پل مه گفت: یک شرکت نظافتچی ساختمان هم اکنون به عنوان پیمانکار ترانزیت بندر چابهار شده و مشکلات زیادی را برای حوزه ترانزیت این بندر ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود پل مه دبیر انجمن شرکت‌های کشتیرانی در نشست بررسی ۵ ساله ترانزیت کشور با بیان اینکه چین از سال‌های گذشته فعالیت‌های حمل و نقل خود را در قالب جزیره مروارید شروع کرده است گفت: در این منظومه چندین راه ترانزیتی وجود دارد که  کشور چین کریدور دریایی راه ابریشم جدید را احیا کرده است و ۳۲۸ میلیارد دلار صرفاً در یک راه یک کمربند به عنوان یکی از اجزای منظومه مروارید سرمایه‌گذاری داشته و فقط ۴۶ میلیارد دلار آن در پاکستان بوده است که متأسفانه اقتصاد را متأثر کرده است.

دبیر انجمن شرکت‌های کشتیرانی با بیان اینکه هندی‌ها وعده داده بودند در چابهار ۲۲۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کنند گفت: تاکنون یک سنت هم به چابهار وارد نکرده اند که همین موضوع برای ما بسیار زیان آور خواهد بود.

پل مه توضیح داد: کشور هند قول داده بود یک میلیون تن گندم افغانستان هدیه بدهد، ولی تاکنون ۱۸۰ هزار تن وارد کرده که علت آن ناکارآمدی پیمانکار خدمات ترانزیتی بندری چابهار است. پیمانکار این بندر نه توانمندی علمی داشته و نه توانمندی مالی و سوی دیگر هیچ ارتباطی با حوزه دریایی و بندری نداشته و شغل سابق شرکت نظافتچی ساختمان بوده، اما توانسته در مناقصه اپراتوری بندر شرکت کند و برنده شود.

پل مه اظهار کرد: نتیجه انتخاب پیمانکار باعث شده که فعالیتی که تنها سه روز به طول می‌انجامید هم اکنون مدت اجرای آن به ۱۸۰ روز رسیده است.

دبیر انجمن شرکت‌های کشتیرانی با بیان اینکه ناوگان جاده‌ای که به چابهار می‌روند برای برگشت بار هیچ تصمیمی ندارند گفت: به دلیل آنکه برگشت این کامیون‌ها یکسر خالی است راننده‌ها حاضر نیستند که باری را در چابهار جابه جا کنند.

او ادامه داد: هندی‌ها یک بار دو کانتینر بار به ایران تحویل دادند تا به کشور روسیه ببرند، اما متاسفانه زمان جابجایی بار از بندرعباس تا آستارا ۹۰ روز به طول انجامید که همین موضوع باعث شد آن‌ها از تحویل دادن بار به ایران صرف نظر کند.

او با اشاره به اینکه بندر ام القصر در کشور عراق فعال شده است گفت: کشتی‌ها از این پس سعی می‌کنند برای پهلو گیری بار به بندر ام القصر عصر مراجعه کنند و همین دلیل عراقی‌ها دیگر نیازی به بندر شهید رجایی و بندر جبل علی ندارند و این خود باعث می‌شود یکی از فرصت‌های ترانزیتی را برای همیشه از دست بدهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار