رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد گفت: کشاورزان مهابادی برای پیشگیری از خسارت‌های بارندگی و طغیان رودخانه‌ها هشدار‌های هواشناسی را جدی بگیرند.

علیزاده رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: طبق گزارش اداره کل هواشناسی استان با فعالیت سامانه بارشی جدیدی در روز چهارشنبه ۲۸ اسفندماه، احتمال بارش شدید باران و سیلابی‌شدن مسیل‌ها، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در ارتفاعات مناطق سردسیر بارش برف پیش‌بینی می‌شود که لازم است بهره برداران تدابیر لازم را در این زمینه بکار گیرند.

او با بیان اینکه اثر این مخاطره، ایجاد خسارت به مزارع و باغ ها، احتمال سیلاب و بالا آمدن آب رودخانه‌ها و احتمال بارش تگرگ در مناطق است، افزود: چرای دام در مسیل‌ها و حاشیه رودخانه‌های فصلی با توجه به بارش شدید باران و خودداری از تردد عشایر در ارتفاعات با توجه به احتمال وقوع صاعقه ضروری است.

علیزاده اظهار داشت: تقویت استحکام گلخانه‌ها و محافظت از درختان جوان با توجه به پیش‌بینی وزش باد شدید و لایروبی کانال‌های آب استخر پرورش ماهیان و جلوگیری از ورود سیلاب احتمالی به استخر‌ها لازم است تا رعایت شود.

او اضافه کرد: عایق‌بندی کندو‌های زنبورعسل و استقرار کندو‌ها بالاتر از سطح زمین برای جلوگیری از آبگرفتگی نیز نباید فراموش شود.

رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد یاد آور شد: خودداری از سمپاشی مزارع و باغات با توجه به بارش باران و امکان شستشو و کم اثر شدن سموم و در جابجایی محصولات کشاورزی و نهال نیز رعایت اصول بهداشتی حمل و نقل و استفاده از پوشش مناسب از جمله تمهیداتی است که نباید کشاورزان جهت متضرر شدن خود نادیده بگیرند.

علیزاده به کشاورزان توصیه کرد: همچنین اقداماتی از قبیل خودداری از سوزاندن بقایای شاخه‌های هرس شده برای جلوگیری از گسترش آتش سوزی، بازدید از پوشش‌ها و بستن دریچه قبل از وزش باد، مراقبت و خودداری از هرس در بالای درخت به منظور ممانعت از سقوط و آسیب جانی را جدی بگیرند.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.