مرآتی گفت: ۹۰ درصد اقتصاد سلامت ایران، دولتی است این می‌تواند هم فرصت و هم تهدید باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سومین کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گزاری عمومی به میزبانی دانشگاه شریف با محوریت «گذار به نسل جدید حکمرانی» در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما با حضور ابوالفضل باقری، مدیرکل دفتر هماهنگی‌های اقتصادی دانش بنیان معاونت علمی و فناوری، علی عماری اللهیاری، رئیس هیئت مدیره شرکت پویندگان پزشکی پردیس، محمودرضا مرآتی، رئیس هیئت مدیره شرکت دانش پویندگان راه سعادت و علی علیزاده، عضو هیئت علمی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت برگزار شد.

در این نشست مباحثی، چون اهمیت خرید‌های دولت و بخش عمومی، سیاست تدارکات عمومی نوآوری، چالش‌ها، خردمایه متفاوت برای کشور‌های در حال توسعه (تدارکات عمومی توانمندسازی)، تدارکات عمومی نوآوری در حوزه سلامت مورد بحث قرار گرفت.

محمودرضا مرآتی، رئیس هیئت مدیره شرکت دانش پویندگان راه سعادت در ابتدای کنفرانس با اشاره به اینکه ۹۰ درصد اقتصاد سلامت کشور دولتی است، گفت: ۹۰ درصد اقتصادسلامت ایران، دولتی است این می‌تواند هم فرصت و هم تهدید باشد. به طور متوسط بالغ بر یک میلیارد دلار واردات تجهیزات پزشکی داریم که با دلار واقعی معادل ۱۳ هزار میلیارد تومان می‌شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت دانش پویندگان راه سعادت ادامه داد: تولید هر محصول پزشکی برای تجاری سازی حداقل ۳ سال زمان می‌برد؛ اگر تنها ۲۵ درصد از سهم اقتصاد به بخش خصوصی واگذار شود، می‌توانیم برای ۳۲ شرکت با فروش سالیانه ۱۰۰ میلیارد تومان بازار وسایل پزشکی ایجاد کنیم.

او افزود: بر اساس تجربه، یک شرکت ۱۰۰ میلیاردی به راحتی می‌تواند سالی ۱۰ میلیارد در بخش تحقیق و توسعه خود هزینه کند به این ترتیب می‌توان برای بیش از ۴۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرد و بیش از ۱۰۰ متخصص با مدارک دانشگاهی را در واحد تحقیقات به کار گرفت.

مرآتی تأکید کرد: با توجه به برآورد‌هایی که در این زمینه انجام شده است و نظرسنجی‌هایی که شکل گرفته، ایجاد اشتغال برای ۱۲ هزار و ۸۰۰ نفر طی یک برنامه ۳ تا ۵ ساله که ۳ هزار و ۲۰۰ نفر آن متخصص هستند زمان می‌برد.

رئیس هیئت مدیره شرکت دانش پویندگان تاکید کرد: در این حوزه عواملی مانند امنیت سرمایه‌گذاری، کیفیت پایین محصولات، عادت دولت برای خرید ارزان‌تر کالای ایرانی، رقابت دولت با بخش خصوصی و حمایت از کالای خارجی به وسیله کاهش هزینه گمرکی و ارز دولتی از عواملی هستند که این بخش را مورد تهدید قرار می‌دهند.

مرآتی در ادامه توضیحاتش به منظور کاهش تهدیدات و رفع موانع راهکار‌ها و سیاست‌های کاربردی‌ را پیشنهاد کرد و گفت: حمایت تعرفه‌ای به جای ممنوعیت واردات، شفاف سازی آمار واردات، پیش خرید به شرط رعایت کیفیت، کمک‌های توانمندسازی به جای معافیت مالیاتی، حذف ارز دولتی و عدم حمایت از واردات، واگذاری خدمات سلامت به بخش خصوصی و حمایت‌های بیمه‌ای، بازگشت درآمد حاصل از حقوق گمرکی به حوزه سلامت، بازگشت درآمد حاصل از ارز دولتی و آزاد به بودجه سلامت می‌تواند از جمله راهکار‌ها و سیاست‌های کاربردی و تأثیرگذار برای رفع موانع و حل مسائل باشد.

اشتغال زایی شرکت های دانش بنیان با تخصیص اعتبارات بیشتر

در ادامه ابوالفضل باقری، مدیرکل دفتر هماهنگی‌های اقتصادی دانش بنیان معاونت علمی و فناوری توضیحاتی در خصوص توسعه تولید و بازار تجهیزات پزشکی ارائه داد.
 
اولین مبحثی که باقری به تبیین آن پرداخت؛ تأثیر خرید عمومی نوآوری در حوزه سلامت بود که اهدافی مانند ارتقای توان فناورانه شرکت‌های داخلی، ارتقای توان مالی شرکت‌های داخلی به نسبت حجم بازار، توسعه صادرات و رشد سرمایه‌گذاری و ارجاع نیاز وارداتی به تولیدکننده داخلی را دنبال می‌کند.

او در ادامه به منظور تشریح توسعه بازار از طریق تأمین مالی به تأثیر عواملی مانند منابع (خط اعتباری صندوق نوآوری و شکوفایی)، کارگزار( صندوق توسعه نوآوری نانو و پوشش) و  ریسک( توسط معاونت علمی) پرداخت.

مدیرکل دفتر هماهنگی‌های اقتصادی دانش بنیان معاونت علمی و فناوری با اشاره به دو نکته تحلیل بازار کشور بر اساس شاخص‌های ارزبری و تحلیل خرید و تقاضای هیئت امنای ارزی به عنوان اقدامات اجرایی برنامه، بیان کرد: اولویت‌بندی تجهیزات و مواد مصرفی، تحلیل توانمندی شرکت‌های دانش بنیان و انتخاب محصولات اولویت‌دار، فراخوان و بررسی طرح‌ها با همکاری مرکز طرح‌های کلان و امور شرکت‌های دانش بنیان، هیئت امنای ارزی و اداره کل تجهیزات پزشکی، انتخاب محصول اولویت‌دار و شرکت تولیدکننده جهت تولید بار اول، تعیین مالی توسط صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پیش خرید محصولات توسط هیئت امنای ارزی از مهم‌ترین اقدامات اجرایی در این راستا بوده است.

او به برخی از عوامل کلیدی موفقیت اشاره کرد و گفت: حجم و میزان تقاضا (خرید)، کیفیت تقاضا (فناورانه و نوآورانه)، نظام استاندارد کیفی سخت گیرانه، وجود نهاد تجمیع کننده تقاضا، تعامل مناسب دستگاهی (وزارت بهداشت، معاونت علمی و فناوری) مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بوده اند.

سهم ۹ درصدی نظام سلامت در دولت

در جمع‌بندی کنفرانس هم علی علیزاده، عضو هیئت علمی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید بر سهم ۹ درصدی نظام سلامت در دولت گفت: از نظر گردش مالی این حوزه ۲۵ تا ۲۸ میلیارد دلار گردش مالی داشته است که ۱.۵ دلار شامل تجهیزات پزشکی و ۴.۵ میلیارد دلار به حوزه دارو اختصاص می‌یابد. طبق آماری که از معاونت علمی داریم ترنور حوزه سلامت ۱۸۰۰ میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است.

علیزاده تأکید کرد: طرح تحول نظام سلامت سیاست تجمیع تقاضا، سیاست پیش خرید و سیاست انتقال فناوری از مسیر واردات بوده است. ما شرکت‌های کوچک، اما بسیاری داریم که می‌توانند آورده خوبی برای تأمین نیاز کشور باشند و وزارت بهداشت یکی از گزینه‌های مناسب برای توسعه خرید دولت در حوزه فناوری است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار