کارشناسی ارشد رشته مهندسی حمل و نقل ریلی گفت: برای سهولت در حمل بار و جابه جایی بار‌ها از طریق شبکه ریلی، توسعه بنادر خشک در کشور ضرورت دارد.

حسین عباسی، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مهندسی حمل و نقل ریلی  دانشکده علم و صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: طرح تحقیقاتی ما در خصوص معضل وزارت راه بود که دغدغه  بنادر خشک در اقصی نقاط ایران را داشت .

کارشناس ارشد رشته مهندسی حمل و نقل ریلی  افزود:  بندر خشک همانند بندر دریایی  برای سهولت  کارها از جمله گمرک و ترخیص ، تخلیه، ‌بارگیری و ... است  اما به دریا متصل نیست بلکه در پس کرانه است و همان کارایی  بنادر را در خشکی انجام می‌دهد.

او گفت: برای احداث بنادر خشک در نقاط مختلف کشور ،  یک مدل ریاضی را ارائه دادم که این مدل تصمیم می‌گیرد بر مبنای باری که  وجود دارد جابه جایی ها چگونه صورت گیرد  و از طریق ریل و جاده در کدام نقاط ایران بنادر خشک احداث شود.

عباسی بیان کرد: طی جلساتی که با معاونت حمل و نقل وزارت راه داشتیم؛ طرح را به آن‌ها پیشنهاد دادیم و سپس به صورت یک طرح کاملا جامع و ملی  تحت عنوان سند آمایش ملی درآمد و همچنین از طریق  آمایش مراکز لجستیکی کشور توسط وزارت راه منتشر شد.


بیشتر بخوانید:  طرح تخلیه و بارگیری بارهای معدنی، پروژه دیده‌نشده محققان داخلی کشور


کارشناس ارشد رشته مهندسی حمل و نقل ریلی بیان کرد:  امیدواریم که این طرح سریعتر اجرایی شود و بتوانیم حمل بار و جابه جایی  بار‌ها را از طریق شبکه ریلی انجام دهیم؛  چراکه اکثر جابه جایی‌ها  در کشور با  مسافت‌های طولانی بالای ۳۰۰ کیلومتر در جاده‌ها انجام می‌شود که این روش  اصلا در هیچ جای جهان منطقی نیست.

او افزود: خوشبختانه در این مسیر بسیاری از استادان و ارگان‌های مختلف ما را همراهی کردند. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر کسانی بخواهند در این مسیر قدم بگذارند نیاز به داده‌های واقعی دارند، اما متاسفانه این داده‌ها در اختیار جامعه دانشگاهی قرار نمی‌گیرید و حتی سازمان‌هایی  هستند که در این زمینه برای انتقال داده‌ها و در اختیار گذاشتن آن‌ها برای دانشجویان، هزینه‌های میلیونی  را مطالبه می‌کنند.

عباسی در پایان گفت: بهتر است آنچه که مورد نیاز پژوهشگران و محققین است را در اختیارشان قرار دهند تا بتوانند کار‌های تحقیقاتی را به راحتی انجام دهند چراکه اگر ثمره‌ آن برای کشور باز گردد؛  به نفع کشور است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار