رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: تعرض به میراث فرهنگی تعرض به کل بشر بوده و همه سهمی از آن دارند.

تعرض به میراث فرهنگی تعرض به کل بشر استبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی صبح امروز در نشست هم اندیشی حفاظت از اموال فرهنگی ملت‌ها و میراث جهانی که با حضور محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان  در کتابخانه ملی برگزار شد به اهمیت جایگاه فرهنگ و تمدن ایرانی در عرصه جهانی پرداخت و گفت: ایران از دوران پیش از تاریخ تا عهد هخامنشیان و کوروش و تا آمدن اسلام و دوران درهم تنیدگی و هم افزایی خدمات متقابل اسلام و ایران بر قله‌های تمدن بشری درخشیده است. ایران خانه وجود ما است و تعرض به فرهنگ و میراث بشری موجود در آن، تعرض به کل بشر است که سهمی از این میراث دارند.

بروجردی اضافه کرد: فرهنگ یعنی، عشق به انسان‌ها در لوای خدمت به یکدیگر، یعنی هم‌آوا شدن از پَسِ آوای تار‌های چنگ و نی و تار، یعنی چگونه بهزیستن را آموختن از پس فیلم و تئاتر، یعنی باور‌ها را به نظم در آوردن و زبان مشترک را به کار گرفتن در نماد شعر؛ یعنی ظرفیت‌های وجودی را به کارگرفتن در تجلی هنر‌های دستی و ده‌ها نماد هنری دیگری که توصیف کننده لطافت روح و عشق به انسان و انسانیت هستند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ادامه داد: جهان نو، جهان قدرت فرهنگ است و دیپلماسی فرهنگی آرام آرام در تعاملات سیاسی جای خود را بازکرده است چرا که فرهنگ، زبان مشترک ملتهاست، امروزه فرهنگ مرز‌ها را در نوردیده و داده‌های خود را برای رشد و توسعه انسان به اشتراک گذاشته؛ دین، دانش، زبان، موسیقی و فیلم و ... ده‌ها نماد فرهنگی است که به جای دیپلماسی سیاسی و دیپلماسی اقتصادی کار آمد شده است.

بروجردی گفت: اگر روزگاری معابد، موزه ها، مجسمه‌ها و نماد‌های فرهنگی از آسیب‌های بشری در امان نبودند امروز منافع بشری و هویت بخشی ملت‌ها اقتضا می‌کند که ملل، در رواداری و صلح باشند تا فرصت‌ها دراختیار همگان قرار گیرد و هویت سازی بر مبنای فکر و اندیشه و فرهنگ جان بگیرد و در آن صورت است که خلاقیت‌ها بروز و ظهور یافته و انسان‌ها تکامل را تجربه خواهند کرد.

وی ادامه داد: ظهور و بروزِ داشته‌های ملت‌ها می‌تواند حلقه وصل فرهنگ‌ها باشد و مجامع بین المللی چاره‌ای ندارند جز اینکه برای حفظ میراث بشری همراهی کنند. آنچه در همین ایام از زبان شورای جهانی آرشیو (ICA) و بیانیه بین المللی سپر آبی شنیدیم نمونه خوبی از حمایت‌های مجامع بین المللی است که انتظار می‌رود همه نهاد‌های بین المللی با همین نگاه به حفظ میراث بشری بپردازند.

بروجردی افزود: همچنین بر نهاد‌های علمی – پژوهشی و فرهنگی است که حافظه ملی خود را پاس داشته و از آن محافظت کنند که خوشبختانه قوانین وضع شده در سازمان ملل و کنوانسیون‌های مرتبط تسهیل‌گر این مسئله شده است. از جمله کنوانسیون ژنو، کنوانسیون لاهه در (۱۹۴۹) و اساسنامه دادگاه کیفری بین المللی در ۱۹۸۸ و قطعنامه ۲۳۴۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد.

همایش «پاسداری از مراکز فرهنگی؛ میراث مشترک بشری» به همت یونسکو و با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و با حضور وزیر امور خارجه و مسئولان و کارشناسان فرهنگی برای بررسی نقش و جایگاه آثار تاریخی و فرهنگی در ایجاد هویت مشترک، صلح پایدار است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار