میزان صادرات گیاهان دارویی در ۹ ماهه نخست امسال از گمرکات استان فارس به ترتیب وزنی و ارزشی ۲۶۶۳ تن به ارزش ۱۳ میلیون دلار است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محصولات جنگلی، مرتعی و گیاهان دارویی علاوه بر نقش ویژه‌ای که در اقتصاد داخلی دارند، می‌توانند تاثیر به سزایی در صادرات غیرنفتی داشته باشند که استفاده از گیاهان دارویی و فرآورده‌های حاصل از آن، نقش این گیاهان را در چرخه اقتصادی جهان پر رنگ‌تر کرده است.

براساس پیش‌بینی بانک جهانی در سال ۲۰۵۰ گردش ملی و تجارت جهانی متمرکز و مبتنی بر گیاهان و دارو‌های گیاهی به ۵ هزار  میلیارد دلار می‌رسد که تناقضاتی در این آمار وجود دارد، اما ارزش بازار‌های جهانی گیاهان دارویی و فرآورده‌های آن‌ با رشد قابل توجهی همراه بوده است.

ظرفیت بسیار، اما سهم صادراتی کم

براساس نظر گیاه‌شناسان تعداد گونه‌های گیاهی در ایران حدود ۸ هزار گونه است که از نظر تنوع گونه‌ای حداقل ۲ برابر قاره اروپاست. بیش از  ۲ هزار و ۳۰۰ گونه از این گیاهان دارای خواص دارویی، عطری، ادویه‌ای و آرایشی بوده، که به لحاظ صادرات سهم ایران نسبت به کل تجارت جهانی گیاهان دارویی بسیار اندک و بخش عمده آن نیز مربوط به صادرات زعفران است.

محمدحسن طلعتی، رئیس دفتر مطالعات کشاورزی و آب اتاق بازرگانی شیراز از ظرفیت بی‌نظیر استان فارس در زمینه گیاهان دارویی گفت: استان فارس بیش از ۱۵۰ گونه گیاهان دارویی شناخته شده را در خود جای داده و کشت بیش از ۳۰۰ گونه انحصاری در این استان امکان‌پذیر است.

او، بیان کرد: کشور ایران و به ویژه استان فارس با این ظرفیت می‌تواند سهم قابل توجهی در بازار‌های جهانی داشته باشند و کم کم جای خود را در عرصه صادرات گیاهان دارویی باز کند.

براساس اعلام جهاد کشاورزی استان فارس برنامه‌ای برای توسعه گیاهان دارویی در استان در نظر گرفته شده که هر ساله ۴ هزار هکتار به میزان سطح زیر کشت افزوده می‌شود و در حال حاضر نیز سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان فارس ۱۴ هزار هکتار است.

۱۳ میلیون دلار صادرات گیاهان دارویی

صمد رنجبری، مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان فارس درباره میزان صادرات گیاهان دارویی در ۹ ماه نخست امسال تصریح کرد: میزان صادرات گیاهان دارویی در ۹ ماهه نخست امسال از گمرکات استان فارس به ترتیب وزنی و ارزشی، ۲ هزار و ۶۶۳ تن و به ارزش ۱۳ میلیون دلار بوده است.

او، ادامه داد: این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال از لحاظ وزنی و ارزشی به ترتیب ۴۵ تا ۲۷ درصد کاهش داشته و ارزش ریالی صادرات گیاهان دارویی در ۹ ماهه نخست امسال  ۳۹۷ هزار و ۴۰۴ میلیون ریال بوده است.

رنجبری درباره دلیل این کاهش افزود: عمده مشکل برگشت ارز حاصل از صادرات، تحریم و لزوم سپردن تعهد ارزی از سوی صادرکنندگان بوده که با مصوبه اخیر مجلس در مورد معافیت محصولات کشاورزی صادراتی از سپردن تعهد ارزیانتظار می رود مشکلات کمتر شود.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان فارس اضافه کرد: در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ مانند سال ۹۸ برای بازگشت ارز حاصل از صادرات شرط بهره‌مندی از معافیت مالیاتی صادرکنندگان، رفع تعهد و بازگشت ارز حاصل از صادرات تعیین شده است.

او، اظهار کرد: عمده کشور‌های هدف صادراتی گیاهان دارویی استان امارات متحده عربی، آلمان، پاکستان، ترکیه، عراق، هند، ژاپن، هلند و روسیه است که عمده گیاهان دارویی صادراتی نیز شامل شیره و عصاره شیرین بیان و گل گلرنگ و آویشن و صمغ غربی و برگ به لیمو می‌شود.

خام‌فروشی و دیگر چالش‌های صادرات گیاهان دارویی

هر چند واحد‌های کوچک و محدود فرآوری گیاهان دارویی در برخی از شهرستان‌های استان راه‌اندازی شده، اما صادرات این گیاهان  بیشتر به صورت خام‌فروشی انجام می‌شود.

فعالان و صادرکنندگان گیاهان دارویی در استان فارس معتقدند برای صادرات بیشتر باید هدفمندی صادرات از ابتدا در نظر گرفته شود در صورتی که همیشه مازاد بر مصرف صادر می‌شود، اما اگر بنا است گیاهی صادر شود باید از ابتدای کشت با هدف صادرات باشد.

حمل‌و نقل چالش دیگری صادرات گیاهان دارویی است که صادرکنندگان گیاهان دارویی به آن اشاره می‌کنند، زیرا گیاهان دارویی سبک‌بار و با حجم زیاد هستند که هزینه را زیاد می‌کند که اصلاح این فرایند می‌تواند صادرات گیاهان دارویی را مقرون به صرفه کند.

گیاهان دارویی به عنوان یکی از ظرفیت‌های خدادادی در استان فارس است که استفاده از این ظرفیت و فراهم کردن بستر‌ها و رفع این چالش‌های آن می‌تواند ارزشی بیش از آنچه ذکر شد، نصیب استان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان آن شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار