به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، شهریار عرب پور بنیانگذار یک استارتاپ غذایی درباره ایده شروع فعالیتش اظهار کرد: من و دوستانم در بیشتر اوقات برای انتخاب کافه، رستوران و مکانهای جدید با مشکل رو به رو میشدیم و نمیدانستیم چطور بهترین گزینه را انتخاب کنیم. در واقع وقت زیادی که قرار بود در کنار یکدیگر بگذرانیم، صرف جست و جو برای یک مکان جدید میکردیم. همیشه با سوال امشب کجا برویم مواجه بودیم؟ برای حل این مشکل در فضای مجازی یک صفحه باز کردیم در این مدت کوتاه هزار کاربر تجربیات خودشان را برای ما به اشتراک گذاشتند. متاسفانه بعد از مدتی صفحه از دسترس خارج شد، اما ما ناامید نشدیم و در سال ۹۳ یک صفحه دیگر باز کردیم باز هم با وجود پنج هزار کاربر صفحه از دسترس خارج شد. چند ماه بعد مجدد به اسم جدید یک صفحه دیگر باز کردیم که تا امروز توانستیم ۲۶۱ هزار مخاطب از استان فارس و سایر نقاط کشور و خارج از کشور جذب کنیم.
او ادامه داد: دو سال بعد، یعنی در سال ۹۵ اپلیکیشن خود را راهاندازی کردیم که در حال حاضر یک بانک اطلاعاتی شامل اطلاعات بیش از ۱۵۰۰ کسب و کار در حوزه خوراکی شیراز است که آن را به کاربران ارائه میدهیم تا کاربران شیرازی و کسانی که قصد سفر به شیراز دارند بتوانند این اپلیکیشن را نصب و استفاده کنند. به زودی از سایت جدید خود نیز رونمایی میکنیم.
این بنیانگذار استارتاپ غذایی درباره خدماتی که ارائه می دهد، گفت: در صفحه خود از بحث معرفی کسب و کارهای خوراکی و نقد و بررسی تبلیغات انجام میدهیم. البته این تبلیغات بر پایه نظر شخصی من نیست برای احترام به نظر مخاطبهای تبلیغاتی را با هشتکهای بزرگ تبلیغاتی جدا کرده و هیچ نقد و نظری از ما ارائه نمیشود. در پستهای معرفی برابر نقد و بررسی معرفی رستورانها در رابطه با فرهنگ و خوراکی هم مینویسیم یعنی خوراکی از کجا آمده و چه تاثیری بر فرهنگ ما دارد که به دلیل وجود این نوع محتوا مخاطبانی از خارج از شیراز هم داریم.
عرب پور ادامه داد: خدماتی را به کسب و کارهایی که در حوزه خوراکی مثل رستوران فعالیت میکند ارائه میدهیم.
بیشتر بخوانید: باید از تمام ظرفیتهای سرمایه گذاری کشور در صنعت فضایی استفاده شود
مدیر این استارتاپ درباره مدل درآمد زایی خود بیان کرد: ما بابت تولید محتوا درآمد نداریم یعنی فقط مخاطب را از طریق محتوا جذب میکنیم، درآمد ما از طریق تبلیغاتی است که برای کسب و کار انجام میدهیم. البته در زمینههایی مثل برگزاری دورههای مربوط به خوراکی, نوشیدنی, قهوه فعالیت داریم که درآمد آن خیلی قابل ملاحظه نیست و بیشتر با هدف رشد دانش کسب و کار صورت میگیرد.
او با اشاره به چالشهای این حوزه عنوان کرد: بزرگترین چالشی که ما در حال حاضر در فضای آنلاین به عنوان کسب و کار با آن مواجه هستیم کار کردن و جلو رفتن در محیطهای پر ابهام است. یعنی باید برای آینده کوتاه مدت و میان مدت برنامه ریزی کنیم بدون اینکه دیتای کافی داشته باشیم. در این شرایط ریسک کار کردن و سرمایه گذاری و برنامه ریزی بالا میرود.
عرب پور ادامه داد: همچنین در زمینه ماندگاری شبکههای اجتماعی ابهاماتی وجود دارد و بسیاری از کسب و کارهای مشابه ما هم حیاتشان وابسته به شبکههای اجتماعی است که در صورت ایجاد مشکل ریسک در زمینه برنامهریزی بالا میرود.
او افزود: چالش دیگر ما در فضای نقد و بررسی است؛ چرا که در زمینه نقد و بررسی خلاء قانونی وجود دارد و تا امروز چندین بار با رستوران به مشکل برخوردیم در واقع نگاه این است که نقد ما منفی است. میتوان به کسب و کار آنها آسیب بزند. خوشبختانه در این چند سال با فرهنگسازی انجام شده توانستیم این مسئله را جا بیندازیم که بودن ما در فضای آنلاین میتوان به کسب و کارها آ نها کمک کند.
مدیر این استارتاپ درباره رقبای خود گفت: با توجه به مدلی که ما کار میکنیم پلتفرم هایی دیگر برای ما رقیب معرفی محسوب نمیشود. در واقع اکنون ما پرمخاطب ترین پلتفرم در فضای مجازی هستیم و می توان گفت رقیب جدی نداریم.
انتهای پیام/