۲۹ بهمن؛

ششمین سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر انقلاب

با فرارسیدن ۲۹ بهمن ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به ششمین سال خود می‌رسد که در این گزارش به چند قسمت مهم آن اشاره می‌کنیم.

ششمین سال ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی /به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با فرارسیدن ۲۹ بهمن ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به ششمین سال خود رسید.
 
اقتصادی که از نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اساس اتکا به توان داخلی و برون رفت از وابستگی به درآمدهای نفتی تدوین شده است.
 

راهکار عملیاتی اقتصاد مقاومتی در کشور

با ظهور انقلاب اسلامی شکل جدیدی ازحکومت در دنیا پدیدار شد که بنای سازگاری با قطب قدرت استکبار را نداشته و به مبارزه با استکبار پرداخت. ظهور چنین حکومتی آن هم درمنطقه خاورمیانه که ازلحاظ اقتصادی و ژئوپلیتیکی دارای اهمیت بسیار زیاد است، باعث شد که نظام استکبار جهانی با تمام قوا به مبارزه با انقلاب برخیزد. با پایان یافتن جنگ و عدم پیروزی استکبار در زمینه های نظامی، تهاجمات به عرصه‌های دیگرکشیده شد. یکی از این عرصه‌ها که خصوصاً در سالهای اخیر با تهاجمات گسترده همراه بوده است، “عرصه اقتصادی” است.

 بنابراین خود انقلاب اسلامی مکلف به نوآوری و نظریه‌پردازی و الگو‌‌سازی در عرصه‌های جدید اقتصادی است. هرکشوری که علم استکبار‌ستیزی را برپاکند، نیازمند چنین الگوهایی است.  چندی پیش وضعیت اقتصادی برخی کشورهای امپریال ار حیث مؤلفه های رشد و توسعه یافتگی رو به بهبود رفته بود ، البته ایده ئولوژی راهبردی و رویکرد های استعماری و استثماری در گرو شعارهایی برای برقراری نظم نوین جهانی و دموکراسی ملی و بین المللی با سیست های جنگ افروزی و نسل کشی توأم شد. این تضاد استراتژیکی به تنش سیاسی،اجتماعی و اقتصادی درون و برون مرزی آنها منجر و هرینه های سر سام آور شالوده اقتصاد های پوشالیشان را از بنیان بر چید؛ تورم و رکودی عظیم گریبان گیر ملل متروپل و اقمارشان بروز می نمود، از آنجا که کشور های اوراسیا با اصحاب سلطه از یک سو و از سوی دیگر با دولت های خاورمیانه منجله ایران شریک تجاری اند ، طبق اثر انعکاسی این بحران ناخوانده را با ترفندی به نام تحریم بر ما تحمیل کردند، زیرا وقتی که درآمد شرکای تجاری کم شود قدرت خریدشان نیز افت می کند.

ششمین سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر انقلاب

اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در نفت

اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی از همان روز‌های نخست سال ۱۳۹۳ در رأس اقدام‌های وزارت نفت قرار گرفت که مهمترین آن‌ها شامل توسعه کامل میدان گازی پارس جنوبی، توسعه میدان‌های نفتی مشترک غرب کارون و دیگر میدان‌های مشترک نفتی و گازی از جمله آذر، توسعه ظرفیت داخلی پالایش میعانات گازی و نفت‌خام و بهینه سازی و بهسازی پالایشگاه‌های داخلی و ارتقای کیفیت فرآورده‌های نفتی داخلی، توسعه صنعت پتروشیمی بر اساس تکمیل زنجیره ارزش و تهیه خوراک مورد نیاز این صنعت، توسعه ظرفیت پالایشی گاز طبیعی و گازرسانی به شهر‌ها و روستا‌ها و افزایش صادرات گاز طبیعی، بهینه سازی مصرف انرژی و ایجاد تنوع در روش‌های فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی و همچنین برنامه‌های پشتیبان بالاخص داخلی سازی اقلام اساسی مورد نیاز صنعت نفت و تجهیز منابع انسانی و جلوگیری از فساد و ... است.
 
۱- برنامه ”افزایش ظرفیت تولید نفت‌خام و میعانات گازی با تأکید بر برداشت از میدان‌های مشترک"
۲- برنامه ”افزایش تولید و صادرات گاز طبیعی با تأکید بر برداشت از میدان‌های مشترک"
۳- برنامه ”جهش دوم برای افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی"
۴- برنامه ”افزایش تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی"
۵- بهینه‌سازی مصرف سوخت (با هدف کاهش شدت انرژی و بالا بردن بهره‌وری انرژی)
۶- برنامه ایمن‌سازی تقاضا و بازار‌های فروش نفت‌خام، فرآورده‌های نفتی و گاز طبیعی

بانک مرکزی در اقتصاد مقاومتی چطور دیده شده است؟

یکی از مسایلی که در سال های اخیر مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است توجه به مسائل اقتصادی کشور است. نامگذاری سالهای پی در پی با موضوعات اقتصادی و با محوریت اقتصاد مقاومتی نشان از اهمیت بالای این موضوع دارد.
 
در این میان بانک و نظام بانکی که نقش اصلی و اساسی در رگهای اقتصاد جامعه دارد باید در نظام اسلامی کاملاً منطبق با موازین اسلام اداره شود تا به عنوان پایه و اساس اقتصاد اسلامی نقش موثری را ایفا کند.
 
در کشور ما نیز که اقتصاد آن بر پایه پول استوار است و حدود یک سوم از سهم اقتصاد متعلق به بازار سرمایه است توجه به نظام بانکی دوچندان می شود و بنابراین نظام بانکی در ساختار اقتصادی هر کشوری در جایگاه مدیریت توزیع منابع پولی در اقتصاد کشور دارد.

نگاه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به صنعت کشور 

یکی از مسایلی که در سالهای اخیر مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است توجه به مسائل اقتصادی کشور می باشد. نامگذاری سالهای پی در پی با موضوعات اقتصادی و با محوریت اقتصاد مقاومتی نشان از اهمیت بالای این موضوع دارد. در این میان بانک و نظام بانکی که نقش اصلی و اساسی در رگهای اقتصاد جامعه دارد باید در نظام اسلامی کاملاً منطبق با موازین اسلام اداره شود تا به عنوان پایه و اساس اقتصاد اسلامی نقش موثری را ایفا کند. در کشور ما نیز که اقتصاد آن بر پایه پول استوار است و حدود یک سوم از سهم اقتصاد متعلق به بازار سرمایه است توجه به نظام بانکی دوچندان می شود و بنابراین نظام بانکی در ساختار اقتصادی هر کشوری در جایگاه مدیریت توزیع منابع پولی در اقتصاد کشور دارد.
 
 سالهاست که تاکید مقام معظم رهبری در مسیر اجرای این سیاست‌ها در نام گذاری سال‌ها  مشاهده می‌شود و به نظر می‌رسد دستگاه‌های اجرایی تا حدودی در این مسیر گام برداشته اند، ولی هم چنان تاکیدات ویژه رهبر انقلاب بر این مسیر پایدار بوده و با ورود به ۲۹ بهمن امسال، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی وارد ششمین سال ابلاغ خود می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار