به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اختلال در سیستم قیمت گذاری خودرو مدتهاست که باعث شده هر عملکرد هر کسی بتواند بر آن اثر بگذارد. مدت هاست که تنها این قیمت تمام شده محصول برای کارخانه ها به طور دقیق مشخص است اما خریدار هیچ گاه با قیمت ثابت مواجه نیست.
وضعیت نامناسب تا جایی پیش رفته است که گاهی خودروها با حدود دو برابر قیمت درب کارخانه در بازار آزاد به فروش می رسند؛ جالب آنجاست که نه قیمت کارخانه و نه قیمت بازار آزاد، قیمت حقیقی محصول نیست. این موضوع باعث شده تا کارخانه ها هر روز بیش از گذشته متضرر شده و دلالان هر روز درآمد بیشتری داشته باشند.
میلاد بیگی کارشناس حوزه خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت افزایش قیمت خودرو اظهار کرد: حدود یک سال و نیم است که قیمت به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان سپرده شده است و هنوز ساختار تعیین قیمت این سازمان مشخص نیست؛ فاصله قیمت بازار و کارخانه بیشتر و بیشتر شده و این موضوع تقاضاهای غیر مصرفی را افزایش میدهد. هنوز فرمول و راهکار قیمت گذاری از طرف این سازمان مشخص نشده است و همه منتظر تعیین سیستم کنترل این سازمان هستند.
او گفت: امروزه با وجود سایتها و برنامههای درج آگهی شرایطی فراهم شده است تا هر کسی حتی بدون داشتن خودرو بتواند ایجاد آگهی کرده و بازار را تحت تاثیر قرار دهد؛ از طرفی با توجه به این که قیمت خودروها با هم در ارتباط است، اثر گذاشتن بر روی هر یک از آنها میتواند افزایش قیمت را در کل بازار به همراه داشته باشد.
بیگی تصریح کرد: آینده قیمت خودرو در کشورمان بسیار تابع تصمیمات سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان خواهد بود. زیان انباشته خودروسازها در حال افزایش است و فاصله قیمت کارخانه و بازار بیشتر میشود. در اغلب موارد چنین فضایی ادامه دار نیست و بازار را به سمت رکود حرکت میدهد اما این ثبات موقتی بوده و راهکار کنترلی نیست.
این کارشناس خودرو گفت: بازار خودرو در کشور ما عمق کافی را ندارد، یعنی عرضه کننده و بازار مصرف زیادی وجود ندارد و همین امر باعث شده تا قیمت سازی بسیار راحتتر باشد؛ با توجه به تعداد محدودی که از عرضه کنندهها وجود دارد، امکان قدرت گرفتن آنها به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده و شرایط مناسبی برای فعالیت متخلفان فراهم میشود.
مدتهاست که تمام سازمانهای نظارتی منتظر تصمیم حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان از مصرف کنندگان برای بازار خودرو هستند و هنوز خبری از ساختار این سازمان برای کنترل بازار خودرو به دستمان نرسیده است.
محمدعلی اسفنانی مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مسئولیت این سازمان در برخورد با متخلفان حوزه خرید و فروش خودرو گفت: ما به عنوان سازمان تعزیرات حتما باید قیمت مبنا داشته باشیم؛ تا زمانی که ساز و کار قانونی برای تعیین تکلیف قیمت و ارزش خودروها مشخص نشود امکان برخورد برای ما وجود ندارد.
او تصریح کرد: در شرایط فعلی ورود ما به بحث خودرو به شکایات فردی محدود میشود؛ یعنی اگر تخلف در گرانفروشی توسط شخص یا شرکت خاصی محرض شود ما ورود کرده و با آن برخورد خواهیم کرد
تا به امروز چندین بار این موضوع را از وزارت صمت پیگیری کردهایم؛ حدود یک هفته قبل عباس تابش رئیس سازمان سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان وعده تعیین تکلیف این موضوع را به ما داد و گفت: ساز و کاری برای فروش، تعیین سود مشارکت و موارد از این قبیل در حال تدوین است که مراحل پایانی بررسی خود را طی میکند؛ این برنامه تا حدود یک هفته آینده ارایه خواهد شد.
امروز موعد یک هفته اعلام شده توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به سر رسیدو هنوز خبری از اعلام ساز و کاز کنترل قیمت توسط این سازمان نیست و قیمت مبنایی وجود ندارد؛ نبود قیمت مبنا به معنای آن است که اورگان نظارتی توان کنترل بازار را ندارد و فضای بازار به جولانگاهی برای سودجوها تبدیل میشود.
موتمنی؛ رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تناقض قیمت خودرو در بازار آزاد گفت: برخی سودجویان بازار خودرو در تلاش هستند تا قیمت ها پایین نیاید و سود کذایی را به جیب بزنند.
با توجه به نظر برخی کارشناسان بازار خودرو، بوی موج جدیدی از گرانیها در بازار تودرو به مشام میرسد و بعد از حدود یک سال و نیم، هنوز ساز و کار کنترل قیمت از طرف وزارت صمت تعیین نشده است.
بازار خودرو کشورمان عملا بیحساب و کتاب رها شده و عده زیادی از این آب گل آلود ماهی میگیرند پس تمام تلاششان را برای بالا تر بردن قیمتها میکنند؛ کنترل قیمتها در بازار خودرو نیاز به اقدام فوری و توجه ویژه مسئولان دارد و در غیر این صورت وضع از انچه که امروز است بد تر خواهد شد.
راه مکمل دیگر آنست که از هر خانواده حقیقی حق مالکیت بیشتر خودرو سلب گردد .
همین آش و کاسه خواهد بود
ید منتظر این گونه اقتصاد بی دروپیکر باشید
دلیل اصلی گرانی خودرو روش فروش آن است . در ایران برعکس تمام دنیا اول باید برای یک خودروی بیکیفیت پول بهترین ماشینهای دنیارو پرداخت کنی و بعد با کلی تاخیر خودرو را تحویل بگیری...
تنها راه : فروش نقدی و فوری خودرو است یعنی مشتری با مراجعه به عاملین فروش و پس از انتخاب خودرو و واریز وجه به قیمت مصوب ، پس از نهایتا یک هفته تا 10 روز خودروی خود را تحویل بگیرد . آنوقت دیگر مسئاله دلالی وجود نخواهد داشت.
حال اینکه تعرفه واردات آزاد شود و سازمان حمایت از مصرف کنندگان دوباره قیمت خودرو را بررسی کند و سایر موارد فقط غزل است
این 3 درصد کیا هستند که کشور را به نابودی رسوندند و مردم را به فلاکتو فقرو بدبختی چرا این عده ای قلیل بر اکثریت مردم توسط دولت و مجلس و مدیران و مسئولین ارجعیت دارند
۱همین قیمت کارخانه براخودروسازان هم سودده هستش ولو باسود کم
۲برداشتم این که بااین حرفتون دارین زمینه رو برای افزایش قیمت خودروسازان باحاشیه بازارو فراهم میکنین
دراخر دلال سودشومیکنه خودروساز دولتی سودشومیکنه ،ودراخر ضررو منه کارگر میکنم ک ۱۰سال بایدکارگری کنم و از روزیه زن بچه م بزنم تاشایدبتونم ی پراید۷۰میلیونی البته اگه تا۱۰سال هرروزیکمیلیون نیادروش بخرم!!!
اگه نظرم رو حذف نكنين
همیشه بیانصاف ها برنده هستن چون ادمهای دولتی باهاشون هستن
همونهایی که رای میخرن ومیرن بالا تو مجلش ودولت عنوان میگیرن
راه حل دوم دعا کنیم معجزه ای برای ارتقاء تکنولوژی فعال بشود.
راه حل سوم تولید 1 مدل خودرو سواری و یک مدل خودرو باری توسط وزارت دفاع است با این کار شک مردم به دولت کم میشود و مردم مطمئن میشوند دولت میخواهد به مردم ماشين مدرن و 10 میلیونی بدهد.
راه حل چهارم متحد شدن 2 شرکت سایپا و ایران خودرو به نفع مردم است با حمايت دولت.
بهترین راه حل که سریع جواب میدهد تولید خودرو مدرن فروش عمومی توسط وزارت دفاع است. امروز کشاورزان به خودرو باری مدرن و مجهز نیازمند هستند. به خانههای پیش ساخته و مدرن نیازمند هستند. به چراغهای اضطراری و امکانات کشاورزی نیازمند هستند. تنها خودروهایی که به راحتی در کوه و جاده های ناهموار حرکت میکنند خودروهای نفر بر است. همه راه حل ها قابل انجام است کافی امروز مسوولان دستور بدهند.
از قدیم گفتن چاره گرونفروشی نخریدنه.... کو گوش شنوا شما هم بیخودی حرص و جوش نخورین
مگه این کشور صاحاب نداره؟
صبح بخیر باشگاه خبرنگاران جوان عزیز .
من خودم راهکاردارم که خودروارزان بشه....
چه کسانی ال ۹۰رو از فرانسه بخرن ۳ملیون بفروشن ۱۴ملیون
کیا هواکش کامل پراید رو از قطعه ساز داخلی بخرن ۲۵۰۰تومان
بزارن رو خودرو ۲۵۰۰۰هزار تومان حالا که دیگه هیچی