صادقی نیارکی گفت: یش بینی شده است که تا سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰ میلیارد دلار از نیازهای وارداتی کشور داخلی سازی شود.

میز تخصصی حوزه فولاد برگزار خواهد شد/ صرفه جویی 10 میلیارد دلاری با میزهای تعمیق ساخت داخلبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی صادقی نیارکی سرپرست معاونت صنایع وزارت صمت در مراسم دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران اظهار کرد:  نهضت ساخت داخل به عنوان یک پروژه محوری در وزارت صمت تدوین شده است؛ برنامه‌های این وزارتخانه در ۷ محور اصلی بنا شده است که رونق تولید و ساخت داخل یکی از مهمترین آن‌ها است. این نهضت محوریت بهبود ساخت داخل و رونق تولید در اهداف کمی و کیفی است. بر مبنای این برنامه محوری پیش بینی شده است که تا سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰ میلیارد دلار از نیازهای وارداتی کشور در جهت خودکفایی داخلی سازی شود.

او با تاکید بر اهمیت خروج از مونتاژ کاری و حرکت به سمت نوآوری گفت: برنامه‌های بسیاری از جمله تکمیل زنجیره‌ها را در دست داریم که زنجیره کارخانه سازی از آن جمله است. ماشین سازی را موتور توسعه صنعت کشور است و راه اندازی و تکمیل زنجیره ارزش کارخانه سازی جزو اهداف پروژه نهضت ساخت داخل محسوب می‌شود. با سرمایه گذاری ۵ میلیارد دلاری، سالیانه ۱۰ میلیارد دلار از نیازهای وارداتی داخلی سازی می شود.


بیشتر بخوانید: چشم انتظار پرتاب ماهواره باشید/ پرتاب موشک به خاک آمریکا نشانه قدرت کشور بود


صادقی نیارکی با اشاره به ۸ میز ساخت داخل برگزار شده گفت: در حوزه خودرو ۳ میز ساخت داخل با کاهش ارزبری ۲۷۵ میلیون یورویی در قالب قراردادها، برگزار کرده‌ایم. در حوزه مخابرات دو میز ساخت داخل با کاهش ارزبری ۱۱۸ میلیون یورویی برگزار شد؛ ۲ میز ساخت داخل لوازم خانگی و میزهای پتروشیمی، تاسیسات، خودرو و ریلی و همچنین فولاد را تا پایان سال برگزار می کنیم.

سرپرست معاونت صنایع وزارت صمت: امروز اولین میز ساخت داخل حوزه فولاد با کاهش ارزبری ۵۰۰ میلیون یورو در قالب تفاهم نامه برگزار می شود. با برداشتن تحریم ها نباید فرصت و مزیت ملی ساخت داخل برداشته بشود که این به اراده  ملی نیاز دارد. تا پایان سال میز ساخت داخل در حوزه فولاد برگزار خواهیم کرد.

در ادامه مراسم خداداد غریب پور معاون وزیر صمت و رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: فولاد جزو افتخارات کشور است،فولاد از نوامبر سال قبل چندین بار تاکنون تحریم شده است و نشانه اینست که خوب عمل کرده است. ساخت داخل جزو استراتژی های کشور است، امروز میز تعمیق ساخت داخل فولاد با یک تفاهم نامه به ارزش ۵۰۰ میلیون یورو بسته می شود.

او بیان کرد: طول خطوط ریل فولاد به ۱۵۰ متر یعنی شش برابر قبل در دنیا رسیده است، وزن فولاد ۲۰ تا ۴۰ درصد کمتر شده و سبک تر شده است که نشانگر رقابت بالا در این حوزه است. جهت گیری نظام حمایت از ساخت داخل به عنوان یک راهبرد بر اساس منویات مقام معظم رهبری است، رییس جمهور و وزیر صمت هم به آن توجه دارند. ۹۵ درصد آب مصرفی در صنعت فولاد بازیابی می شود.

غریب پور تصریح کرد: اطلاعات دقیق از میزان نیاز واحدها و اطلاعات لازم در خصوص توان ساخت داخل را در حوزه فولاد باید به دست آوریم. فولاد از ظرفیت های درخشان کشور است که دشمن آن را بشدت مورد حمله قرار داده است. ساختار ساخت داخل در ایمیدرو تشکیل شده است و فولادسازان هم باید ساختار ساخت داخل ایجاد کنند.تفاهم نامه های امسال در حوزه ساخت تجهیزات فیزیکی است. انجمن قطعه سازان صنعت فولاد همانند انجمن تولیدکنندگان فولاد باید ایجاد بشود.

غریب پور تصریح کرد: در شرکت ملی فولاد ایران روی ساخت کمپرسور که یکی از سخت ترین کارهاست به کمک یکی از شرکت های داخل، کار می کنیم. فولاد هرمزگان سمینار ریخته گری برگزار کرده است، این کارها امیدوار کننده است. انجمن تولیدکنندگان فولاد، جشنواره و نمایشگاه خود را از یک رویداد مقطعی به یک رویداد دائمی ارتقا داده است و قطعه سازان نیز اینگونه کارها انجام دهند. دولت در وزارت صمت، معاون علمی و فناوری و... تسهیل کننده کار ها خواهد بود، در ایمیدرو یک‌مجموعه استارت آپی را راه انداختیم. شرکتهای فولادی ریسک فعالیت شرکتهای دانش بنیان و استارت آپی را بپوشانند و شرکتهایی که کار علمی می کنند را مورد حمایت قرار دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار