یک فعال حوزه صادرات گفت : با ورود ویروس کرونا جهان در یک رکود اقتصادی به سر می برد اما شرایط حال حاضر ما تابعی از عوامل مختلف است که در گذر سال ها تصمیمات اقتصادی غیر هوشمندانه به وجود آمده است .

مهدی اسفندیاری فعال حوزه صادرات و دانش اموخته دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،گفت : رسالت اصلی ما توسعه بازار برای تولید کنندگان است.

او گفت : قبل از اینکه به موضوع صادرات بپردازیم بهتر است شرایط کلیه کشور و جهان را بررسی کنیم شرایط حال حاضر کشور ما و جهان قصه تلخی است که روایت نکردن و بررسی نکردنش تلخ تر است چراکه باعث ایجاد بحران های فزاینده میشود.

این فعال بازرگانی گفت : اگرچه که با ورود ویروس کرونا جهان در یک رکود اقتصادی به سر می برد اما شرایط حال حاضر ما تابعی از عوامل مختلف است که در گذر سال ها تصمیمات اقتصادی غیر هوشمندانه به وجود آمده است.

اسفندیاری افزود : باید توجه داشته باشیم که دارایی ما فقط وجود مواد ارزشمند نیست بلکه مغزها ذهن‌ها مردم نظم تولید و ارزش افزوده ای ایجاد میکنیم نیز ثروتی گرانبهاست ارزش افزوده ای که اقتصاد و تولید ما را با یک مزیت رقابتی وارد جهان می کند

او افزود : در حال حاضر مهم‌ترین چیز زمان است باید تصمیمات درست را در زمان مناسب بگیریم. بپذیریم که داشتن یک کالای ارزشمند موفقیت نیست بلکه نحوه استفاده ما از آن کالا است که موفقیت را تعریف می کند. پس اولین هدف ایجاد ارزش است برای همه فعالیت فعالین اقتصادی روشن است که امسال سال سختی است این سختی تنها به ورود ویروس یا تحریم نیست فعالین اقتصادی ما سالهاست که نیازمند تغییرات ساختاری در اقتصاد و قوانین و پویا کردن توابع اقتصادی هستند

این فعال حوزه صادرات افزود : مهم ترین رسالت دولت ها باید این باشد که به صنعت و تولیدکنندگان کمک کنند تا آنها مزیت‌های نسبی خدادادی را که ارزان در اختیار کشور ما قرار دارد به راحتی و بدون دغدغه به مزیت رقابتی در سطح جهان تبدیل کنند گسترش فعالیت های صادراتی می تواند ما را به اهداف اقتصادی و سیاسی چشم انداز ۱۴۰۴ نزدیک تر کند با تسهیل و گسترش و پویا سازی صنعت قدرت اقتصادی و سیاسی خود را تقویت خواهیم کرد و این به ما کمک می کند در برابر هر نوع تحریم مقاوم شویم

اسفندیاری در پاسخ به این سوال که برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی و صادراتی به چه ابزارهایی نیاز داریم؟گفت : پاسخ به این پرسش بسیار گسترده است فعالین اقتصادی ما با مشکلات متنوع دست و پنجه نرم می کند اصلاح ساختارهای بانکی قوانین لحظه‌ای و پیچیده مالیات و...محور اصلی فعالیت دولت باید تسهیل و حیاط تولید کنندگان و فعالین اقتصادی باید باشد .

او گفت : دولت برای توسعه صادرات باید خود را موظف کند که ارتباطات سیاسی خود را با کشورهای جهان را توسعه دهد تسهیل توسعه حمل و نقل کالا و همچنین ارزان سازی حمل و نقل تنها باز تعریف بسیاری از قوانین داخلی تعدادی از ابتدایی ترین خواسته های کسب و کار های صادرات محور است

این فعال بازرگانی گفت : اگرچه که چشم انداز اقتصادی سال آتی خیلی مناسب نیست اما این به معنی دست روی دست گذاشتن تعریف نمیشود مهم این است که قبل از وقوع بحران تصمیمات کاربردی و علمی اخذ کنیم و سعی بر تسهیل شرایط اقتصادی و کسب و کار کشور بگیریم بخشی از این مسیر در دست دولت است و بخشی نیز در دستان فعالین اقتصادی که می‌توانند با ایجاد فضایی مبتنی بر هم افزایی در پیدا کردن راه حل های برون رفت از بحران به هم کمک کنند

این صادرکننده گفت : بنده به عنوان یک فعال اقتصادی و یا حتی یک شهروند راه حل برون رفت از مشکلات حال حاضر را دست در دست یکدیگر قرار دادند میدانم به عنوان یک شرکت صادراتی که عمده فعالیت ما توسعه بازار برای تولید کنندگان می باشد زمانی که برای یک تولید کننده بازار جدیدی کشف و ایجاد می‌کنیم سود تنها بخشی از کار است بخش مهم تر کمک به بخش تولید است که حس رضایت مندی را برای ما به ارمغان می آورد وقتی اقتصاد را یک کل در نظر بگیریم اجزای کوچک این پازل فعالین اقتصادی هستند

اسفندیاری گفت : از یک سو دولتی که با چالش ها و ابر چالش ها مواجه است و همزمان باید به کمک فعالین اقتصادی بیاید و از سوی دیگر تولیدکنندگانی که باید با توسعه محصول توسعه بازار و ایجاد مزیت رقابتی نقشی در گسترش فعالیت های اقتصادی کشور داشته باشند

او گفت : اگر صادرات را ارسال کالا به کشوری دیگر تعریف کنیم که در ازای این صادرات پول یا کالا دریافت می کنیم باید دو نکته مهم را باید در نظر داشته باشیم کالا و بازار(هدف)

این فعال حوزه اقتصاد افزود : کشور ما ایران در چند سال گذشته در کالاهایی همچون زعفران بسته زیره فرش محصولات غذایی محصولات معدنی و محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی محصولات کشاورزی دارای مزیتی بوده است در حال حاضر با کاهش ارزش پول ملی در بسیاری از صنایع و کالاها مزیتی در قیمت تمام شده داریم که باید با ارائه محصولات با کیفیت مبتنی بر نیاز بازار هدف از استانداردهای جهانی پیروی می کنند بازارهای صادراتی را توسعه دهیم

این فعال صادرات افزود : مدیریت بازارهای موجود و کشف بازارهای جدید از اولویت‌های ما می باشد

اسفنیاری افزود : متاسفانه ما به راحتی بازارهای صادراتی خود را از دست می‌دهیم اگرچه کشف و نگهداری بازارهای جدید باید برای ما یک ارزش گرانبها تلقی می شود اما حفظ بازارهای موجود میز بسیار پر اهمیت است.

او افزود : راه های گوناگونی برای برون رفت از بحران وجود دارد باید از اشتباهات گذشته درس بگیریم و سعی در ساختن آینده ای بهتر و اقتصادی پویاتر برای خود ترسیم کنیم در بخش صادرات رایزن های بازرگانی ما باید تخصصی تن و فعال تر از گذشته بازارهای هدف را رصد کنند فرصت ها را پیدا و سعی در کمک رسانی به فعالین اقتصادی داشته باشند متاسفانه در سال های اخیر با کاهش شدید رایزن های بازرگانی مواجه شده ایم در شرایطی که کشور به ارز بیشتر و صادرات بیشتر نیاز دارد یک چالش است .

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.