رحیمی انارکی از سقف جدید وام مسکن یکمی ها و نحوه افزایش این تسهیلات در سال آتی خبر داد.

رقم وام مسکن یکمی ها مشخص شد /ابوالقاسم رحیمی انارکی در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه در طرح اقدام ملی مسکن، تعهد بانک مسکن پرداخت تسهیلات به ۱۴۰ هزار واحد مسکونی است، گفت:  مبلغ تسهیلات ارائه شده به مسکن ملی، حدود ۱۱۴ هزار میلیارد تومان است که طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ این رقم پرداخت خواهد شد، هم اکنون سهمیه بندی سازندگان در حال انجام است تا کنون ۱۰۰ هزار واحد تعیین سهمیه و سازمان‌های مورد نظر به ما معرفی شده  و تفاهم نامه‌های مربوط نیز به امضا رسیده است.

او با اشاره به اینکه با برخی از سازمان‌ها نیز شیوه نامه‌هایی را تنظیم کرده ایم و منتظریم تا بلافاصله پس از انجام اقدامات اولیه ای که در تفاهم نامه و شیوه نامه‌ها تعیین شده، اعطای تسهیلات را آغاز کنیم، افزود: سعی شده تا روش‌های مالی مختلفی را برای تأمین مالی تسهیلات مربوط در این طرح برنامه ریزی کنیم از جمله اینکه در بافت فرسوده با استفاده از منابعی که از محل صندوق توسعه ملی در اختیارمان قرار می‌گیرد.

سود تسهیلات ساخت مسکن مشخص شد

رحیمی انارکی ادامه داد: در روش دیگر ارائه تسهیلات، معادل این وام  را  در اختیار مجموعه قرار می‌دهیم که نرخ سود آن ۹ درصد است. نرخ سود اعطای تسهیلات ساخت مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن نیز ۱۶ درصد پیش بینی و نرخ سود تسهیلات بدون سپرده نیز ۱۸ درصد تعیین شده است.

رحیمی انارکی با بیان اینکه سقف‌های تسهیلاتی نیز برای تهران، کلان‌شهرها، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر و سایر مناطق شهری تقسیم بندی شده است، ادامه داد: بالاترین سقف برای واحدهایی است که به صورت ساخت با استفاده از فناوری‌های نوین احداث شده ۱۷۰ میلیون تومان و از محل صندوق پس انداز مسکن یکم برای زوجین ۱۶۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است، تعداد و نوع تسهیلات و ارقام مورد نظر بسیار گسترده بوده و در اختیار سازندگان و شعب بانک قرار گرفته است.

تسهیلات مسکن یکمی ها فعلا افزایش نمی یابد

 رحیمی انارکی  در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است تسهیلات مسکن یکمی‌ها افزایش یابد؟  گفت: ماهیت صندوق پس‌انداز مسکن یکم به گونه‌ای است که با کسری منابع مواجه می‌شود هر گونه افزایش سقفی هم در آن منوط به این است که راه‌های افزایش سقف آن پیش بینی شود هم اکنون ما با استفاده از اقساط بازگشتی تسهیلات مسکن مهر، تا ۱۶۰ میلیون تومان را می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که تأمین می‌شود.


بیشتر بخوانید: ثبت نام مسکن ملی در ۱۷ استان فردا آغاز می‌شود


مدیر عامل بانک مسکن  تصریح کرد:  در حال حاضر مانده حساب پس‌انداز صندوق مسکن یکم حدود ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است؛ اما رقمی که تا کنون به عنوان تسهیلات پرداخت کرده‌ایم حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان است که ۳ برابر مانده سپرده، تسهیلات پرداخت کرده‌ایم؛ مابه‌التفاوت آن نیز از دو محل اقساط وصولی تسهیلات مسکن یکم و اقساط بازگشتی مسکن مهر است.

صندوق مسکن یکم ورشکست نمی‌شود

مدیرعامل بانک مسکن در پاسخ به این پرسش که آیا صندوق پس‌انداز مسکن یکم در آستانه ورشکستگی است؟ اظهار کرد: این صندوق ورشکست نمی‌شود بلکه ما کماکان تا ۱۴۰۲ اقساط بازگشتی مسکن مهر را به این تسهیلات اختصاص می‌دهیم. به طوری که از آن زمان (۱۴۰۲) به بعد می‌توانیم از محل اقساط بازگشتی تسهیلات مسکن یکم، سقف‌های تسهیلاتی فعلی را به متقاضیان پرداخت کنیم.

او تاکید کرد: به دلیل آنکه  حجم پرتفوی مسکن یکم به حدی افزایش می‌یابد، کسری منابع را از محل اقساط وصولی خودش تأمین می‌کنیم که زمان آن تا ۴ سال آینده است.

کاهش ۲۰ درصدی ورود منابع سپرده ‌ای به صندوق مسکن یکم در تهران

رحیمی انارکی تصریح کرد: برخی ورودی‌های جدید به دلیل افزایش قیمت مسکن نسبت به قبل با شیب کمتری افتتاح حساب می‌کنند. افتتاح حساب مسکن یکم در تهران بیشترین کاهش را داشته و نسبت به سال‌های اولیه راه اندازی صندوق، ۲۰ درصد کاهش ورودی و افتتاح حساب داشته‌ایم. چون بیشترین افزایش قیمت مسکن در تهران اتفاق افتاده است و از آنجایی که عمده مصرف کنندگان مسکن یکم، کارکنان دولت و اقشار حقوق‌بگیر هستند، تورم عمومی از یک سو و عدم افزایش حقوق‌ها مطابق با تورم از سوی دیگر، در این موضوع دخیل بوده است.

چرا مردم منابع خود را از صندوق مسکن یکم خارج می‌کنند؟

او درباره خروج منابع از صندوق مسکن یکم اظهار کرد: برخی از افرادی که امتیاز آنها به سقف تعیین شده در طول یک سال می‌رسد، اقدام به خارج کردن منابع می‌کنند. مثلاً در تهران اگر فرد متقاضی به مدت یک سال ۴۰ میلیون تومان سپرده گذاری کند، می‌تواند با باقی نگه داشتن ۱۳.۵ میلیون تومان در حساب مورد نظر و حفظ امتیاز خود، مابقی را از حساب خارج کند؛ یک مدل دیگر هم این است که برخی از متقاضیان به طور کلی حساب خود را می‌بندند.

وی افزود: از ۶۵۰ هزار حسابی که تا کنون افتتاح شده، ۱۱۰ هزار حساب را بدون آنکه تسهیلاتی بگیرند، صفر کرده‌اند؛ در حال حاضر ۳۴۰ هزار حساب زنده داریم و ۱۴۰ هزار واحد مسکونی از محل تسهیلات آن خریداری شده و ۱۸۰ هزار حساب به دلیل استفاده از تسهیلات، مسدود شده‌اند.

مدیر عامل بانک مسکن در پایان درباره پرداخت تسهیلات بازار اجاره هم گفت: بانک مسکن و بانک مرکزی این طرح  را با جدیت پیگیری می کنند و با توجه به آنکه  در طرح های قبلی ایراداتی وجود داشت در تلاشیم در طرح جدید مشکلات و ایرادات را برطرف کنیم و امیدواریم تا پایان سال به مرحله اجرایی برسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهران محمدنژاد
۱۶:۵۲ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
سلاماینجانب سال86 سایت مسکن مهرثبت نام کردم دیگر اقدام نکردم سال 89 برای مسکن رفتم گفتن شما حذف هستید ماهم بیخیال شدیم ولی الان برای مسکن ملی ثبت نام کردم بازم حذف شدم بنده متاهل ودارای سه فرزند ومستاجرمیباشم محض رضای خدا کمکمان کنید
Iran (Islamic Republic of)
سورانی
۱۵:۲۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
گول نخورید
من فریبشون خوردم آخرم بعد یکسال نیم رفتم پولمو گرفتم
Iran (Islamic Republic of)
روح
۱۴:۴۱ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
از صب میخام ثبت نام کنم بیخودی اخطار میده همش الکیه دوبار اصلا فرما نمیشع پر کرد اخرشم اخطار میده ........
United States of America
محمد
۱۰:۳۸ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
بد بخته هر کیه که این وامو بگیره سی میلیون بزاری تو بانک بعد یه سال خونه ده برابر بشه بعد با وامه نتنونی دو متر زمین بخری چه فایده ای داره آخه ما رو فیلم نکنین
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۱:۰۵ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
دولت که نتونست یه قیمت ثابت نگه داره ..خوب معلومه کسی که ۷۰۰۰ تا خونه داشته باشه میتونه قیمت مسکن و بالا پایین کنه حالا اینهایی که این همه خونه دارن ۷ هزار تا ۵ هزار تا ۲۵۰۰ تا اینا کیی هستن و به کجا وصلن خدا میدونه
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۲۳:۰۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
بیخودترین وامه و من دیر فهمیدم.من یه سال 30 تومن پولم موند.حداقل مسکن تو این دوره سه برابر شد. الان نه میتونم با وام بانک چیزی بخرم و همچنین میگن نمیتونی پولتو برداری و باید 10 تومنت بمونه ،به خدا ظلم مطلقه..یه دوره ای هم که من وام ثبت نام کردم هیچی به مبلغش اضافه نکردن گفتن مسکن اسیر سوداگری یه.
Iran (Islamic Republic of)
جابر
۲۲:۵۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
تمامی این طرح ها بیشتر جهت افزایش قیمت مسکن است و کمک به ملاکان و برج سازان و ثروتمندان است از این حنا رنگ ندارد چون ژاپنی ها از این کارا کردن تورم هم جای خود دارد
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۲۱:۵۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
خدا به دولت محترم خیر بدهد.ما توانستیم سال ۹۶ با وام صندوق یکم صاحب مسکن بشویم.خدا رو هزار بار شکر.
Iran (Islamic Republic of)
سورانی
۱۵:۲۲ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
دروغ بخدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
جای خجالت داره چرا قیمت مسکن این همه گران شده چند دهه تورم و دلال بازی خجالت بکشید دیگه به آینده امیدی نیست بجای اینکه مردم رو بدهکار بانکها کنید قیمتها رو پایین بیاورید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
وقتی ضامنای سنگین میخوان،چجوری بگیریم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
اگر کسی واجد شرایط مسکن ملی هستش بی انصافیه بخوان قرعه کشی کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
همون مسکن مهر بهتر بود .
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۲۱:۱۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
بابا سه تا ضامن دولتی میخوان از کجا بیاریم
-
ناشناس
۲۰:۵۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
با این اوضاع با این وام خونه نمیشه خرید بهتره اسم تسهیلات را بزارید وام رهن مسکن
Netherlands
mehdi
۱۹:۵۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
بزرگترین اشتباه زندگیم این سپرده مسکن بود که هنوز مستاجر هستم. وبانک هیچ سودی پرداخت نمیکنه اگه پشیمون بشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
مردم به یک شادی نیاز دارند همه سربازهایی که اعزامشان بعد از عید است را معاف کنید تا جوانان و خانواده های زیادی شاد شوند و به زندگی امیدوار شوند
اینم عیدی مردم باشه در این شرایط سخت
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۸:۱۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ »
اِلهی عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ
وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکی
وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد
اُولِی الاَْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ
فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ
یا مُحَمَّدُ یا عَلِیُّ یا عَلِیُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانی فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانی فَاِنَّکُما ناصِرانِ
یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنی اَدْرِکْنی اَدْرِکْنی
السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ
یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرینَ.

خدايا بلاء عظيم گشته و درون آشكار شد و پرده از كارها برداشته شد و اميد قطع شد و زمين تنگ شد و از ريزش رحمت آسمان جلوگيرى شد، و تويى ياور و شكوه بسوى تو است و اعتماد و تكيه ما چه در سختى و چه در آسانى بر تو است، خدايا درود فرست بر محمد و آل محمد آن زمامدارانى كه پيرويشان را بر ما واجب كردى و بدين سبب مقام و منزلتشان را به ما شناساندى، به حق ايشان به ما گشايشى ده فورى و نزديك مانند چشم بر هم زدن يا نزديكتر؛ اى محمد اى على اى على اى محمد مرا كفايت كنيد كه شماييد كفايت كننده ام و مرا يارى كنيد كه شماييد ياور من، اى سرور ما اى صاحب الزمان فرياد فرياد فرياد، درياب مرا درياب مرا درياب مرا، همين ساعت همين ساعت هم اكنون، زود زود زود؛ اى خدا اى مهربانترين مهربانان به حق محمد و آل پاكيزه اش. آمین یا رب العالمین .
برای رفع عذاب و بلیات و ظهور حضرت بقیه الله الاعظم عج بسیار زیاد خداوند جل جلاله را یاد کنیم و ذکرش را بگویم و شکرش را بجا آوریم و بسیار صدقات بی منت و سخاوتمندانه بدهیم و بسیار دعای فرج صاحب الزمان را بخوانیم و در حق یکدیگر نیکی کنیم انشاءالله بلیات و عذاب الهی برداشته و ظهور آن حضرت امام معصوم نزدیک می گردد .
الهی و ربی من لی غیرک .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
دهقان
۲۳:۵۹ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
خدا خیرت بده
آخرین اخبار