حاجی میرزایی گفت: آموزش مهارت‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که دانش‌آموز بتواند با محیط پیرامون خود ارتباط مؤثری داشته باشد.

به گزارش  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح امروز محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در حاشیه بازدید سرزده از یک دبیرستان در محله جمال‌زاده تهران با اشاره به «طرح شهاب» اظهار کرد: این طرح از دوره ابتدایی آغاز شده و در ادامه وارد دبیرستان خواهد شد بنابراین اجرای این طرح می‌تواند به شناسایی استعداد بیشتر دانش آموزان کمک کند.

او افزود: از برچسب زدن به افراد باید اجتناب شود، زیرا کار او را تحت تأثیر قرار می‌دهد. توانایی و استعداد افراد متفاوت است ونمی‌توان توقع یکسان از افراد مختلف داشت.

حاجی میرزایی در پاسخ به انتقاد یکی از دبیران در خصوص کمبود وقت تدریس نسبت به ساعات تدریس گفت: برنامه‌های درسی باید به‌گونه‌ای باشد تا علاوه بر تدریس کتاب‌ها، زمانی برای ارتباط بیشتر معلمان با دانش آموزان و گفتگو با آن‌ها وجود داشته باشد.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اجرای طرح نماد در برخی مناطق تصریح کرد: اجرای این طرح برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس ضروری است.

او به درس کار و فناوری و تأثیرات این درس در مهارت‌آموزی دانش آموزان اشاره کرد و گفت: ارتباط بین ذهن و دست، نکته بسیار مهمی است که باید به آن پرداخته شود و دانش‌آموز باید بیاموزد که چگونه آن مهارتی که در ذهن دارد را با دست عملیاتی کند.

حاجی میرزایی تصریح کرد: مهم‌ترین کارکرد آموزش‌وپرورش تلاش برای بهتر زندگی کردن دانش آموزان است بنابراین باید ببینیم دانش آموزان برای بهتر زیستن به چه مهارت‌های نیازمند هستند.

او بابیان اینکه آموزش مهارت‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که دانش‌آموز بتواند با محیط پیرامون خود ارتباط مؤثری داشته باشد، بیان کرد: باید به سمتی برویم که مجموعه برنامه‌ریزی درسی به سمت تربیت و ارتقای دانش برود؛ بنابراین آنچه می‌تواند ذهن بچه‌ها را درگیر کند ورود به این عرصه‌ها است.

 
حاجی میرزایی گفت: هرچند محدودیت‌ها وجود دارد و ممکن است زمان کافی برای ارتباط با دانش آموزان وجود نداشته باشد، اما باید از حداقل زمان ازجمله دو ساعت طرح بوم و یا پنجشنبه‌ها برای آموزش مهارت‌ها و ارتباط بیشتر بادانش آموزان استفاده کرد.

به گفته او کودکان برای برخورد با مسائل مهارت لازم را ندارند بنابراین باید ساعت‌های دانش آموزان را غنی کرد.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: درس‌هایی که موضوع آن‌ها به زندگی بچه‌ها بیشتر مرتبط است بچه‌ها باذوق بیشتری آن را گوش می‌دهند، مهم‌ترین مأموریت مدرسه دستیابی دانش آموزان به مهارت‌های پایه اجتماعی است بنابراین باید موضوع دروس مختلف به موضوعات زندگی مرتبط شود.

او بر ضرورت اجرای طرح بوم در مدارس تأکید کرد و گفت: اگر مفهوم هوش هیجانی با دانش آموزان کار شود از بسیاری از آسیب‌ها اجتماعی جلوگیری خواهد شد، بنابراین اگر افراد تسلط بر خودشان را تمرین کنند، بسیار مؤثر است.

وزیرآموزش‌وپرورش  تصریح کرد: اگر ارتباط کلاس با بچه‌ها واقعی‌تر باشد و آنان احساس بهتری نسبت به محتوا داشته باشند، نشاط بیشتری در آن کلاس دیده می‌شود بنابراین باید با اولیای دانش آموزان ارتباط منظم و سازمان‌یافته داشته باشیم.

او با تأکید بر احیای طرح بوم برای حل بسیاری از مشکلات مطرح‌شده معلمان این مدرسه گفت: مهم‌ترین مأموریت آموزش عمومی این است که افراد به مهارت‌های پایه دست یابند باید به هر درسی از این زاویه توجه کنیم حتی مفاهیم ریاضی را می‌توان با مفاهیم تربیتی مرتبط کرد.

حاجی میرزایی از معلمان خواست تا از ظرفیت‌های موجود به نحو احسن استفاده کنند و طرح‌های خود را برای اجرا ارائه دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۲۲:۰۹ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
آقای وزیر سرانه ی مدارس که شش هفت ساله یک ریا ندادی چه شد؟!1حق التدریس معلمان از فروردین98 مانده و یک ریال نداده اید!!چه شد؟