رئیس شبکه دامپزشکی بوکان گفت: ۱۴۳ هزار راس دام سبک در این شهرستان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک مایه‌کوبی شدند.

اسماعیل محمدیان رئیس شبکه دامپزشکی بوکان گفت: ۱۴۳ هزار راس دام در این شهرستان با همکاری ۵ تیم دامپزشکی در این شهرستان و به صورت رایگان در واحد‌های صنعتی پرورش دام سبک و واحد‌های سنتی روستایی و در قالب برنامه ملی واکسیناسیون بر علیه بیماری نشخوارکنندگان کوچک انجام شده است.

وی اضافه کرد: این برنامه ملی برای ایجاد سیستم ایمنی قابل اطمینان و یکپارچه همزمان در سراسر کشور برگزار و در این شهرستان نیز با موفقیت برگزار شد.

رئیس شبکه دامپزشکی بوکان در ادامه گفت: طاعون نشخوارکنندگان کوچک، بیماری قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی بوده و در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی است.

وی اظهار کرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک متاثر از ویروسی با واگیری سریع بین جمعیت گوسفند و بز بوده که نخستین بار در کشور آفریقایی ساحل عاج گزارش یا مشاهده شد و این بیماری بیشتر در آفریقا، هند خاورمیانه و ایران اتفاق می‌افتد که به آن، بیماری طاعون بزی هم می‌گویند.

وی افزود: علائم بروز بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه است و دام مبتلا به شدت لاغر شده و تلف می‌شود.

در شهرستان بوکان بیش از ۱۶۰ هزار راس دام سبک و ۲۲ هزار راس دام سبک وجود دارد.

بوکان در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.