در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

غافلگیری کشورهای جهان از ویروس کرونا/ تغییر جدی اقتصادهای جهان پس از کرونا

آثار کرونا بر اقتصاد جهانی امشب ۲۰ فروردین ماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور کارشناسان اقتصادی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، آثار کرونا بر اقتصاد جهانی امشب ۲۰ فروردین ماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور تیرداد احمدی کارشناس اقتصادی و علی دینی ترکمانی کارشناس مسائل مالی و اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دینی ترکمانی کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه در ووهان چین شرایط عادی شده به طوری که کسب‌و‌کارها شروع به آغاز فعالیت های خود کرده‌اند گفت: این زمان هر چه کوتاه تر شود احتمال اینکه اقتصاد ها از رکود خارج شوند سریع تر می شود.

او با اشاره به اینکه شیرازه و نظم سازمان تولید در این رکود به هم نریخته است افزود: تمام زنجیره ها در سر جای خود قرار خواهند گرفت اما به دلیل نگرانی ها و قرنطینه سازی هایی که صورت گرفت برخی از این زنجیره ها به تعطیلی رفتند و به محض فروکش شدن کرونا دوباره بر سر جای خود باز می گردند لذا اقتصاد سریع می‌تواند به زمان قبل از دوره کرونا برگردد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه باید زمانی که نیاز بود سیاست قرنطینه سازی اعمال می شد تا هزینه‌های اقتصادی پایین بیاید ادامه داد: تمام کشورها از بیماری کرونا غافلگیر شدند، این ویروس تنها مختص به کشور ما نبود و لذا جدی گرفته نشد و رفتار کشورها در مواجهه با کرونا یکسان نیست ،ماهیت رکودی که الان به وجود آمده با رکوردهای کلاسیک متفاوت است.

دینی ترکمانی تصریح کرد: ایالت ووهان چین ۶۰ میلیون جمعیت دارد لذا به طور کلی کشور چین با دارا بودن یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت توانسته است بحث بیماری را به خوبی مدیریت کند.

او ادامه داد: مدیریت در کشورهای مختلف متفاوت است، کشورهایی که دیرتر درگیر موضوع شدند می‌توانستند بهتر بیماری را مدیریت کنند اما در این ارتباط برخی از کشورها به خوبی عمل نکردند، اکنون اقتصادهای جهان در اغما به سر می‌برد، زنجیره‌تولید ،توزیع و تامین با سیاست دولتها به تعطیلی کشیده شده است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه به اقتصاد آمریکا شوک وارد شده است گفت: کسب و کارهای این کشور تعطیل شده اند لذا نباید خوشحال باشیم که مثلاً ممکن است اتحادیه اروپا به دلیل بیماری کرونا فرو بپاشد، اگر این موضوع اتفاق بیفتد به این معنا است که قحطی خانمان سوزی در دنیا رخ می دهد لذا همه اقتصادهای دنیا باید سریع از این بحران خارج شوند.

دینی ترکمانی با اشاره به اینکه کرونا می تواند در تغییر ساختارهای اقتصاد جهان اثرگذار باشد خاطرنشان کرد: دوره پسا کرونا یک دوره جدید همراه با پارادایم شیفت خواهد بود لذا سرمایه‌های فکری تغییر خواهد کرد.

او با اشاره به اینکه اقتصادهای دنیا باید از این ماجرا درس بگیرند و لذا برای بحث بهداشت و درمان خودشان زیرساخت‌هایی را فراهم کنند تا اگر دوباره چنین وقایعی پیش بیاید بتوانند جوابگو باشند گفت : سرنوشت هر فرد وابسته به فرد دیگر و سرنوشت هر کشوری وابسته به کشور دیگر است ، در دوره پسا کرونا همبستگی جهانی بیشتر خواهد شد، امیدواریم در هفته‌های آینده داروی درمان اساسی کرونا کشف شود متاسفانه ما در کشور در بحث مقابله با کرونا دست به دست کردیم و بسته تعریف شده عملیاتی نشد اما باید آسیب شناسی جدی داشته باشیم تا در آینده در مواجهه با چنین وقایعی با حداقل هزینه ها روبرو شویم.

شاکری با اشاره به وضع نامطمئنی که در اقتصاد آمریکا وجود دارد افزود: مسأله نفت هم به همان اندازه مهم است و فقط بخشی از علت کاهش قیمت نفت به خاطر کاهش تقاضای ناشی از بیماری کرونا است.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: آمریکا در سیاست پولی خود بسیار سریع واکنش نشان داد تا جلوی ایجاد رکود زنجیره‌ای را بگیرد و این سیاست پولی آمریکا با هدف رونق بخشی نبود.

تیرداد احمدی کارشناس اقتصادی در ادامه برنامه با اشاره به تحولات و نوسانات کرونایی به وجود آمده در جهان افزود: جهان در معرض بحران‌های بدهی قرار داشت به طوری که جهان منتظر تلنگری بود که بتواند عقب‌گرد داشته باشد لذا کرونا بهانه‌ای شد تا جهان به اصلاح رویه ها بپردازد، امیدوارم کرونا ویروس باعث بازگشت و بازسازی اقتصادهای جهانی شود.

او عنوان کرد: مسیر به صورت ناعادلانه در حالی سپری شدن بود و فاصله طبقاتی در دنیا به شدت رو به افزایش بود ، در این شرایط بسته های مالی خیلی سریع روی میز آمد تا بتوانند موضوع کرونا را مدیریت کنند ، بازارهای مالی نه می‌تواند ویروس را بکشد و نه درب مغازه ها را ببندد، باید از تهدید به وجود آمده برای ایجاد فرصت استفاده کرد.

احمدی با اشاره به اینکه آمریکا نظام پولی مستقلی دارد گفت: این نظام پولی می تواند یک شبه تصمیم بگیرد و فردا صبح عمل کند اما اروپا بانک مرکزی مستقل از خود ندارد به طوری که آنها دچار تضاد منافع هستند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه الان وقت هواپیما خریدن و آوردن تکنولوژی های جدید است لذا باید از فرصت‌ها استفاده کرد زیرا محدودیت‌ها می‌تواند فرصت ساز هم باشد ادامه داد: کرونا ظرفیت‌های را برای دولت چین به وجود آورده است و لذا این کشور گام‌های بعدی را پس از کرونا خواهد برداشت.

او با بیان اینکه دنیا تصور گسترش بیماری کرونا را تا این حد در نظر نگرفته بود گفت: هنوز گزارش سه ماه اقتصاد آمریکا اعلام نشده است، اما بر اساس پیش بینی ها، بیکاری در این کشور افزایش خواهد داشت و تصویب طرح دو تریلیون دلاری آمریکا برای جبران درآمد بیکار شده‌ها و اقتصاد، موجب می‌شود از تسری این بحران به بخش‌های دیگر جلوگیری شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به افت شاخص‌های جهانی بورس افزود: شاخص بورس داوجونز از ۲۹ هزار تا ۱۸ هزار واحد افت و دوباره تا ۲۲ هزار واحد رشد کرد که علت بخشی از این نوسانها، تغییرات و معاملات الگوریتمی و پیش بینی نشده است و این ذات بورس‌های مالی است که در شرق و اروپا هم داشتیم، فضای پول پاشی در آمریکا شاید انتهایی نداشته باشد، چون سال انتخابات ریاست جمهوری در این کشور است و رئیس جمهور وقت می‌خواهد در این انتخابات برنده شود.

او با بیان اینکه ظرفیت اعتباری و تسهیلاتی دولت چین به سقف پیک رسیده بود و برای اقتصاد این کشور، کرونا ظرفیتی ایجاد کرد که بتواند گام اعتباری جدیدی را بردارد ادامه داد: پس از کرونا تغییر جدی در اقتصاد‌های جهان خواهیم داشت و این ظرفیت به سمت اقتصاد‌هایی خواهد رفت که بدهی کمتر و ظرفیت تولید بیشتری را دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار