به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آنطور که آقای وزیر گفته بود معیار دستیابی به رتبههای بالاتر رتبهبندی شرکت و پذیرش در آزمون است و این روال تنها راه چاره برای دستیابی به رتبههای بالاتر فرایند رتبهبندی معلمان محسوب میشود، اما چالشها درست از همین نقطه آغاز میشود.
براساس آییننامه اجرایی طرح رتبهبندی، فرهنگیان در پنج گروه قرار میگیرند و به ازای این تقسیم بندی افزایشی هم در حقوق آنها اعمال میشود و هرچه رتبه بالاتر باشد، میزان دریافتی افزایش مییابد، اما موضوع اصلی همین سازوکار برگزاری آزمون برای ارتقای رتبه است و بیشک هیچ امتحانی بدون شک و شبهه نیست چه دانش آموز سر جلسه باشد و چه معلم.
طبق آیین نامه اجرایی فرهنگیان رتبه بندی تابعی از سنوات کاری معلمان است و به این ترتیب رتبه ۱؛ ۲ سال سابقه تجربی، رتبه ۲؛ ۶ سال سابقه تجربی، رتبه ۳؛ ۱۲ سال سابقه تجربی، رتبه ۴؛ ۱۸ سال سابقه تجربی و رتبه ۵؛ ۲۴ سال سابقه تجربی باید داشته باشد علاوه بر آن اخذ گواهینامه صلاحیت معلمی از طریق سامانه LTMS سنجیده خواهد شد.
براساس آخرین زمان بندی اعلام شده زمان برگزاری آزمون به ۲۹ و ۳۰ بهمن ماه موکول شده است تا معلمان با کسب امتیاز کافی در رتبههای بالاتر از رتبه فعلیشان قرار بگیرند.
هرچند آیین نامه اجرایی رتبهبندی فرهنگیان کم و کسریهایی دارد و تا حدی برخی نواقص آن از جمله احیای ضریب تعجیل و اصلاح ایرادهای نگارشی در فیش حقوقی آنها لحاظ شد، اما هنوز هم سازوکار اجرایی جای بحث دارد هرچند انتظار میرفت قانونی که مسیر تصویب آن چند سال طول کشیده است در اجرا نواقص کمتری داشته باشد.
بیشتر بخوانید: رفع بحران «کمبود معلم» در مدارس بازیچه بیثباتی قوانین
گویی طبیعت آزمون راه تقلب و دور زدن قوانین را میطلبد و آزمون ارتقای رتبه معلمان هم از این قاعده مستثنی نیست، حالا امتحانی که دریافتی آقا و خانم معلمها را افزایش میدهد دستخوش مسیرهای میانبر و دور زدن قوانین آزمون شده است.
کافی است سری به شبکههای اجتماعی بزنید و از تبلیغات برای کمک به کسب نمره بهتر در آزمون رتبه بندی مطلع شوید، کمکی که اغلب در قالب تقلب و دور زدن ضوابط قانونی است؛ انگار تجربه فروش سوالات امتحانات نهایی و دیگر روشهای برگزاری آزمون ناسالم برای دانشآموزان به آزمونهای معلمان هم تسری پیدا کرده است و حالا باید دید این بار آموزش و پرورشیها چه واکنشی، انکار یا اصلاح در سازوکار ارتقای رتبه فرهنگیان را در پیش میگیرد؟
محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش در این به خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گفت: مشکلی در برگزاری امتحان نداریم و آن را در صحت کامل برگزار میکنیم.
تجربه تلخ فروش سوالات نهایی آن هم در دو سال پشت سر هم نشان دادکه گویی سازوکار برگزاری آزمون خلأهایی برای دور زدن قانونی دارد البته در قضیه امتحانات نهایی در نهایت شرایط امسال بهتر بود و تا حدی مسیرهای دور زدن قانون بسته شد، اما معلوم نیست برای تغییر جایگاه در طرح رتبه بندی که خود هنوز پر از حاشیه و، اما و اگر است، چگونه مدیریت خواهد شد.
انتهای پیام/
معلوم شد میخای به همکارات رتبه ای که حقشونه رو ندی
وگرنه دونستن این مطالب به چه دردی میخوره
من شرط میبندم خود وزیر شرکت کنه بالای ۱۰٪ نمیزنه ....
اولا به طور کل ارتقا رتبه به شرط قبولی آزمون
دوما سیصد صفحه جزوه
سوما چهار پنج روز فرصت برای این آزمون
و در آخر امتحان در یک ساعت از روز که ممکن است بعضی از همکارها در اون ساعت بنا به هر دلیلی نتونن امتحان بدن!
حالا این شکایت رو پیش کی ببریم؟؟؟ آیا دادرسی هست؟؟؟
حواستون هست
نادر خزایی نورآباد لرستان
نباید بایک آزمون درباره کسی قضاوت کرد.شاید توی مدت اون آزمون اون فرد دچارناراحتی یا بیماری یاشرایط خاصی بوده ونتونسته خودش رابرای آزمون آماده کنه.
به نظرمن باید فقط وفقط شایستگی هاوتوانایی هایی راکه فرد درطول کار ازخودش نشون میده راملاک قراربدهیم.