معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد اقدام انگلیس و فرانسه و آلمان در فعالسازی مکانیسم ماشه باعث کاهش شانس نجات توافق هسته‌ای ایران می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد اقدام انگلیس و فرانسه و آلمان در فعالسازی مکانیسم ماشه باعث کاهش شانس نجات توافق هسته‌ای ایران می‌شود.

او گفت: ما با سه کشور اروپایی، سرویس سیاست خارجی اروپا، ایران و چین در تماس هستیم تا همه جوانب این اقدام را که به وجود آمده و نگران کننده است، بررسی کنیم. تلاش کشور‌های اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان برای فعال کردن سازوکار حل اختلاف برجام طبق بند ۳۶، یک اقدام مخرب است که به طور چشمگیری شانس حفظ توافق هسته‌ای را کاهش می‌دهد.

ریابکوف به خبرنگاران گفت: در تماس‌های خود با کشور‌های اروپایی علت اینکه چرا اقدام آن‌ها برای فعال کردن ساز و کار حل اختلاف برجام بر خلاف تاثیر مطلوب آن است را توضیح می‌دهیم. این اقدام به طور کلی نه پایه قانونی دارد، نه عملی و نه سیاسی.

وی تأکید کرد اظهارات پیشین سه کشور اروپایی درباره تمایل به حفظ برجام با عملکرد آن‌ها مغایر است.

سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان روز گذشته طی بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که ساز و کار حل اختلاف در توافقنامه هسته‌ای برجام، موسوم به «مکانیسم ماشه»، را روز سه‌شنبه علیه ایران فعال کرده‌اند.

بر اساس این مکانیسم، اختلاف حل نشده در کمیسیون مشترک برجام که شامل کشور‌های عضو این توافقنامه است، به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده خواهد شد. در صورتی که این نهاد امنیتی نیز ایران را به نقض برجام محکوم کند، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل که قبل از برجام نیز وجود داشت، بدون طی شدن هرگونه پروسه‌ای علیه ایران اعمال خواهد شد.

مکانیسم ماشه یا همان ساز و کار حل اختلاف در برجام، به بخشی از این توافق مربوط می‌شود که در صورت تخلف هر کدام از طرفین، پیرامون موارد اختلاف تصمیم گیری می‌کند. مکانیسم ماشه می‌تواند منجر به بازگشت تمامی تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شود.

انتهای پیام/

 
برچسب ها: برجام ، مکانیسم ماشه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار