به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر مریم طایفه محمودی در خصوص سابقه جذب کارآموز در پژوهشگاه ICT اظهار کرد: این پژوهشگاه از اوایل آغاز فعالیت خود با قدمت ۵۰ ساله، یکی از محورها را بر مبنای فراهم شدن امکان ارتباط و تعامل دانشجویان با این مرکز تحقیقاتی قرار داد تا هدف ارتباط بین صنعت و دانشگاه محقق شود.
وی ادامه داد: از همین منظر، در سالهای مختلف ظرفیتهایی به دانشگاههای مختلف تخصیص داده شد تا بتوان برای دانشجویان مقاطع کارشناسی، دورههای کارآموزی برگزار کرد.
طایفه محمودی گفت: به دلیل سابقه و تخصصهای موجود در پژوهشگاه ما موفق به جذب کارآموزان خوبی از مراکز و دانشگاههای مختلف شدیم.
این مقام مسئول ضمن یادآوری این مساله که شرایط جذب کارآموز در روزهای نخست، کمی دشوارتر و محدودتر بود، افزود: شرایطی مانند معدلهای بالاتر و تخصصهای خاص تر، فضا را برای ورود کارآموز با محدودیت مواجه میکرد، اما به مرور زمان با گسترش زمینه تحقیقاتی و محورهایی که در پژوهشگاه ICT به وجود آمد، بر میزان ظرفیت پذیرش کارآموزان هم افزوده شد.
وی خاطرنشان کرد: ما با برخورداری از چهار پژوهشکده فعال در حوزههای فناوری ارتباطات، فناوری اطلاعات، سیاست پژوهی و امنیت فناوری اطلاعات، میتوانیم در هر یک از این حوزهها کارآموزانی از دانشگاههای مختلف را جذب کنیم.
طایفه محمودی در خصوص فرآیند جذب کارآموزان نیز اظهار کرد: فرآیند کار به این شکل است که متقاضیان ابتدا از طریق سایت پژوهشگاه، با حوزهها و تخصصهای مورد نیاز و مرتبط با پژوهشگاه آشنا شده و سپس با وارد کردن اطلاعات خود و ارائه معرفی نامهای از دانشگاه مرجع، مرحله مقدماتی را انجام میدهند.
مدیر دفتر آموزش و همکاریهای علمی و بینالمللی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: ما در دفتر آموزش، بنا بر رشته تحصیلی متقاضیان، مانند مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، مهندسی فناوری اطلاعات، مدیریت فناوری اطلاعات، مهندسی پزشکی و رشتههایی از این قبیل که با پژوهشگاه مرتبط است، مدارک را بررسی کرده و بعد از انجام مصاحبه با آنها، درباره رشته تخصصی، علاقمندی و مهارت هایشان، آنها را به پژوهشکده مربوطه معرفی میکنیم. سپس فرد کارآموز، تحت نظر سرپرستی که رئیس یا معاون پژوهشکده تعیین کرده، کارآموزی خود را پشت سر میگذراند.
وی افزود: معمولاً بسیاری از کارآموزان فصل تابستان را برای کارآموزی انتخاب میکنند، اما عدهای دیگر هم در طول سال تحصیلی به پژوهشگاه مراجعه میکنند.
طایفه محمودی در خصوص انتخاب موضوعات پروژهها برای کارآموزی نیز گفت: محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و موضوعات، در تعامل میان کارآموز با سرپرست کارآموزی و استاد کارآموزی در دانشگاه مرجع تعیین میگردد. حتی در صورت نرسیدن به توافق در رابطه با یک موضوع، امکان تغییر موضوع و تغییر سرپرست کارآموزی نیز وجود دارد تا نتیجه مطلوب و باکیفیت از هر پروژه کارآموزی به دست آید.
وی اظهار کرد: در نهایت، در پایان دوره کارآموزی، نمرات کسب شده توسط کارآموز همراه با گزارش کارآموزی ایشان در قالب فرمهای پژوهشگاه، توسط کارآموز برای دانشگاه ارسال میشود.
مدیر دفتر آموزش و همکاریهای علمی و بینالمللی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه اظهارات خود به نتایجی که از کارآموزیها میتوان به دست آورد، اشاره و عنوان کرد: تعاملی که دانشجویان طی مدت کارآموزی با پژوهشگاه دارند، به یک تجربه خوب و ایده آل منتهی میشود، زیرا علاوه بر لمس محیط پژوهشی و کاری از نزدیک، آشنایی با پروژههای تخصصی و آموزش نحوه ارائه آنها، با نظم و ترتیب یک محیط کار رسمی در فضای رسمی آشنا میشوند.
طایفه محمودی در پاسخ به این سوال که چقدر از خروجیها بعد از فارغ التحصیلی جذب میشوند، گفت: ما دو موضوع را در دفتر علمی و همکاریهای بین المللی دنبال میکنیم؛ یکی از آنها بحث کارآموزی برای دانشجویان مقاطع لیسانس است که یا جذب بازار کار میشوند یا برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آماده میشوند. البته لازم به ذکر است که ما در پروژهها اغلب فارغ التحصیلان مقاطع تحصیلات تکمیلی را به کار میگیریم، مگر اینکه فردی در مقطع لیسانس، از مهارت ویژهای جهت پیاده سازی پروژهها برخوردار باشد. موضوع دوم، بحث کارورزی است که قصد داریم زمینه همکاری فارغ التحصیلان مقاطع تحصیلات تکمیلی را برای دورههای ۳ تا ۶ ماهه جهت کسب مهارت و تواناییهای مورد نیاز برای ورود به بازار کار رسمی فراهم نماییم تا مانند دوره کارآموزی، ایشان نیز مشغول فعالیتهای پژوهشی و توسعهای شده و تجربه کار در محیط پژوهشی را به دست آورند. پر واضح است که چنانچه فرد توانمندی به لحاظ علمی و شخصیتی بوده و تیمی که در پژوهشگاه با ایشان همکاری داشتند نیز از هر نظر راضی باشند، امکان جذب در پروژههای پژوهشگاه بصورت همکار پروژه را خواهند یافت.
وی همچنین به اهمیت موضوع کارورزی که با جدیت بیشتری در حال پیگیری است، اشاره و خاطرنشان کرد: در این حوزه ما دنبال به کار گرفتن کارورزان از مقاطع تحصیلات تکمیلی هستیم، زیرا این افراد میتوانند تجربه جدید در یک محیط کاری و پژوهشی کسب کرده و با ارتباطاتی که در کار با سایر نهادها پیدا میکنند، به دنبال آینده شغلی مناسب باشند؛ لذا این موقعیت میتواند برای آنها جنبه اشتغال زایی داشته باشد.
مدیر دفتر آموزش و همکاریهای علمی و بینالمللی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان در قالب توصیهای به دانشگاهها گفت: اگر ما بتوانیم ارتباط وسیع تری در سطح تهران و شهرستانها داشته باشیم، میتوانیم به جذب افراد بیشتری در مقاطع بالاتر برسیم. ناگفته نماند که این مرکز تحقیقاتی امکان جذب کارآموز و کارورز تا سقف ۱۵۰ نفر به طور سالیانه را دارد و البته این آمار در سال گذشته نیز رقم خورد.
انتهای پیام/