نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی از لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه در بحث فرونشست زمین در استان خبر داد.

نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،   گفت: فرونشست زمین زمانی اتفاق می‌افتد که ورودی آب به سفره‌های زیرزمینی از میزان برداشت آن کمتر باشد. در این حالت فضای خالی ذرات رسوبی که سفره را تشکیل می‌دهند منجر به فرونشست سفره می‌شود و سفره‌ای که دچار فرونشست می‌شود دیگر نمی‌توان اقدامی برای احیای آن انجام داد.

او در خصوص گسترش مسئله فرونشست افزود: با توجه به خشکسالی‌ها و کاهش پوشش گیاهی، نوع بارش‌ها سیل آسا شده اند ومیزان نفوذ پذیری خاک کمتر شده است.

نصرآبادی تصریح کرد: در چنین شرایطی حفر چاه‌های غیرمجاز، برداشت بی رویه آب وصدور بیش ازحد پروانه‌های صادر شده در بخش کشاورزی و صنعتی شاهد پدیده فرونشست در مناطقی ازدشت‌های استان هستیم که در برخی نقاط در حال گسترش است.

مدیرکل منابع طبیعی استان اظهار کرد: به طور کلی اکثر دشت‌های استان در حالت ممنوعه و ممنوعه- بحرانی قرار دارند. در سفره‌هایی مثل دشت سرایان پدیده فرونشست نمود عینی پیدا کرده و منطقه فردوس نیز در وضعیت بحرانی قرار دارد.

او افزود: در بحث فرونشست بایستی اقدام پیشگیرانه صورت گیرد یکی از این اقدامات بحث آبخیزداری و آبخوان داری است.

نصرآبادی گفت: اگر در مصرف آب، تغییر الگو‌های آبیاری و چرخه بازیابی فاضلاب و پس آب به درستی عمل نکنیم اقدامات آبخیزداری به تنهایی پاسخگو نخواهند بود.

مدیرکل منابع طبیعی استان تشریح کرد: در صورت انجام اقدامات پیشگیرانه و اجرای درست سند سازگاری با کم آبی استان می‌شود از ایجاد شرایط فوق بحرانی در استان جلوگیری کرد.

انتهای پیام / ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.