وظیفه گفت: سال گذشته به سبب بارش‌ها، خشکسالی هواشناسی برطرف شد، اما خشکسالی هیدرولوژیک و کشاورزی همچنان ادامه دارد.

بارش باراناحد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی کشور در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بارش در سال زراعی جدید، اظهار کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای سال زراعی حدید تا کنون برخی استان‌های واقع در مناطق شمال غرب، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان شمالی و چهار محال و بختیاری بین ۲۵ تا ۳۵ درصد کمتر از نرمال بارش دریافت کردند.

او افزود: بر اساس خروجی مدل‌های هواشناسی در اسفند شرایط بارندگی در کشور نرمال خواهد بود و در بهمن ماه برای برخی از مناطق شمال غرب و غرب بارش‌ها کمتر از نرمال پیش بینی می‌شود.

وظیفه میزان دما در ماه‌ها آتی را نرمال اعلام کرد و گفت: با وجود سامانه‌های جدید بارشی یکی پس از دیگری به کشور تا نیمه بهمن ماه دمای استان‌های کشور نرمال است به طوری که بی هنجاری خاصی از لحاظ دمایی نداریم.

رئیس مرکز خشکسالی کشور با اشاره به اینکه دمای جو زمین نسبت به ۳۰ سال گذشته ۱ درجه افزایش یافته است، بیان کرد: کشور ما از این قاعده مستثنی نیست.

 

خشکسالی کشاورزی همچنان ادامه دارد

 
او با اشاره به اینکه خروج از دوره خشکسالی واقعیت ندارد، گفت: خشکسالی از دیدگاه هواشناسی با کشاورزی و هیدرولوژیک متفاوت است چرا که با بارش باران خشکسالی هواشناسی مرتفع می‌شود، اما به سبب خشکسالی‌های پی در پی طی ۱۰ تا ۱۱ سال گذشته یک سال بارندگی نرمال و بیش از نرمال نمی‌تواند خشکسالی کشاورزی و هیدرولوژیک را برطرف کند و به همین خاطر به طور مداوم با کمبود بارش مواجه هستیم.

به گفته وظیفه سال گذشته به سبب بارش‌های بیش از نرمال خشکسالی هواشناسی برطرف شد، اما خشکسالی‌های کشاورزی همچنان ادامه داد به طوری که در بسیاری از دشت‌ها برداشت از سفره‌های زیر زمینی استمرار دارد.

این مقام مسئول مدیریت منابع آب نحوه آبیاری مزارع کشاورزی اجرای الگوی کشت و سطح زیر کشت محصولات را از دیگر عوامل موثر در رفع خشکسالی کشاورزی اعلام کرد.

رئیس مرکز خشکسالی کشور ادامه داد: هم اکنون در بخشی از مزارع آب مورد نیاز از رودخانه‌ها و بخشی از دیم‌زار‌ها از بارش باران تامین می‌شود و در جا‌هایی که از آب‌های زیر زمین برداشت می‌شود به سبب حجم بالای برداشت همچنان در خشکسالی خواهیم ماند که این امر اثرات اقتصادی و اجتماعی متعددی را به همراه خواهد داشت.

او در پایان تصریح کرد: در سال زراعی گذشته بعد از ۱۰ تا ۱۱ سال خشکسالی متمادی شرایط اقلیمی بسیار مناسب بود، اما یک سال بارندگی بیش از نرمال بیانگر خروج از خشکسالی نیست چرا که برای جبران کمبود منابع آبی سال‌های اخیر نیازمند ۱۰ تا ۱۲ سال بارش مستمر و نرمال هستیم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار