رئیس سازمان امور عشایر کشور سهم عشایر در تولید صنایع دستی کشور را ۲۸ درصد عنوان کرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر کشور در نشست شورای عشایر خوزستان در سرسرای استانداری خوزستان گفت: جامعه عشایری کشور با ۱.۲ میلیون نفر معادل ۱.۵ درصد جمعیت کشور، ۲۸ درصد صنایع دستی کشور را تولید می‌کنند که بخشی از آن به خارج صادر می‌شود.

او با بیان اینکه عشایر ۲۸ درصد دام سبک و ۲۵ درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور را تامین می‌کنند، بیان داشت: عشایر جامعه‌ای مولد، سخت کوش، کم هزینه با بازدهی بالا است و بخش مهمی از نیاز‌های کشور را تامین می‌کند از رو باید به این قشر مولد کشور رسیدگی کرد.

قندالی با بیان اینکه فاصله نیاز‌های عشایر و رسیدگی به آن زیاد است افزود: زندگی عشایری، زندگی سخت و طاقت فرسایی است و اگر خود را به جای آنان قرار دهیم دیری نخواهد گذشت که تحمل ما لبریز خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه عشایر، ولی نعمت ما هستند اظهار کرد: اگر عشایر را از دست بدهیم کشور خسارات زیادی را متحمل خواهد شد.

رئیس سازمان امور عشایر کشور با اشاره به کمبود‌های جامعه عشایر در زمینه آموزشی، بهداشت و زیرساخت‌های مورد نیاز از خیرین خواست برای تامین بخشی از نیاز‌های عشایر وارد این صحنه شوند.

تسهیلات ۱۰ درصدی به عشایر پرداخت می‌شود

قندالی در ادامه به پرداخت تسهیلات بانکی با نرخ ۱۰ درصد در زمینه تولیدات بخش عشایری اشاره کرد و اذعان داشت: برای پرداخت این تسهیلات به عشایر سراسر کشور محدودیتی وجود ندارد.

براساس این گزارش؛ در این نشست مشکلات عشایر خوزستان در بخش‌های عمرانی، آموزش و پرورش، بهداشت، تامین آب شرب و کشاورزی، سوخت، آموزش بانوان و استقرارگاه‌های عشایر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بر اساس سرشماری ۱۳۸۷، جمعیت عشایری خوزستان ۱۴۰ هزار و ۱۷۲ نفر در قالب ۲۳هزار و ۲۷۴ خانوار است.

خوزستان در فصل قشلاق (مهر تا نیمه نخست اردیبهشت) میزبان عشایر استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، همدان و اصفهان در ۱۷شهرستان است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.