با شیوع ویروس کرونا در کشور و احتمال ابتلای مردم به بیماری حاصل از آن بسیاری از دانشجویان درخواست تعطیلی دانشگاه‌های استان مرکزی را دارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، دانشگاه‌های شهر اراک میزبان دانشجویان بسیار زیادی از شهر‌ها و استان‌های مختلف بخصوص استان قم هستند، دانشجویانی که در دانشگاه و خوابگاه‌ها و سلف‌های غذاخوری یک اجتماع بزرگ را تشکیل می‌دهند.

دانشجویان در معرض ابتلا به ویروس کرونا/ دانشجویان خواستار تعطیلی دانشگاه‌ها

با توجه به گسترش ویروس کرونا در کشور و شیوع آن بین مردم، دانشجویان و خانواده‌های آنها خواستار تعطیلی دانشگاه‌های شهر اراک شدند تا به سلامت از این  معضل عبور کنند  .

برای بررسی دلایل  این درخواست  نزد  مسئولان دانشجویی و دانشگاه دولتی و آزاد  رفتیم تا این موضوع را بررسی کنیم.

دانشجویان در معرض ابتلا به ویروس کرونا/ دانشجویان خواستار تعطیلی دانشگاه‌ها

محمدرضا مرادی، دبیر روابط عمومی شورای صنفی و دبیر امور خوابگاه‌های دانشگاه اراک در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در شهر اراک و همچنین شهر‌ها و استان‌های همجوار بخصوص استان قم اکثر دانشجویان از شورای صنفی دانشگاه اراک، خواستار  تعطیلی دانشگاه‌ها هستند.

مرادی  با اشاره به اینکه  سلف غذاخوری دانشگاه می تواند یکی از منابع شیوع بیماری باشد، گفت: با توجه به اینکه ظروف غذا در سلف  مورد استفاده‌ی همه‌ی دانشجویان است که  از شهر‌های مختلف به اراک آمده اند و وسایل مورد نیاز برای ضدعفونی و پاکسازی همه ظروف در سلف وجود ندارد لذا سلف‌های غذاخوری دانشگاه از نظر بهداشتی مورد تایید نیست  و همچنین این امکان  وجود ندارد که آشپز‌هایی که برای دانشجویان غذا تهیه می‌کنند قبل از ورود به آشپزخانه و تماس با مواد خوراکی مورد بررسی قرار گیرند و سلامت آن‌ها تایید شود  و این امر یک خطر بزرگ برای ابتلای تعداد زیادی از دانشجویان به ویروس کرونا است.

او دومین منشاء خطر شیوع بیماری کرونا را خوابگاه های دانشجویی دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه اراک میزبان تعداد زیادی دانشجو از شهر‌ها و استان‌های مختلف بخصوص استان قم است و دانشجویان در محیط خوابگاه ها،سرویس‌های بهداشتی و حمام‌ها استفاده مشترک دارند و کنترلی بر روی ورود و خروج از خوابگاه‌ها  از نظر بررسی سلامت وجود ندارد، لذا اجتماع دانشجویان از شهر‌های مختلف در خوابگاه‌ها بسیار خطرناک است.

دانشجویان در معرض ابتلا به ویروس کرونا/ دانشجویان خواستار تعطیلی دانشگاه‌ها

مرادی درخصوص سرویس‌های حمل و نقل دانشجویان در دانشگاه اراک هم  گفت: از اوایل این ترم دانشجویان به دلیل کمبود اتوبوس با مشکلاتی مواجه بودند و تعداد زیاد  دانشجویان در سرویسهای اتوبوس می تواند ویروس کرونا را بسیار سریع گسترش دهد.

او ادامه داد: همچنین  برخی اتوبوس‌های دانشگاه اراک با اتوبوس‌های بیمارستان امیرالمومنین مشترک است و این امر دانشجویان را بیشتر از همیشه در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار می‌دهد.

با توجه به دلایل مطرح شده توسط دبیر روابط عمومی شورای صنفی دانشگاه اراک مبنی بر وجود خطر برای دانشجویان در دانشگاه‌ها به سراغ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اراک هم رفتیم تا  نظر ایشان را درباره در این خصوص جویا شویم.

دکتر حسین کلانتری خلیل آباد، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی و واحد اراک در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، گفت: با شرایط موجود و اطلاعاتی که از وجود گسترش ویروس کرونا در اختیار دارم دانشگاه‌های استان مرکزی باید تا ۱۵ فروردین برای حفظ سلامتی دانشجویان تعطیل شود.

کلانتری ادامه داد: توجه به بخشنامه سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی هر تصمیمی که استانداری و شورای تامین استان تصویب کند،دانشگاه باید تابع آن باشد.

 

دانشجویان در معرض ابتلا به ویروس کرونا/ دانشجویان خواستار تعطیلی دانشگاه‌ها
او  تصریح کرد: ویروس کرونا در کل کشور در حال گسترش است و با حضور دانشجویان در دانشگاه احتمال مبتلا شدن بسیاری از آن‌ها وجود دارد.

او افزود: ۳۰ درصد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اراک غیربومی هستند یعنی از ۱۱ هزار دانشجو بیش از ۳ هزار دانشجوی غیر بومی هستند که در خوابگاه‌ها مستقر می‌شوند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی بیان کرد: اگر تعطیلی دانشگاه‌ها ادامه پیدا کند تمهیدات لازم در این خصوص انجام می‌شود و به استاد‌ها توصیه می‌کنیم که ۱۶ جلسه آموزشی را تکمیل کنند یعنی هر درس دو جلسه در هفته برگزار شود و یا اینکه تقویم آموزشی تغیر کند و یک ماه در تابستان به کلاس‌ها اضافه شود.

او به اطلاعیه شماره ۲ و ۳ دانشگاه آزاد اسلامی  اشاره کرد و گفت: به همه‌ی بخش‌های دانشگاه اعلام کردیم که از الان اقدامات لازم را برای ضدعفونی کردن کلاس‌ها و سرویس‌های بهداشتی ،خوابگاه‌ها و سلف‌های غذاخوری را انجام دهند.

دانشجویان در معرض ابتلا به ویروس کرونا/ دانشجویان خواستار تعطیلی دانشگاه‌ها

با وجود همه‌ی موارد ذکر شده مبنی بر اینکه حضور دانشجویان در دانشگاه ها امکان گسترش ویروس کرونا را افزایش می‌دهد، اما متاسفانه هنوز مسئولین استان مرکزی تصمیمی واحد و مشخصی در این زمینه نگرفته اند .

حال با توجه به شیوع ویروس کرونا در شهر اراک و همچنین شهر‌ها و استان‌های همجوار بخصوص استان قم،دانشجویان و پدرو مادر آنها منتظرند تا تصمیمات مقتضی نسبت به تعطیلی دانشگاه‌ها  اتخاذ شود، چرا که با وجود تهمیدات لازم دانشگاه‌های استان مرکزی باز هم دانشجویان در خطر ابتلا به این ویروس هستند.

گزارش از رضا جدیدی

انتهای پیام / ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.