آل عبا نامید.

وی ادامه داد: در روایات آمده که حضرت رسول (ص) زمانی که حضرت زینب (س) به دنیا آمدند، ایشان را در آغوش گرفتند  و فرمودند: «وصیت می‌کنم به حاضران و غایبان که این دختر را به خاطر من دوست بدارید که همانا به خدیجه کبری (س) مانند است».پیامبر در این جمله حضرت زینب (س) را شبیه به حضرت خدیجه (س) توصیف می‌کنند. البته در برخی روایات در شان و فضیلت حضرت زینب (س) وارد شده که سکینه و وقار حضرت زینب (س) به حضرت خدیجه (س) شبیه است، عصمت و حیاء آن حضرت به فاطمه زهرا (س) مانند است.در فصاحت و بلاغت شبیه پدرشان امیرالمومنین (ع)، در حلم و بردباری به امام حسن مجتبی (ع) و در شجاعت و قوت قلب شبیه برادر خود امام حسین سید الشهدا (ع) بودند.


بیشتر بخوانید : بانوان امروز در چه ابعادی می‌توانند زینب (س) را الگوی خود قرار دهند؟


حجت الاسلام شهرباف بیان کرد:ابن حجر در کتاب «الاصابة و ابن کثیر» در یکی از کتاب‌های خود در مورد حضرت زینب (س) نوشتند که آن مخدره در مجلس یزید وقتی سخن گفتند کلامشان نشان دهنده قوت قلبشان بود که به این اعتبار حضرت زینب (س) از قوت و قدرت شبیه بی بدیل برادر خود امام حسین (ع) هستند. صاحب کتاب ناسخ التواریخ در کتاب خودش می‌گوید:« حضرت زینب(س) از لحاظ علمی، فصاحت، بلاغت و نور وجودی شبیه مادرش حضرت زهرا (س) است.

معلم حضرت زینب (س) خدا بود

این کارشناس مذهبی مطرح کرد: در برخی از کتب وارد شده که بعد از ورود حضرت امیر به کوفه؛ زن‌های کوفه نزد حضرت علی (ع) آمدند و در خواست کلاس درسی از سوی حضرت زینب (س) کردند.در کتاب «خصائص زینبیه جزایری» در صفحه ۲۷ آمده است در ایامی که امیرالمومنین (س) در کوفه بودند؛ حضرت زینب (س) در منزلی برای زن‌ها تفسیر قرآن کردند، روزی از روز‌ها تفسیر آیه مبارکه (کهیعص) را بیان می‌کردند که حضرت امیرالمومنین (ع) وارد شدند و فرمودند:‌ای نور دیده شنیدم تفسیر آیه (کهیعص) می‌گویی، حضرت زینب (س) فرمودند: بله پدرجان امام علی (ع) در جواب دخترشان فرمودند:‌ای نور دیده این آیه رمزی است در مصیبت وارده بر شما، عترت پیامبر (ص)؛ حضرت علی(ع) سختی‌هایی که بر آن‌ها وارد می‌شد را برای حضرت زینب(س) بیان کردند که باعث شد فریاد و گریه ایشان بلند شود.

حجت الاسلام شهرباف گفت: امام سجاد (ع) خطاب به عمه خود حضرت زینب (س) فرمودند: أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیْرُ مُفَهَّمَة‏ (۱) به حمدلله زن عالمی هستی که کسی تو را تعلیم نداده است؛ از حدیث مشخص است که علم حضرت زینب(س) علم لدنی و الهی بوده است.

کرم و بخشش حضرت زینب (س)

وی افزود: حضرت زینب (س) علاوه بر فضائل فراوانی که داشتند در لطف و بخشش نیز زبان زد بودند. در برخی از روایات آمده است، حضرت علی (ع) وارد منزل شدند و خطاب به حضرت زهرا (س) فرمودند:« مهمانی به منزلمان آمده است، آیا غذایی در خانه داریم، حضرت زهرا (س) فرمودند قرص نانی هست که آن برای دخترم زینب (س) است؛ حضرت زینب (س) در آن زمان بیدار بودند و فرمودند ای مادر نان مرا برای مهمان ببرید من صبر می‌کنم». باید توجه داشت این کودکی که این جمله را می‌گوید در آن زمان ۴ یا ۵ سال بیشتر نداشته و در زمان طفولیت دارای این مقام و جایگاه بوده که صبر بر سنگینی می‌کند، اما غذای خود را به مهمان می‌دهد.

زینب (س) و نماز شب

حجت الاسلام شهرباف گفت:امام حسین(ع) در زمان وداعش با حضرت زینب(س) بودند «یا اختاه! لا تنسنی فی صلاة اللیل» به این معنی که من را در نماز شبت فراموش نکن و در روایات واردشده که حضرت زینب(س) نماز شب را هیچ وقت ترک نمی‌ کرد؛ حتی در شب یازدهم محرم که شام غریبان بود؛ شبی که تازه مصیبت‌های فراوان بر آن حضرت وارد شده بود آنجا هم ترک نکردند و در روایات آمده که حضرت زینب(س) به امام سجاد می‌فرمایند عمه ام زینب (س) نماز‌های واجب و مستحب خودش را از کوفه تا شام ترک نکرده است وحتی در برخی از منابع آمده است در سه شبانه روزحضرت زینب (س) نمازشان را نشسته می‌خواندند؛آن هم به خاطر گرسنگی و ضعفی که برایشان عارض شده بود که علتش این بود که حضرت زینب (س) غذای خود را بین اطفال تقسیم می‌کردند و به این دلیل خودشان گرسنه ماندند.

پی‌نوشت:
۱. بحار الانوار ج ۴۵ ص ۱۹۹

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار