مهمترین رویداد‌های موسیقی از تاریخ ۷ تا ۱۳ دی را با یک کلیک مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مهمترین رویدادهای موسیقی کشور در هفته گذشته را در این گزارش بخوانید.

سومین دوره نمایشگاه سازخانه آغاز به کار کرد

مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه سازخانه با تجلیل از سه هنرمند پیشکسوت ساز و با حضور جمعی از علاقمندان و هنرمندان در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در ابتدای این مراسم کلیپی از برگزاری نمایشگاه در سال ۹۷ با سخنان هنرمندانی همچون داریوش پیرنیاکان، حسین علیزاده، علی‌اکبر شکارچی، سعید ثابت و ... پخش شد.

حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی ایران) ضمن ابراز خرسندی از برگزاری سومین نمایشگاه سازخانه موسیقی ایران گفت: این نمایشگاه یکی از اتفاقات مبارکی است که سه دوره است به طور جدی کار خود را آغاز کرده است. جای خوشحالی دارد که این رویداد به یکی از جدی‌ترین رویداد‌های موسیقی سال تبدیل شده و هر سال نیز به شکل جدی‌تر از سال قبل به کار خود ادامه می‌دهد.

آغاز به کار نمایشگاه سازخانه / آهنگ محمد علیزاده منتشر شد

وی افزود: امروز در فضایی به سر می‌بریم که برای موسیقی از هر زمان دیگری نگران هستیم، چرا که هنرمندان بعضاً دچار یاس هستند و خیلی از هنرمندان بزرگ نیز کنج عزلت گزیده‌اند. اما این نمایشگاه به ما نشان می‌دهد که موسیقی جریان دارد و هیچ گاه نیز متوقف نخواهد شد.

مدیرعامل خانه موسیقی ایران در ادامه گفت: امسال به نسبت سال‌های قبل شاهد رشد ۳۰ درصدی مشارکت هنرمندان هستیم و خوشحال‌کننده‌تر وقتی است که در این رویداد هنرمندان شهرستانی استقبال بیشتری نشان داده‌اند. این مایه امیدواری است که در شهر‌های مختلف کشور هنرمندانی داریم که با شور و اشتیاق مشغول فعالیت در عرصه سازسازی هستند و با مشقت‌های بسیاری که می‌دانیم آن‌ها با عشق و علاقه و انگیزه به کار خود ادامه می‌دهند.

نوربخش افزود: از ویژگی‌های دیگر نمایشگاه امسال می‌توان به بخش پژوهش اشاره کرد که توانسته فضای پربارتری را به فضای این رویداد اضافه کند. به هر حال در این حیطه مسائلی مطرح است که برگزاری نشست‌های پژوهشی می‌تواند چراغ راهی برای آینده باشد.

آغاز به کار نمایشگاه سازخانه / آهنگ محمد علیزاده منتشر شد

مدیرعامل خانه موسیقی با قدردانی از همراهان خانه موسیقی، خانه موزه دکترمعین و استادامیرجاهد و مدیریت و کارکنان خانه هنرمندان ایران در برپایی این نمایشگاه بیان کرد: امسال بیستمین سالی است که از تأسیس خانه موسیقی می‌گذرد. به تبع همین موضوع نیز کانون سازندگان نیز به بیست سالگی خود رسیده است که این نشان دهنده بلوغ و بالندگی است. ما در این نمایشگاه قرار است از چهره‌های زحمتکش عرصه سازسازی نیز قدردانی کنیم که بنده از همین جا حضور ارجمند این هنرمندان و اهالی موسیقی را گرامی داشته و امیدوارم با سلامت، قدرت، استقامت و نشاط این راه را ادامه دهند تا جوانان بتوانند از این عزیزان استفاده کنند.

در ادامه یکی هنرمندان ساز ، متن فرمان مرادی (رئیس هیات مدیره کانون سازندگان ساز خانه موسیقی) را قرائت کرد. در این متن آمده بود: باعث خوشحالی من و تمامی دست اندرکاران خانه موسیقی است که امسال نیز مانند سال گذشته در خدمت شما عزیزان و علاقه‌مندان هنر موسیقی هستیم. اما عزیزان سازنده ساز، روی سخنم با شما جوانان عاشق است که از یک تنه درخت و یا تکه چوبی، ساز می‌سازید و یا بهتر است بگویم خلق کرده و به آن جان می‌دهید. شما به ساز می‌آموزید که چگونه با نوازنده‌اش سخن بگوید، درد و دل کند و در غم و شادی شریک باشد وگرنه ساز نیست که هیزم است و می‌دانیم هیچ شخصی نمی‌تواند با هیزم نوازنده شود.

مرادی گفت: من تقریباً ۵۰ سال است که در گود سازندگی ساز هستم و همیشه آرزو داشتم تا نمایشگاه سالانه‌ای از ساز‌های موسیقی برگزار شود که خوشبختانه امروز شاهد سومین دوره آن هستیم. به هر حال بنده سفارش می‌کنم از این دستاورد که پیش آمده استفاده بهینه کنید چرا که شما جوانان با ذوق و سلیقه می‌توانید از بزرگانی که در این رویداد حضور دارند و کار‌های زیبایی را نیز در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌اند درس بگیرید. من از شما هنرمندان جوان می‌خواهم تا از استادان و بزرگان موسیقی دعوت کنید تا درباره ساز‌های شما نظر بدهند و از طرح‌ها و ایده‌های خوب و سازنده‌ای که دارند استقبال کنید. من به شما توصیه می‌کنم همیشه به ساخته‌هایتان کیفیت بدهید تا موفق باشید. لطفاً خودتان را به پول نفروشید و برای کارهایتان ارزش قائل باشید. پس حالا که با همت مدیران خانه موسیقی و خود شما قرار است هر سال نمایشگاه داشته باشیم برمن و شما عزیزان واجب است تا این فرصت را مغتنم شمرده و بکوشیم هر سال ساخته‌ها و کار‌های بهتر، زیباتر و خوش صداتر از سال قبل داشته باشیم.

رئیس هیات مدیره کانون سازندگان خانه خوسیقی تصریح کرد: روزی درباره این کانون حرف و حدیث‌هایی بود و حتی صحبت از ادغام آن با کانون دیگری شنیده می‌شد، اما کانون سازندگان ساز با جدیت کوشیده اند تا ثابت کنند ساز سازی آنطور که بعضی‌ها گفته بودند نجاری نیست بلکه حرکت و پایه و اساس موسیقی است.

در ادامه مراسم با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولان حاضر در این مراسم، از یک عمر دستاورد هنری محمود فرهمند، محسن راسخ و عباس مفاخری (سه چهره پیشکسوت ساز سازی) تجلیل و تقدیر شد.

آغاز به کار نمایشگاه سازخانه / آهنگ محمد علیزاده منتشر شد

در ادامه این مراسم داریوش النجری (دبیرهنری نمایشگاه سازخانه) گفت: پس از برگزاری نمایشگاه ساز خانه در سال ۹۷ با وجود همه کاستی‌ها و محدودیت‌ها بر بنده ثابت شد که اهل هنر موسیقی به ویژه هنرمندان سازگر چگونه فضایی پرشور و صمیمانه ایجاد کردند و از طرفی دیگر استقبال بازدید کننده‌ها به ویژه استادان موسیقی همگی در این پرده وجاهت هنری و فرهنگی خود را تثبیت کردند. اما در نمایشگاه این دوره با اینکه امکانات موجود در سالن‌های محل برگزاری نمایشگاه تغییری نسبت به سال گذشته نداشت و قطعاً سازگران و اهل موسیقی شرایط سختی را پشت سر گذاشتند، اما همچنان به فعالیت‌های خلاقانه خود ادامه داده که امیدوارم این حرکت باعث سیر تکاملی در جهت خلق ساز‌هایی با کیفیت برتر و همچنین رشد ماهیت معنوی و همدلی سازگران عزیز باشد.

پس از این مراسم هنرمندان و شرکت کنندگان به گالری ممیز خانه هنرمندان رفته و سومین نمایشگاه سازخانه به دست هنرمندانی نظیر داود گنجه‌ای، هوشنگ کامکار، میلاد کیایی و حمیدرضا نوربخش رسما افتتاح شد.

در روز اول بازدید از سازخانه مسئولانی همچون محمدمجتبی حسینی (معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، علی ثابت‌نیا (مدیرعامل انجمن موسیقی)، سید عباس سجادی (مدیر بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران) و مجید رجبی معمار (مدیرعامل خانه هنرمندان) از نمایشگاه بازدید کردند.

سومین نمایشگاه خانه موسیقی ایرانی «سازخانه» روز‌های ۹ تا ۱۳ دی ماه به همت کانون سازندگان ساز، توسط خانه موسیقی ایران با همکاری خانه هنرمندان ایران و خانه موزه دکترمعین و استاد امیرجاهد در شاخه‌های ساز‌های ایرانی، کلاسیک و ابداعی در مجموعه گالری‌های همکف خانه هنرمندان ایران میزبان مخاطبان است.

همکاری با دو دانشگاه ترکیه در حوزه موسیقی

 مدیران انجمن موسیقی ایران و دو دانشگاه در شهر‌های مختلف کشور ترکیه در راستای گسترش فعالیت‌های بین‌المللی حوزۀ موسیقی روز سه شنبه دهم دی ماه دو تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

علی ثابت‌نیا، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، درباره این تفاهم‌نامه گفت: در ایام برگزاری دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران نشستی با حضور مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد و دو هنرمند و مدرس از موسسات آموزش عالی کشور ترکیه برگزار شد که طی آن مقرر شد انجمن موسیقی ایران به نمایندگی از دفتر موسیقی با دو دانشگاه آنکارا و کافکاس ارزوروم به نمایندگی دکتر کافکاسیالی تفاهم‌نامه‌هایی به امضا برساند تا در حوزه‌های مختلف، این دو مجموعه ارتباطات نزدیک و تبادلات فرهنگی و هنری داشته باشند.

آغاز به کار نمایشگاه سازخانه / آهنگ محمد علیزاده منتشر شد

وی در مورد جزئیات این تفاهم‌نامه بیان کرد: اعزام هنرمندان به فستیوال‌های مختلف در دو کشور، ثبت و ضبط موسیقی نواحی ایران توسط شبکه‌های تلویزیونی ترکیه که این دو دانشگاه با آن‌ها ارتباط دارند، برگزاری پنل‌های پژوهشی در کشور ترکیه در خصوص ارتباط موسیقی ایرانی و عثمانی از جمله مواردی است که در این تفاهم‌نامه‌ها در اولویت قرار گرفته است.

ثابت‌نیا همچنین از پیشنهاد انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین انجمن عالی موسیقی ترکیه که در شهر‌های مختلف از جمله آنکارا، استانبول، ارزروم و شهر‌های دیگر شعبه دارد خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا در آینده‌ای نزدیک شماری از موارد درج‌شده در این تفاهم‌نامه‌ها اجرایی شود تا بتوان از موقعیت ایجادشده به نفع موسیقی کشور خصوصاً در حوزۀ موسیقی نواحی و موسیقی دستگاهی استفاده کرد.

علی کافکاسیالی از دانشگاه ارزروم، بنیان‌گذار فستیوال عاشیق‌های جهان و مؤلف شش جلد کتاب آنتولوژی ترکان ایران است. یاووز سِلیم کافکاسیالی نیز فوق دکترای اتنوموزیکولوژی است که موضوع پایان‌نامۀ خود را به «بررسی کارکرد اجتماعی موسیقایی عاشیق‌های ایران» اختصاص داده و در حوزۀ موسیقی مردمی مقالات متعددی منتشر کرده است. وی همچنین به‌صورت تخصصی در زمینۀ آهنگسازی موسیقی کلاسیک و نوازندگی ویولن فعالیت دارد.

اجرایی خاص در تالار وحدت

بنیاد فرهنگی هنری رودکی با دعوت از «کودکان آسیب پذیر» دختر و پسر به تالار وحدت روز متفاوتی را برای آنان رقم زد.

ارکستر ملی ایران در این کنسرت که رهبری آن را سهراب کاشف بر عهده داشت، قطعاتی از بهرام دهقان‌یار و محمدرضا علیقلی شامل موسیقی فیلم و سریال‌های خاطره انگیز کودکان اجرا کرد. این رپرتوار، شهریورماه سال جاری در قالب کنسرت «ارکستر ملی برای بچه‌های ایران» با عنوان شب خاطره‌ها با حضور مخاطبان عمومی برگزار شده بود.

در این اجرا سه سوئیت ارکسترال ساخته محمد رضا علیقلی با عنوان «سفری به گذشته» اجرا شد. این قطعات بر اساس تم‌ها و موتیف‌هایی الهام گرفته از موسیقی فیلم‌های کودک از دهه ۶۰ تا ۸۰ از جمله برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی «پاتال و آرزو‌های کوچک»، «گلنار»، «دزد عروسک‌ها»، «کلاه قرمزی» و «شهر موشها» پس از سال‌ها توسط آهنگساز باز خلق شده است.

آغاز به کار نمایشگاه سازخانه / آهنگ محمد علیزاده منتشر شد

در این کنسرت همچنین قطعات «خونه مادر بزرگه»، «زیر گنبد کبود»، «قصه‌های تا به تا» ساخته بهرام دهقانیار اجرا شد که با تنظیم جدید بسط و گسترش داده شده است. ضمن اینکه حین نواختن آهنگ‌ها سهراب کاشف به معرفی تک به تک ساز‌ها برای کودکان پرداخت.

وی برای معرفی ساز‌ها گفت:ارکستر ملی یک خانواده بزرگ دارد. اولین خانواده ساز‌های زهی است. ساز‌هایی که با سیم نواخته می‌شود.

کاشف بعد از معرفی هر ساز از نوازنده آن می‌خواست تا بخشی از یک آهنگ را بنوازد تا بچه‌ها با صدای آن آشنا شوند.

بعد از آخرین قطعه نوازندگان به احترام کودکان ساز‌های خود را روی زمین گذاشتند و ادای احترام کردند که با تشویق مکرر، کودکان با خاطره‌ای خوب سالن را ترک کردند.

سهراب کاشف درباره این برنامه توضیح داد: این برنامه به کودکان و نوجوانان توجه ویژه داشت و قطعاتی که اجرا شد بر اساس آثار خاطره‌انگیز برای بچه‌های دیروز و مطابق با ذائقه بچه‌های امروز، ساخته شده‌اند. از این رو برنامه هم تخیل کودکان و نوجوانان حاضر در سالن را به پرواز درمی‌آورد. در قطعاتی که برای این اجرا بازخلق شده بودند به جای کلام از همه ساز‌های ارکستر ملی استفاده شده بود. البته این قطعات در کنسرت شهریورماه ارکستر اجرا شده بودند و برای دومین بار در این برنامه اجرا شدند و خوشحالم که این برنامه با استقبال خوب این بچه‌ها همراه شد.

جدیدترین آهنگ محمد علیزاده منتشر شد

جدیدترین تک آهنگ محمد علیزاده خواننده پاپ کشورمان با نام «بارون نم نم» منتشر شد.

پیش از این بخش‌هایی از قطعه «بارون نم نم» در فضای مجازی دست به دست شده بود و بسیاری منتظر شنیدن نسخه کامل این اثر بودند.

آغاز به کار نمایشگاه سازخانه / آهنگ محمد علیزاده منتشر شد

ترانه عاشقانه علی ایلیا با آهنگسازی بابک زرین و تنظیم بهتاش زرین و حامد حسینی، قطعه «بارون نم نم» را شنیدنی کرده است. تهیه کننده این قطعه صدرالدین حسین خانی است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار