رییس اداره امور عشایری شاهرود گفت: برای تسهیل امور کوچ عشایر، ۱۵ میلیون لیتر آب به صورت رایگان در مسیر‌های رفت و آمد آن‌ها توزیع شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، رضا نقی زاده رییس اداره امور عشایری شاهرود گفت: پیش بینی می‌شود تا فروردین سال آینده که پایان فصل قشلاق عشایر است، بیش از ۲۰ میلیون لیتر آبرسانی انجام شود.

او با بیان اینکه امسال ۱۹ میلیارد ریال اعتبار برای عشایر شهرستان شاهرود مصوب شده، افزود: این اعتبار نسبت به سال گذشته ۳۲ درصد افزایش داشته و برای اجرای ۲۱ طرح هزینه می‌شود.

نقی زاده ادامه داد: از اعتبارات تخصیص یافته امسال، ۱۱ میلیارد و ۵۴۰ میلیون ریال ملی است، چهار میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال از محل اعتبار ارزش افزوده و ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال نیز تملک دارایی استانی است.

رییس اداره امور عشایری شاهرود با بیان اینکه تخصیص اعتبار ملی برای پنج طرح عشایری پیش بینی شده، اظهار داشت: مرمت و لایروبی چاه جم طرود، انتقال آب و بهسازی چشمه تلخاب دلبر، مرمت و لایروبی قنات فتح آباد خارتوران، بهسازی چاه‌های مالداری و ساخت منبع آب رضا آباد خارتوران و مرمت قنات و ساخت منبع آب ابوالحسنی خارتوران انجام خواهد شد.

او از تخصیص یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون ریال اعتبار استانی هم خبر داد و افزود: با این اعتبار، نگهداری راه‌های عشایری، آبرسانی سیار بی وقفه در حال انجام است.

نقی زاده با اشاره به اینکه تفاهم نامه با پیمانکار برای هزینه کرد اعتبار ارزش افزوده انجام شده، گفت: تامین آب، نگهداری راه و راهسازی، خرید تاسیسات مانند تانکر‌های آبرسانی، آبشخور‌های فلزی، پنل‌های خورشیدی و لوله و اتصالات در حوزه انتقال آب در حوزه عشایری در دستور کار است.

رییس اداره امور عشایری شاهرود با اشاره به اینکه از سال ۹۵ تاکنون اعتبارات عمرانی و تسهیلاتی خوبی در حوزه عشایری اختصاص یافته، یادآورشد: ۱۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار عمرانی در سال گذشته از حوزه‌های ملی و ارزش افزوده جذب شد.

او با بیان اینکه افزون بر ۶۰۰ نقطه و سامانه عرفی ییلاقی و قشلاقی در شهرستان شاهرود وجود دارد، افزود: راه‌های منتهی به دامداری‌ها حدود ۲ هزار کیلومتر است که عشایر برای حمل آب، باروبنه، علوفه و نیاز‌های دامداری از جمله حضور دامپزشک و خدمات بهداشتی در این مسیر‌ها تردد دارند.

رییس اداره امور عشایری شاهرود با بیان اینکه این ۲ هزار کیلومتر در طول سال دستکم ۲ بار مرمت می‌شود، ابراز داشت: در فصل ییلاق، عشایر به اتفاق خانواده و در فصل قشلاق، دام‌ها در این مسیر‌ها تردد دارند.

نقی زاده با اشاره به بارندگی‌ها و تخریب راه‌های عشایری در ابتدای امسال گفت: این راه‌ها نیازمند مرمت و تسطیح بود که این امر تاکنون با استفاده از ۴ دستگاه گریدر توسط پیمانکاران انجام شده است.

به گفته او در خصوص اعطای تسهیلات برای تولید گوشت قرمز مشکلی وجود ندارد، تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات با بهره ۱۰ درصد در مناطق کم برخوردار خارتوران و طرود به ۱۰ تن از عشایر در حوزه طرح زنجیره‌ای تولید گوشت قرمز اعطا شده است.

رییس اداره امور عشایری شاهرود با بیان اینکه این تسهیلات بر اساس تقاضای خود عشایر داده می‌شود، ادامه داد: تاکنون تعدادی از تشکل‌های عشایری برای جذب ۱۲ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت به بانک‌ها معرفی شدند و با تکمیل پرونده‌ها جذب کامل انجام خواهد شد.

نقی زاده افزود: زمین‌هایی در موضوع مراتع و میان بند‌ها در برخی از نقاط شهرستان به ویژه در حوزه بسطام با توجه به ارزش زمین‌ها و مراتعی که دارند، بدون اطلاع اداره عشایری واگذار شده که مشکلاتی را برای عشایر این منطقه به وجود آورده است.

او تصریح کرد: بر اساس قانون، واگذاری مسیر‌های عشایری ممنوع است و نباید در حوزه ایل راه‌ها این واگذاری‌ها انجام شود.

به گفته رییس اداره امور عشایری شاهرود نشست‌هایی در کارگروه امور زیربنایی استان و شهرستان با موضوع ایل را ه‌ها برگزار شده و نقشه‌های این راه‌ها تهیه گردیده است.

نقی زاده با بیان اینکه بخشی از پرداخت خسارت‌ها در منطقه خارتوران و بخش مرکزی طرود آغاز شده، ابراز داشت: برآورد خسارت از ۳۰ خانواده عشایری منطقه بالغ بر چهار میلیارد و ۷۴۰ میلیون ریال است که اسامی و پرونده‌های این خانواده‌ها در سامانه سجاد ثبت شده است.

رییس اداره امور عشایری شاهرود با اشاره به اینکه بخشی از خسارت‌ها در قالب پرداخت تسهیلات و کمک بلاعوض انجام شده، تاکید کرد: در حوزه عشایر برون کوچ در استان‌های گلستان و خراسان شمالی هم ۱۹ خانواده از عشایر شاهرود در بخش دام و جایگاه‌های نگهداری دام خسارت ۲۵ میلیارد ریالی برآورد شده که تاکنون اقدامی برای جبران انجام نشده است.

جمعیت عشایر شهرستان شاهرود بر اساس سرشماری سال ۸۷، ۲ هزار و ۹۶۵ تن است، ۹ طایفه عشایری شهرستان دارای ۱۴۱ هزار و ۲۲۵ راس دام سبک، بیش از یک هزار راس دام سنگین و یکهزار و ۷۰۹ نفر شتر هستند.

عشایر شاهرود، با تولید ۲ هزار و ۸۴ متر مربع دست بافته، ۲۱.۱ درصد از تولید صنایع دستی استان سمنان را به خود اختصاص داده اند.

انتهای پیام / م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.