به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، طلاق یکی از مبغوضترین حلالهای خداوند است که متاسفانه امروزه در جوامع رواج پیدا کرده است.
در باب طلاق احکامی وجود دارد که متاسفانه در برخی از دفاتر طلاق رعایت نمیشود و این امر باعث مشکلاتی مثل حرام ابد شدن زن و شوهر در زندگی آینده میشود. درباره احکام شرعی طلاق سوالاتی در ذهن شما بود و آنها را با ما به اشتراک گذاشتید. در ادامه پاسخ سوالات خود را بخوانید:
در صورتی که مرد برای طلاق همسرش وکالت طلاق به وکیل بدهد و زن بگوید در پاکی هستم و صیغه طلاق جاری شود، بعداً بگوید در عادت ماهانه بودم؛ با توجه به اینکه صیغه طلاق صحیح نبوده است آیا زن میتواند دوباره به وکیل رجوع کند و تقاضای جاری کردن صیغه طلاق را داشته باشد؟
تابع چگونگی وکالت است؛ چنانچه وکالت استمرار داشته باشد، مانعی ندارد.
آیا طلاق بدون رضایت قلبى طرفین و تنها با احراز رضایت زبانى، علىرغم وجود شواهد کافى بر عدم رضایت صحیح است یا خیر؟
طلاق اکراهى صحیح نیست ولى اگر بدون اکراه و اجبار با اراده و با اختیار و مراعات شرایط انجام بگیرد، صحیح است.
خانمى عقد موقتى داشته و با توجه به اینکه تخلیه رحم کرده نمىدانسته که باید عدّه نگه دارد، بعد از مدتى که از اتمام مدت صیغه گذشته، ازدواج کرده و اکنون متوجه مطلب شده. با توجه به اینکه سه سال از آن زمان مىگذرد، نمىداند در واقع ازدواجش بعد از عدّه بوده یا در عدّه صورت گرفته است. آیا این خانم به شوهرش حرام ابدى مىشود یا خیر؟ آیا در حکم فرقى بین خانمى که علم به نگه داشتن عدّه دارد با خانمى که جاهل به آن است، وجود دارد؟
اگر نمىداند که عقدش در عدّه واقع شده یا بعد از آن، عقد محکوم به صحّت است؛ ولى اگر بداند که عقد در عدّه واقع شده لیکن نمىدانست که باید عدّه نگهدارد، آن عقد باطل است و اگر آن مرد با او نزدیکى کرده بر هم حرام ابدی شدهاند.
مردى زن خود را طلاق داده است و قبل از اینکه عدّه زن تمام شود با هم ازدواج موقت کردهاند، آیا این کار جایز است؟
اگر عدّه رجعیّه بوده عقد ازدواج موقت باطل است و اگر بعد از عقد در زمان عدّه همبستر شدند، رجوع محقق شده و زوجیت به حال سابق برگشته است.
آیا زنی که در حال گذراندن عده وطی به شبهه است با وجود دیگر شرایط، طلاقش صحیح است؟
طلاق مانعی ندارد و صحیح است.
از چه راهی میشود، مهریه را پرداخت نکرد؟
مهریه تحت هر شرایطی باید پرداخت شود و دینی بر گردن مرد است؛ حتی اگر در قید حیات هم نباشد جزو دیونی است که قبل از تقسیم ارث مانند هر قرض دیگری باید به زن پرداخت شود. مگر در شرایطی که زن با رضایت کامل مهریه خود را بخشیده باشد.
بیش از یکسال میشود که همسرم بدون اطلاع و آگاهی و در زمانی که من اداره بودم خانه را ترک کرده و هر کاری کردم حاضر به بازگشت نیست و میگوید می خواهم آزاد باشم و باید طلاقم را بدهی، ولی من حاضر به انجام این منفورترین حلال خدا نیستم. آیا نماز و روزه و سفرهای همسرم از لحاظ شرعی قبول است؟ همسرم میگوید چون از برادرم خرجی میگیرم از فلان کس پرسیدم و گفتند در این مورد رضایت شوهر مهم نیست، آیا او درست میگوید؟
باید گفت که صحت یا قبولی نماز و روزه دو بحث متفاوت است؛ ممکن است نماز، روزه یا سفر صحیح باشد، اما در رابطه با قبولی نماز و روزه بستگی به اعمالش دارد. همچنین در ادامه درخصوص رضایت همسر (زوج)، در حالت طبیعی حق طلاق برعهده مرد است و شخص دیگری، چون زن و حوزه علمیه نمیتواند ورود کند، مگر در موارد اضطرار که برعهده حاکم شرع است و حق طلاق از انحصار مرد خارج شده و حاکم شرع میتواند طلاق را جاری کند. البته اگر حق طلاق جزو شروط ضمن عقد برای زن هم باشد، زوجه میتواند نسبت به شرایطی که برایش محرز شده با وجود دو شاهد عادل طلاق را جاری کند.
انتهای پیام/