روزنامه گاردین در گزارشی با پرداختن به حمله دیروز به سفارت آمریکا در بغداد، این رویداد را گواه محکمی بر زوال واشنگتن در عراق و اندک گزینه‌های پیش‌روی آن برای تحقق اهداف خود دانست.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه انگلیسی گاردین در گزارش خود نوشت: ازدحام و محاصره سفارت آمریکا از نظر تاریخی به عنوان نمادی از فروپاشی واشنگتن در کشور مبدا شناخته شده است. به طوریکه صحنه‌های درگیری در اطراف سفارت آمریکا در بغداد را باید پایانی به یک دهه حضور آن در خاک عراق دانست.

گاردین در گزارش خود یادآور شد با این حال حوادث روز سه شنبه در بغداد همانند تخلیه سفارت آمریکا در سایگون ویتنام با استفاده از بالگرد در سال ۱۹۷۵ و یا اشغال سفارت این کشور چهار سال بعد در تهران، نبود.

در ادامه این گزارش آمده است در نهایت نیرو‌های عراقی برای حفاظت از سفارت آمریکا وارد عمل شدند و معلوم شد سفیر آمریکا به تعطیلات رفته و در نتیجه مجبور نیست یک فرار خفت بار از پشت بام را متحمل شود. با این حال آنچه بر همگان عیان است، این مسئله است که حمله معترضان عراقی به سفارت آمریکا، پس از صرف هزینه ۲ تریلیون دلاری واشنگتن در عراق، مهر تائیدی بر ضعف آمریکاست.

معترضان عراقی توانستند از ایست‌های بازرسی عبور کرده و برخی از اعضای پارلمان این کشور نیز در میان این جمعیت دیده می‌شدند. عراقی‌ها در بیانیه‌های رسمی خود آمریکا را مقصر وقوع ناآرامی‌ها در کشور خود می‌دانند.

این نشریه انگلیسی افزود: هنوز مشخص نیست که آیا آمریکا برنامه‌ای برای وضعیت بوجود آمده دارد یا خیر. هیچ کس به طور قطع به یقین حتی خود ترامپ نمی‌داند که می‌خواهد چه واکنشی نشان دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۳ ۱۲ دی ۱۳۹۸
همه از دست آمريكا خسته شدن
آخرین اخبار