کرونا چیست/ از صفر تا صد ویروس کرونا

کابوس جدیدی که این روزها همه جهان را درگیر کرده، شیوع ویروس خطرناکی به نام کرونا است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، کرونا (corona) به معنای تاج یا هاله است و شکل ظاهری ویروس کرونا زیر میکروسکوپ، شبیه به یک تاج سلطنتی است. کرونا ویروس‌ها، طیف وسیعی از ویروس‌ها را شامل می‌شوند. ساده‌ترین نوع آن سرماخوردگی معمولی و پیچیده‌ترین نوع آن در حال حاضر بیماری کرونا است.

کرونا چیست/ از صفر تا صد ویروس کرونا

ویروس کرونا دوره نهفته به نسبت طولانی از چند روز تا ۲ هفته دارد و همین امر موجب شده تا زمانی که علایمی، چون تب و تنگی نفس در مبتلایان بروز نکند، از آن آگاهی پیدا نکنند و ضرورتی برای رفتن به بیمارستان نبینند.

تاکنون ۶ نمونه از ویروس کرونا در جهان کشف شده و با این مورد آخر، تعداد آن‌ها به هفت مورد رسیده است؛ این ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که از سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود؛ این ویروس در معمولی‌ترین حالت باعث سرماخوردگی می‌شود و نشانه‌های ابتلا به آن در انسان تب، سرفه و تنگی نفس است.

کرونا مثل سایر ویروس‌های تنفسی است که در افراد دارای نقص ایمنی مانند بیماران دیابتی، دیالیزی و دارای بیماری‌های خود ایمن می‌تواند خطرناک باشد و مرگ و میر آن تاکنون بیشتر از سه درصد مبتلایان نیست.

تاکنون موردی از ابتلای به کرونا در مهاباد دیده نشده است

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان مهاباد گفت: تعداد ۳ بیمارستان در آذربایجان غربی به بیماری کرونا اختصاص داده شده است و خوشبختانه تاکنون هیچ مورد قطعی از ابتلا به ویروس کرونا در شهرستان مهاباد گزارش نشده است.

کرونا چیست/ از صفر تا صد ویروس کرونا

امیر بهزاد با اشاره به اینکه این ویروس از سه طریق انسان به انسان، وسایل آلوده و از راه تنفس منتشرمی شود، افزود: رعایت بهداشت فردی از جمله شستشوی دست‌ها، استفاده از ماسک و ضد عفونی کردن وسایل کار می‌توان از مبتلا شدن به آن پیشگیری کرد.

او با بیان اینکه با گرمتر شدن هوا قدرت این ویروس ضعیف می‌شود و تعداد زیادی از مبتلایان هم در جریان روند درمان بهبود پیدا می‌کنند، اضافه کرد: شهروندان خبر‌ها را از منابع رسمی و موثق رصد و از هرگونه توجه به شایعه و انتشار آن خودداری کنند.

فرماندار مهاباد نیز در خصوص پیشگیری از این بیماری گفت: در حال حاضر مکان‌های عمومی مانند مدارس، قرائت خانه ها، مراکز ورزشی، تالار‌های عروسی، مجالس ترحیم، قلیان‌سرا‌ها و قهوه‌خانه‌های مهاباد به منظور پیشگیری از شیوع کرونا ویروس تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است.

کرونا چیست/ از صفر تا صد ویروس کرونا

ایرج شجاعی، با بیان اینکه برای مقابله با این مشکل باید سازمان ‌یافته و با مدیریت کامل عمل کرد افزود: مسئولان در مواجهه با بروز مشکلاتی از این دست دارای تجربه‌ های ارزنده‌ای هستند اما آماده ‌سازی، آموزش همگانی و پیش ‌بینی ‌ها از نکات اساسی است که برای پیشگیری و مقابله با این بیماری از اولویت برخوردار است.

با مصرف ویتامین‌ها به جنگ با ویروس کرونا بروید

کمبود ویتامین‌ها مانند C و A و D و تضعیف سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلا به بیماری‌های تنفسی و کرونا را افزایش می‌دهد.

کرونا چیست/ از صفر تا صد ویروس کرونا

مصرف روزانه منابع غذایی ویتامین C مثل سبزی و سالاد همراه با غذا، میوه‌های حاوی ویتامین C مثل پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، کیوی و سبزی‌های دارای ویتامین C مثل انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه و یک عدد پرتقال یا دو عدد نارنگی، هویج و کدوحلوایی و سبزی‌های سبز تیره مثل اسفناج، برگ چغندر و برگ‌های تیره رنگ کاهو که از منابع خوب ویتامین A هستند.

تاریخچه ویروس کرونا

شیوع ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته (آذر، دی) از کشور چین آغاز شد و تاکنون هزاران نفر در چین به این ویروس مبتلا شدند و صد‌ها نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۲۰ استان کشور درگیر کرونا ویروس شده و در مجموع ۱۴۱ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند.

براساس آمار از این تعداد تاکنون  ۵۴ نفر بهبود یافته و ۲۲ نفر نیز بر اثر ابتلا به کرونا ویروس جان باخته‌اند و بقیه در حال درمان هستند.

انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
سلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
سلام يکي از همسايه هاي ما پدر و پسر دچار کرونا شدند والان در بيمارستان قرنطينه شدند ميخوام بدونم ايا براي ما که دو متر خانه هامان از هم فاصله دارند خطر مبتلا شدن به کرونا را داريم؟لطفا سريع جواب بدين خيلي استرس داريم
Iran (Islamic Republic of)
فخری کیهانفر
۲۱:۴۹ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
سوال دارم 15روزه سرماخوردم خوب نمیشم نه تب دارم نه سرفه میکنم نه دعطسه ولی حس بویایی وحس چشایموازدست دادم نمی دونم این هم نوعی ارویروس کروناهست یانه ممنون
United States of America
.
۲۱:۵۴ ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
هرکی کرونا بگیره میمیره راسته