روزنامه «لوتان» در مطلبی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در ایران، از تحریم ارسال کالا‌های بشر دوستانه برای ایران از سوی آمریکا انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه لوتان چاپ پاریس در مطلبی نوشت احتمال می‌رود آمریکا کانال سوئیس برای ایران را مسدود کرده باشد.

به نوشته این روزنامه، در حالی که نیاز‌های پزشکی در ایران به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا تشدید شد، تهران واشنگتن را به غیرممکن ساختن وارد کردن تجهیزات پزشکی از سوئیس متهم کرد.

شیوع ویروی کرونا از همان روز‌های نخست در اواسط فوریه ابعاد هشداردهنده‌ای داشت. تنها در روز یکشنبه ۱۲۹ مورد مرگ جدید ثبت شد و شمار قربانیان از آغاز شیوع این ویروس در ایران به ۸۵۳ نفر رسید.

لوتان در ادامه نوشت: در شرایط کنونی ادامه تحریم‌های آمریکا که حتی پیش از شیوع این ویروس هم به شدت ایران را تحت تاثیر قرار داده بود چگونه قابل توجیه است؟

به طور رسمی تجهیزات پزشکی و مایحتاجچ اولیه با تحریم رو به رو نیستند. اما در واقعیت شرایط کاملا متفاوت است. نگرانی از نارضایتی آمریکا و مواجهه با آزار و اذیت بی‌پایان دولت آمریکا، بانک‌های حتی برای مبادله این گونه محصولات از ایران دوری می‌کنند.

لوتان افزود: در این شرایط است که سازوکار سوئیسی به مرحله اجرا درآمد که به معنای فروش محصولات بشردوستانه سوئیس به ایران بدون برانگیختن خشم آمریکاست. معامله‌ای به این شکل به ارزش ۲.۳ میلیون یورو در اواخر ماه ژانویه با موفقیت انجام شد. گمان می‌شد این سیستم به خوبی کار می‌کند.

با این حال مقامات ایرانی از چند روز پیش پیام‌های هشدار می‌دهند. عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اعلام کرد با وجود وعده‌ها آمریکایی‌ها دروازه را بستند و به منابع ما در دیگر کشور‌ها اجازه دسترسی به کانال سوئیس را ندادند.

ساز و کار سوئیس در واقع یک مثلث است. هیچ یک از مبادلاتی که در بانک تجارت و سرمایه‌گذاری که مقر آن در ژنو است انجام می‌شود، به طور مستقیم با ایران نیست. پول در واقع از طریق کشور سوم به طور مثال ترکیه یا ژاپن -که ایران همچنان مجاز است به آن‌ها نفت بفروشد- تحویل داده می‌شود.

عباس موسوی می‌گوید ایران از چند هفته پیش تلاش می‌کند تا برای ادامه تبادلات با کشور‌های مورد بحث مذاکره کند. این کشور‌ها پذیرفته‌اند که آمریکا مانع کار ساز و کار جدید پرداخت است.

با این حال وزارت اقتصاد سوئیس از چنین مشکلاتی خبر نداده است. فابین مینفیش، سخنگوی این وزارتخانه، اعلام کرد: ما از این مسئله آگاه نیستیم.

بنابر اعلام وزارت اقتصاد سوئیس که مسئول این برنامه است این ساز و کار در حال عملیاتی شدن است. مینفیش گفت شرکت‌های علاقمند در حال آماده سازی پرونده‌های خود برای ارسال به وزارت اقتصاد هستند.

در این شرایط این سوال مطرح می‌شود که آیا بحران ویروس کرونا می‌تواند موجب سرعت بخشیدن به این روند شود؟

مینفیش در پاسخ به این سوال گفت سازوکار می‌تواند برای صادرات دارو و تجهیزات پزشکی به ایران مورد استفاده قرار گیرد. اگر چنین نیازی در ارتباط با شیوع کووید ۱۹ وجود داشته باشد صادرکنندگان سوئیس می‌توانند از این درگاه اقدام به معامله کنند.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار