سفیر ایران در دیدار با مفتی اعظم کرواسی حل بحران در کشورهای اسلامی را در گرو تقویت هویت دینی و وحدت مسلمانان دانست.

تقویت هویت دینی و وحدت مسلمانان بهترین راه حل برای کشورهای اسلامیبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  پرویز اسماعیلی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کرواسی در دیدار با عزیز حسنویچ، مفتی اعظم و رئیس مشیخت اسلامی این کشور تاکید کرد:کشور‌ها و ملت‌های مسلمان در نقاط مختلف جهان، به ویژه خاورمیانه با بحران‌های متفاوتی، عمدتا با منشاء بیرونی مواجهند که مهمترین راه برون رفت از آنها؛ که علما و رهبران جوامع اسلامی نقش محوری در این زمینه دارند.

اسماعیلی با اشاره به ۱۰۴ سال سابقه رسمیت دین اسلام در قانون اساسی کرواسی گفت: مایه خرسندی است که جامعه اسلامی کرواسی با مدیریت چهره‌ای ملی، بین المللی همچنین همدلی سایر ادیان و اقوام نمونه‌ای برجسته از اعتدال و مدارای اسلامی است.

او  استمرار گفت وگو‌های دینی؛ همکاری مراکز اسلامی، پژوهشی و دانشگاهی، همکاری در تهیه، تدوین و ترجمه کتب و فیلم‌های معنا گرا و همکاری در زمینه گردشگری حلال را از مهمترین زمینه‌های همکاری بین دو کشور اعلام کرد.

عزیز حسنویچ مفتی اعظم و رئیس مشیخت اسلامی کرواسی نیز با ابراز خرسندی از اولین ملاقات با سفیر کشورمان، گفت: اسلام دین همکاری و گفت وگو، صلح و برادری میان مسلمانان و سایر ادیان الهی است.

او  با اشاره به سفر ۴ سال گذشته نمایندگان ادیان کرواسی به ایران همچنین حضور خود در سفر آوریل ۲۰۱۶ میلادی رئیس جمهوری کشورش به تهران، افزود: مشاهده نزدیک فضای مناسب و آزاد فعالیت پیروان ادیان الهی در ایران همواره هیات‌های اعزامی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مفتی اعظم کرواسی ضمن تاکید بر ضرورت ارتباطات علمی، دینی و فرهنگی بین اندیشمندان ایران و کرواسی، افزود: انتشار دائره المعارف بزرگ اسلامی در مورد صد سال حضور اسلام در کرواسی، نتیجه تلاش عظیم ۵۳ پژوهشگر برجسته طی ۴ سال است که با همکاری جدی موسسه ابن سینا محقق شد و اخیرا با حضور وزیر فرهنگ کرواسی و جمع زیادی از علمای دینی و دانشمندان علوم اجتماعی در زاگرب رونمایی شد.

مفتی اعظم کرواسی ضمن آرزوی موفقیت برای سفیر جدید ایران در زاگرب، آمادگی مشیخت اسلامی برای ادامه همکاری با کشورمان در زمینه‌های فکری و پژوهشی، تبادل استاد و محقق، برگزاری نشست‌های گفت وگوی بین ادیان، تولیدات مشترک فرهنگی و هنری و نیز گردشگری و صنعت حلال را اعلام کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار