وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد؛

فهم درستی از مشارکت در تعلیم و تربیت نیست

حاجی میرزایی گفت: مشارکت در تعلیم و تربیت مفهومی عمیق دارد و ضرورتی راهبردی محسوب می‌شود اما امروزه فهم درستی از آن نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در نشست صمیمی با نمایندگان اولیای دانش آموزان سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، ضمن تسلیت حوادث ناگوار اخیر اظهار کرد: در این شرایط سخت این موهبتی از سوی خداست که نظام تعلیم و تربیت شرکایی این چنین مصمم دارد و امیدوارم بتوانیم شاکر این نعمت باشیم.

او ادامه داد: مسئولیت مشترکی به نام تربیت فرزندان داریم که مسئولیت اصلی خانواده هاست و ما در کنار خانواده برای پیشبرد امر تعلیم و تربیت کمک می‌کنیم، چون هیچ نهادی نمی‌تواند جایگزین خانواده شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اگر نتوانیم در دوران مدرسه تلاش مدرسه، خانواده و جامعه را هم راستا کنیم در تربیت موفق نیستیم، تاکید کرد: موفقیت در تربیت مستلزم همراهی و هم‌راستایی این سه بخش است، ایمن بودن پیش‌نیاز و شرط در جامعه است، اما تربیت عالی‌ترین ماموریت ما است.


بیشتر بخوانید: منزلت و جایگاه معلمان تضمینی برای امنیت ملی کشور است


آموزش و پرورش به مشارکت خانواده‌ها نیاز دارد

او بیان کرد: متاسفانه امروزه فهم ناقصی از مشارکت در خیلی جاها شکل گرفته در حالی که مشارکت مفهومی عمیق دارد و ضرورتی راهبردی محسوب می‌شود، تا زمانی که چشم انداز نداشته باشیم موفقیت حاصل نمی‌شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مشارکت اگر محدود و منحصر به مشارکت مالی و بازدید از مدرسه شود، رافع مسئولین نیست، آموزش و پرورش در همه ماموریت‌ها به حمایت و مشارکت خانواده نیاز دارد.

او ادامه داد: مگر می‌شود چنین آرمانی را بدون هماهنگی پیش برد و این هدف تعیین کننده را بدون توجه به تحولات بیرونی رقم زد، این تحولات قوت‌ها را به ضعف تبدیل می‌کند و اگر من به عنوان یک والد توانمندی‌هایی دارم، تغییر کارکرد‌های نقش من را تضعیف می‌کند و گاهی نمی‌توان هم‌پای سرعت تغییرات پیش رفت.

او اظهار کرد: اگر در جریان یادگیری توقف باشد به همان میزان کارکرد‌ها تضعیف شده و نقش آفرینی‌ها با مشکلات جدی مواجه می‌شود که بر این اساس انجمن اولیا و مربیان بابد کارکرد‌های خود را تقویت کند.

باید جهت‌گیری‌ها را تغییر دهیم

حاجی‌میرزایی بیان کرد: اکنون بابد مهارت، ظرفیت و قابلیت ‌های والدین به روز شود و کار مشترک آموزش و پرورش باید به گونه‌ای باشد که مهارت اولیا ارتقا یابد؛ هر عاملی که امکان گفت‌وگو و تفاهم خانواده و دانش آموز را افزایش دهد، احتمال رخ دادن آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بخشی از آسیب‌های احتماعی ریشه در خانواده دارد، گفت: در مدرسه هم بابد مهارت‌هایی را مورد توجه داشته باشیم و متاسفانه این تفکر وجود دارد که مدرسه صرفا برای آموختن دانش است؛ بنابراین باید در نظام تعلیم و تربیت جهت گیری‌ها را تغییر دهیم.

او ادامه داد: باید بتوانیم با خانواده‌ها و همه شرکای اجتماعی چشم انداز مشترک ایجاد کنیم و به همان میزانی که برنامه‌ها برای ما جذاب است برای جامعه هم این جذابیت وجود داشته باشد.

حاجی میرزایی به موضوع کنکور هم اشاره و تصریح کرد: چطور انتظار داریم دانش آموز و خانواده ما با وجود کنکور مفاهیم دیگر، چون صداقت، عدالت، توانایی برقراری ارتباط، نقادی، حل مساله و مسائلی این چنینی دیگر را مورد توجه قرار دهد، باید نظام سنجش تغییر کند.

او با اشاره به اینکه اهداف و آرمان‌های بلندی داریم، گفت: ظرفیت‌ها و منابع محدودی در مقابل این اهداف داریم و از اولیا می‌خواهیم در این شرایط با کاری مشترک به تحقق این اهداف کمک کنند، اولیا حاشیه برنامه نیستند بلکه متن و اصل کار هستند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اگر تصور روشنی از آینده نداشته باشیم، اوضاع مناسبی نخواهیم داشت، تصریح کرد: باید ظرفیت‌های مختلف را فعال کنیم تا مطابق با تغییرات تربیت را پیش ببریم.

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه مشارکت اولیا با آموزش و پرورش مفید خواهد بود، گفت: مدارس هیئت امنایی را باید توسعه دهیم مدارسی که نقش اولیا پر رنگ است، در برنامه ویژه مدارس موسوم به بوم حضور والدین ضرورت پیدا می‌کند.

او پیشنهاد داد تا اداره کل انجمن اولیا و مربیان شورای مشورتی تشکیل دهند تا مشارکت خانواده‌ها و بحث و بررسی برای طرح‌ها افزایش یابد. همچنین انجمن اولیا و مربیان نباید به یک تشکل صرفا دولتی تبدیل شود.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: برای مهارت آموزی درصدد برنامه جامع مهارت هستیم و از سال ۶۶ طبق قانون بابد هر فرد دانش آموخته به مهارتی تسلط پیدا می‌کرد که تاکنون تحقق پیدا نکرده است و ما برای تحقق این هدف و قانون عزم جدی داریم.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه طرحی جدید برای دانش آموزان و تاثیرگذاری آن‌ها در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: در نظر داریم تا دانش آموزان به مسائل محله و منطقه خود توجه بیشتری داشته باشند و با آن آشنا شوند تا در آینده با مسئولان مربوطه ارتباط موثری بگیرند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: به زودی پرتالی را برای جذب سرمایه خرد افراد مشتاق جهت مدارسی که نیاز به بازسازی دارند رونمایی می‌کنیم.

او بیان کرد: خانواده مدرسه اول و مدرسه خانه دوم است و بر همین اساس باید این دو رکن ارتباطی عمیق تری با هم داشته باشند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۳ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
چی بگم والا
آخرین اخبار