مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان برلزوم مهار سیلاب، آزادسازی حریم رودخانه‌ها و اجرای طرح‌های ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان،  میرزایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان، گفت: با توجه به وضعیت سیل خیزی و ریسک بالای آن در لرستان، لازم است که لرستان به صورت ویژه دیده شود و با تدوین و اجرای یک برنامه دقیق عملیاتی جهت مهار و کنترل سیلاب‌های آن اقدام شود، این برنامه می‌تواند شامل احداث سد‌های مخزنی با اهداف کنترل و مهار سیلاب، آزادسازی حریم رودخانه‌ها و اجرای طرح‌های ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها و اقدامات آبخیزداری باشد.

او ، خاطرنشان کرد: اگر هزینه خسارات ناشی از یک سال سیل لرستان را صرف طرح‌های مهار و کنترل سیلاب کنیم، مشکل سیلاب استان لرستان و تا حدود زیادی خوزستان حل خواهد شد.

میرزایی در خصوص وضعیت سیل خیزی لرستان، اظهار داشت: از هفتم بهمن ماه سال ۹۷ تا هفتم اسفند ماه سال ۹۸ در مدت ۱۳ ماه، تعداد چهار سیل بزرگ و خسارت بار در استان اتفاق افتاده که از نظر فراوانی و میزان خسارات وارده، در هیچ جای دیگری از کشور سابقه ندارد.

او ، گفت: بیشتر مشکلات ناشی از سیلاب استان خوزستان نیز در پایین دست سد‌های کرخه و دز است که به طور مستقیم وابسته به میزان تولید روان آب و سیلاب‌های لرستان در بالادست است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان، بیان کرد: لرستان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و قرارگیری در زاگرس میانی و میزان بالای بارش‌های سالانه، شرایط زمین شناسی و وجود سازند‌های ریزدانه و نفوذناپذیر و تولیدکننده روان آب، وضعیت توپوگرافی خشن و کوهستانی و شیب تند، یکی از ۵ استان اول سیل خیز کشور است که تقریباً چه در شرایط خشکسالی و چه در شرایط ترسالی، هر ساله شاهد وقوع سیل‌های مخرب در این استان هستیم.

میرزایی، افزود: از طرفی تقریباً همه شهر‌ها و حدود ۸۰ درصد از روستا‌های پرجمعیت لرستان در کنار رودخانه‌های دائمی و پرآب و سیل خیز بنا شده‌اند به طوری که هر ساله توسط سیل‌های فصلی تهدید می‌شوند.

او با بیان اینکه در بین حوادث و بلایای طبیعی در لرستان، سیل خطرناک‌ترین و خسارت بار‌ترین است، گفت: تقریباً همه دستگاه‌های اجرایی استان امسال به خاطر احتمال وقوع سیلاب یا در آماده‌باش به سر برده و یا به طور مستقیم و روزانه درگیر مسائل، مشکلات و طرح های سیل بوده‌اند.

او در خصوص نقش لایروبی و ساماندهی رودخانه‌ها که بعد از سیل دوازدهم فروردین ماه انجام شده در سیل هفتم اسفند ماه امسال، گفت: اقدامات مهندسی رودخانه انجام شده، در جلوگیری از خسارات بسیار مؤثر بوده به طوری که هر نقطه‌ای که کار شده در سیل اخیر خوب جواب داد و از بروز خسارت مجدد جلوگیری کرده و مردم هم از اقدامات انجام شده راضی هستند و خواهان تکمیل و ادامه این طرح ها هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان، تاکید کرد: تکمیل طرح‌های ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها در لرستان یک مطالبه عمومی است، زیرا با توجه به ریسک بالای سیل در لرستان، جان و مال مردم در خطر است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.