یک کارشناس خانواده گفت: پیش بینی خطا برای همه افراد محتمل است باید فرصت بیشتری داد تا خطای خود را جبران کنند، به ویژه زمانی که این فرد همسر ما باشد.

ماهیت ازدواج خدمات دادن است نه خدمات گرفتنبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت الاسلام سید مهدی واعظ موسوی کارشناس مسائل خانواده در مراسم افتتاحیه یازدهمین کاروان بیست و سومین دوره ازدواج دانشجویی با عنوان فرصت عاشقی، گفت: مسیر زندگی مشترک، اغلب پرفراز و نشیب و چالش برانگیز و توام با تلخ و شیرینی ها است، در این مسیر، هنرمند کسی است که تحت هیچ شرایطی اجازه ندهد بنای زندگی تخریب شود.
 
او به مقایسه میزان تعامل همسران جوان از دهه ۷۰ تاکنون پرداخت و ادامه داد: در دهه ۶۰ و ۷۰ همسران، خودساختگی و روحیه سازگارتری با یکدیگر داشتند، چون در خانواده‌های پرجمعیت و با مسئولیت‌های مختلف رشد می‌کردند که توانایی آنان برای مدیریت زندگی مشترک را افزایش می‌داد.
 
این کارشناس خانواده گفت: برخورداری از روحیه سازگاری و مدارا نقش مهمی در تقویت بنای زندگی مشترک دارد و به همین دلیل هم امام خمینی (ره) زمانی که خطبه عقد جوانان را می‌خواندند خطاب به آنان این توصیه را می‌کردند: "بروید و با هم بسازید".
 
حجت الاسلام سید مهدی واعظ موسوی با بیان اینکه ضرورت اغماض و چشم پوشی همسران از خطا‌های یکدیگر است، افزود: پیش بینی خطا برای همه افراد محتمل است و نباید بروز یک اشتباه نظر ما را درباره انسان‌ها تغییر دهد، بلکه می‌بایست به آنان فرصت بیشتری بدهیم تا خطای خود را جبران کنند، به ویژه زمان یکه این فرد همسر ما باشد.
 
او ادامه داد: برای اینکه همسران بتوانند خطا‌های یکدیگر را راحت‌تر ببخشند بهتر است به خوبی‌های یکدیگر بیشتر فکر کنند و آن را در ذهن خود بزرگ جلوه دهند و سپاسگذار هم باشند چراکه همین شاکر بودن، خود، تقویت کننده خصلت‌های خوب فرد خواهد بود.
 
این کارشناس خانواده گفت: قرآن کریم نیز در آیه ۷ سوره مبارکه ابراهیم می‌فرماید: ".. لئن شَکَرتم لاَزیدنّکم"؛ اگر شاکر باشید بر نعمت شما می‌افزایم"؛ پس سپاسگذار باشیم تا خوبی‌های بیشتری را از محیط پیرامون مان جذب کنیم.
 
حجت الاسلام سید مهدی واعظ موسوی با بیان اینکه امر و نهی بیش از حد آقایان، جایگاه مدیریتی شان در خانواده را کمرنگ می‌کند، افزود: گرچه عموما مردان، مدیریت زندگی را بر عهده دارند و امور کلان زندگی دارند و امور کلان زندگی در دست آنان است، اما نباید نسبت به همسر و فرزندان خود سخت بگیرند و به آنان امرو نهی کنند، زیرا این امر در گذر زمان سرکشی و بی تفاوتی افراد خانواده نسبت به این فرامین را در پی داشته و اقتدار و ابهت مرد را در چشم آنان می‌شکند، ضمن اینکه عواطف و احساسات افراد خانواده را سرکوب و به مرور کمرنگ می‌سازد.
 
او دلبری کردن و توجه به زن را از دیگر عوامل مورد تاکید در منش اخلاقی و رفتاری مردان برشمرد و تصریح کرد: دلبری کردن از زن، هم می‌تواند زبانی باشد که همراه با بیان جملات عاشقانه و محبت آمیز است و هم می‌تواند رفتاری باشد؛ حتی آراستگی مرد و داشتن ظاهری جذاب می‌تواند یکی از راه‌های دلبری کردن از زن باشد.
 
این کارشناس خانواده گفت: در روابط خود با همسرتان به گونه‌ای عمل نکنید که اعتماد آنان نسبت به شما سلب شود مثلا برخی زنان ارتباط با افراد نامحرم را عادی تلقی و در جمع‌های دوستانه یا فامیلی این ارتباط را به راحتی برقرار می‌کنند در حالی که نمی‌دانند این کار موجب دلسردی و سلب اعتماد همسرانشان می‌شود.
 
حجت الاسلام سید مهدی واعظ موسوی افزود: پنهان و آشکار، به مردان خود مهروزی و اظهار عشق داشته باشند، زیرا این امر پایبندی مردان به زندگی مشترک را به شکلی قابل توجه افزایش خواهد داد.

 بیست و سومین دوره مراسم ازدواج دانشجویی «طرح ملی همسفر تابهشت» از دی تا اسفندماه امسال در مشهد برگزار می‌شود. علاقمندان می‌توانند تا نیمه بهمن ماه به سایت اینترنتی ezdevaj.nahad.ir یا مراجعه حضوری به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها یا امور فرهنگی برای شرکت در این مراسم ثبت نام کنند.
 
انتهای پیام//ز.ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.