مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از مرگ یک نهنگ به گل نشسته در ساحل لیلتین دیلم خبر داد.

نهنگ نهنگ نهنگبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، فرهاد قلی‌نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر پس از بازدید از محل به گل نشستن نهنگ براید در ساحل روستای لیلتین شهرستان دیلم گفت: دو روز پیش شاهد به گل نشستن یک نهنگ به طول نزدیک به ۱۵ متر در این ساحل بودیم که با همکاری دریابانی، سپاه و سایر نهادها این نهنگ به ساحل انتقال داده شد تا بوی تعفن آن منازل مسکونی را آزار ندهد و در فرصت مناسب اقدام‌های کارشناسی بر روی لاشه نهنگ انجام گیرد.

او افزود: این نهنگ از نوع گرمسیری است و علت مرگ آن در دست بررسی است، اما  احتمال می رود علت مرگش، کهولت سن و یا برخورد با شناور‌های دریایی و آسیب دیدن بدن نهنگ باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: پس از علت یابی مرگ نهنگ، عملیات بیومتری و مسائل اکولوژی انجام می‌شود. سپس اسکلت این نهنگ ثابت می‌شود و برای تحقیقات جانورشناسی به موزه انتقال داده خواهد شد.

قلی‌نژاد افزود: نهنگ‌ها به عنوان بزرگترین پستانداران روی زمین، از رده پستاداران راسته آب بازان هستند که در محیط‌های آبی نقش مهمی را در اکولوژی و چرخه غذایی اقیانوس‌ها و دریا‌ها بازی می‌کنند.

او تاکید کرد: امروزه نهنگ‌ها به دلیل آلودگی‌های دریایی و برخورد با شناور‌ها دریایی در معرض خطر هستند و نیاز است زیستگاه این نهنگ‌ها شناسایی و به عنوان منطقه حفاظت شده دریایی برای حفظ این گونه زیستی ارزشمند تلاش شود.

انتهای پیام/م

برچسب ها: آبزیان ، نهنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.