ذوعلم درباره مکلف کردن وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم برای گنجاندن توطئه‌های آمریکا در کتاب‌های درسی توضیح داد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درنشست خبری با اصحاب رسانه درباره مکلف کردن وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم برای گنجاندن توطئه‌های آمریکا در کتاب‌های درسی اظهار کرد: از مهم‌ترین جنایات تاریخی خلف وعده دکتر مصدق در جریان ملی شدن نفت را می‌توان نام برد. همچنین جنایات آمریکا در جریان انقلاب اسلامی و تحمیل جنگ به ملت ایران هم از دیگر مصادیق جنایات آمریکاست.

او ادامه داد: تفرقه میان حوزه و دانشگاه، دولت و ملت، شیعه و سنی هم از دیگر موارد این جنایات است، رسمیت دادن به کشور و معامله قرن هم که متولد نشده از بین رفت.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: آمریکا در اوایل انقلاب سعی بر تجریه کشور داشت تا از امتداد انقلاب اسلامی پیشکیری کند؛ علاوه بر آن توطئه حساب شده با عنوان جذب مغز‌های متفکر جوانان ما و اسلام ستیزی را در دستور کار دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم گفت: توطئه اخیر آمریکا هم دشمن آشکار این کشور با شهادت سردار سلیمانی بود.

او درباره حذفیات کتاب درسی گفت: مولف فقط مسئول کتاب درسی نیست و فقط در تدوین آن به ما کمک می‌کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از طراحی کتاب دوره ابتدایی، دوره متوسطه دوم نظری و فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت: در دوره دوم نظری کنکور محور بودن و نبود تناسب میان محتوا وجود دارد علاوه بر آن در دوره فنی و حرفه‌ای مشاغل جدید مورد توجه قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم با اشاره به اینکه نوجوان و جوان امروز پرسشگر و بصیر است، تصریح کرد: دانش آموزان ما آنچنان که باید در بستر تربیت مدرسه به حد مطلوب ویژگی‌ها دست پیدا نمی‌کنند و بسیاری از انتقادات در این حوزه به جاست.

او با تاکید بر تمرکز زدایی کتاب‌های درسی اظهار کرد: یکی از اهداف بازآرایی سازمان، توجه به تمرکززدایی است و بر همین اساس سعی داریم مهر ۹۸ حداقل چند مورد از طرح‌واره‌های بسته‌های یادگیری را تهیه کرده و در اختیار عموم قرار دهیم؛ البته تولید این طرح‌واره کار آسانی نیست و پیچیدگی‌ها و فناوری‌های کارشناسی نیاز دارد.

تلاش برای ارائه متون و مفاهیم از طریق کتب غیردرسی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه سازمان همواره بر مطالعه کتاب‌های غیردرسی تاکید دارد، گفت: فعالیت و وجود مجلات و کتاب‌های رشد حاکی از این هدف سازمان است و سعی داریم بخشی از متون و مفاهیم از طریق کتب غیردرسی ارائه شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم بیان کرد: حذفیات از کتاب‌های درسی عبارت درستی نیست رویکرد اصلاح داریم و همواره جانب حق و حقیقت را مورد توجه داریم؛ جنایات روسیه در برابر ایران همچنین جنایات شوروی در برابر بلوک شرق حذف شدنی نیست و آن را انکار نمی‌کنیم.


بیشتر بخوانید: دستور آقای وزیر برای رسیدگی به ماجرای حذفیات در کتاب‌های درسی


او ادامه داد: در تاریخ‌نگاری جانب آنچه حقیقت داشته است رعایت می‌کنیم حال آنکه روسیه فعلی با دولت ایران همکاری دارد به منزله انکار کار‌های گذشته روسیه نیست البته برخی تغییرات برای اصلاح کتاب‌ها انجام می‌شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تاکید کرد: این که در سازمان پژوهش دستکاری در تاریخ باشد را قبول ندارم و بنایی هم بر این کار نداریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم گفت: حذفیات در مورد روسیه در زمان مسئولیت بنده نبوده است، اما در هر حال بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم همان‌طور که برخی تغییرات در کتاب‌های قبلی اتفاق افتاده بود، آن را بررسی کردیم و در مواردی اصلاحات لازم انجام شد.

او درباره آموزش زبان‌های مختلف از جمله زبان چینی به دانش آموزان گفت: پیشنهاد و هدف سازمان، افزایش سبد انتخاب دانش آموزان در انتخاب‌ زبان خارجی است در واقع آموزش زبان بخش نیمه تجویزی برنامه درسی بوده و از قبل وجود داشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم افزود: چهار زبان اصلی و بین المللی از ۶ زبان رسمی دنیا برای دانش آموزان وجود داشته است؛ زبان‌های چینی و عربی وجود نداشت که آن‌ها را در فرآیند ارزشیابی و پیشنهاد به شورای عالی آموزش و پرورش پیشنهاد دادیم و از این مورد دفاع کارشناسی داریم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد؛ درباره روش اجرایی تنوع بخشی به آموزش زبان همکاران ما فکر می‌کنند و راه جدیدی باید پیدا کنیم تا ظرفیت‌های موجود در جامعه بدون لطمه به برنامه درسی یا عذول از استاندارد‌ها پیش رود که البته این نیاز به تاملات بیشتری دارد.

۴۵ میلیون یورو اعتبار برای  تهیه واردات کاغذ کتاب‌های درسی

او درباره درست نویسی تالیف کتاب‌های درسی گفت: فقط در کتاب‌های درسی فارسی درست نویسی مورد توجه نیست و باید در تمام کتب این موضوع لحاظ شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره وضعیت تامین کاغذ کتاب‌های درسی برای سال‌های آینده، گفت: ۴۵ میلیون یورو برای ۴۵ تن کاغذ وارداتی تهیه کتاب درسی در سال ۹۹ تامین اعتبار شده است.

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم درباره علت حذف انتگرال بیان کرد: دانش‌آموزان باید مباحثی مانند انتگرال را در دانشگاه بگذرانند و همواره انتقاد می‌کنیم که دانش‌آموزان چرا مهارت‌های زندگی نمی‌آموزیم.

او افزود: برای سال ۱۴۰۰ تامین کاغذ را دنبال می‌کنیم، نگرانی بابت بودجه داشتیم که با سازمان برنامه مطرح شد و در آموزش و پرورش هم در حال پیگیری هستند تا در تدارک ارز دولتی مشکلی نباشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.