رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: گرچه کرونا یک تهدید است؛ اما فرصت‌هایی را در درون خود دارد و یکی از این فرصت‌ها، تغییر نظام دادرسی از نظامی حضوری و سنتی به نظامی غیرحضوری و مدرن با استفاده از ابزار‌ها و فناوری‌های نوین است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، یدالله موحد، رییس کل دادگستری استان کرمان  در نخستین نشست شورای قضایی استان کرمان در سال جدید گفت: امسال مبارزه با فساد، گسترش عدل و آزادی‌های مشروع و توسعه رویکرد‌های نظارتی از اولویت‌های قوه قضاییه  است. 

 او افزود: حفظ کرامت قضات، کارکنان دستگاه قضایی و سازمان‌های وابسته، اصحاب دعوا، وکلا و کارشناسان و سایر افرادی که به این دستگاه مراجعه دارند، یکی دیگر از اولویت‌های قوه قضاییه به شمار می‌رود و مدیران باید این کار را در دستور کار قراردهند و لحظه‌ای از آن غافل نشوند. 

 موحد بیان کرد: جلب مشارکت نهاد‌های مردمی برای تحقق اهداف قوه قضاییه از دیگر اولویت‌های این قوه به شمار می‌رود و بدین منظور دستور العمل ریاست قوه قضاییه باید مبنای فعالیت قرار گیرد.

او توسعه رویکرد نظارتی و انجام اقدامات پیشگیرانه، برخط کردن سامانه‌های کشف جرم و پیگیری جدی دادستان‌ها برای کشف جرائم را از دیگر اولویت‌های قوه قضاییه در سال جدید برشمرد و گفت: قضات و دادستان‌ها باید ساختار‌های جرم زا و مساله زا را رصد کرده و در راستای رفع مشکلات اقدام کنند.

موحد در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: ریاست قوه قضاییه در جلسه اخیر با روسای دادگستری‌ها و دادستان‌های سراسر کشور ضمن قدردانی از قضات، کارکنان دستگاه قضایی، مدیران و کارکنان دستگاه‌های وابسته به دادگستری ها، محاکم و سایر واحد‌های قضایی در سال ۹۸، تاکید کردند که در ماه‌های پایانی سال که کشور مبتلا به بیماری منحوس کرونا شده بود نیز همکاران قضایی و اداری گام‌های بلندی را برداشته اند.

او گفت: براساس اعلام نظر ریاست قوه قضاییه، به منظور تعیین تکلیف پرونده‌های معوقه در کشور، قدم‌های خوبی برداشته شده است و در این راستا در استان کرمان ۶۲ درصد پرونده‌های معوقه مشمول دستورالعمل قوه قضاییه مختومه و منجر به صدور رای شدند. 

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که به منظور تعیین تکلیف پرونده‌های معوقه در نیمه راه هستیم، عنوان کرد: این کار امسال باید با جدیت ادامه یابد؛ زیرا این اقدام همچنان در راس برنامه‌های قوه قضاییه قرار دارد تا به بروزسانی متعارف در راستای رسیدگی به پرونده‌های وارده دست یابیم.

او اظهار کرد: قدردانی از قضات و کارکنان دستگاه قضایی از دیگر محور‌های سخنان ریاست قوه قضاییه در جلسه اخیر با روسای دادگستری‌ها و دادستان‌های سراسر کشور بوده است؛ زیرا تلاشگران این حوزه در این فضای کرونایی که دغدغه وجود داشته است، خدمت خود را ترک نکرده و با قوت و انگیزه بالایی به وظایف خود عمل کرده اند و ریاست قوه قضاییه در این رابطه تاکید داشته اند که باید برنامه ریزی‌های لازم برای ارتقای این خدمات را داشته باشیم.

رییس شورای قضایی استان کرمان تاکید کرد: براساس تاکیدات ریاست قوه قضاییه، ویروس کرونا ممکن است محدودیت ایجاد کند؛ اما نباید مانع اجرای برنامه‌های تحولی در قوه قضاییه شود و باید سازکار‌های متعارف در این زمینه را تعریف کرده و کار را پیش برد.

او افزود: براساس نظر ریاست قوه قضاییه، دستگاه قضایی باید دستگاهی هوشمند بوده و متناسب با هر شرایطی، کار خود را با وجود موانع و محدودیت‌ها، پیش برده و با خلاقیت در  پیشبرد اهداف خود گام بردارد.

موحد ضمن تاکید بر این مطلب که باید از فرصت‌های ایجاد شده حداکثر استفاده را برد، گفت: اگرچه کرونا یک تهدید است؛ اما فرصت‌هایی را در درون خود دارد و یکی از فرصت‌های موجود در این زمینه، فرصت تغییر نظام دادرسی از نظامی حضوری و سنتی به نظامی غیرحضوری و مدرن با استفاده از ابزار‌ها و فناوری‌های نوین است تا حضور افراد در مراجع قضایی را به حداقل رسانیم.

او عنوان کرد: اگر در این فرصت موجود، نتوان در مسیر تغییر نظام دادرسی اقدام کرد، مشخص نیست که در فضای دیگری بتوان این تغییر وضعیت را ایجاد کرد؛ زیرا در حال حاضر جامعه آمادگی نسبی برای پذیرش تحولات را دارد.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: در راستای توسعه نظام دادرسی غیرحضوری در استان کرمان، ارتباطات مستقیم ریاست قوه قضاییه با مردم، به صورت ویدئو کنفرانس انجام می‌شود و زیرساخت‌های لازم فراهم شده تا آرا و پیگیری‌های مربوطه در اسرع وقت انجام شود و نیازی به حضور مستقیم مردم  وجود نداشته نباشد.

او با تاکید بر این مطلب که ویروس کرونا ظرفیت مناسبی برای مکانیزه کردن امور قضایی ایجاد کرده و بدین منظور باید کار حساب شده و دقیقی را انجام داد، گفت: مبارزه با فساد در درون و بیرون از دستگاه قضایی از دیگر اولویت‌های قوه قضاییه به شمار می‌رود و این موضوع باید جزء رئوس برنامه‌های کاری بخش‌های مختلف دستگاه قضایی شود؛ زیرا وجود فساد در درون و بیرون از مجموعه قضایی به هیچ وجه مورد قبول نیست و معتقدم اگر نگاه مدیران فساد ستیز شود تا آخرین رده‌های اداری تاثیرگذار خواهد بود. 

 موحد با اشاره به این مطلب که اصلاح بستر‌های ایجاد فساد و مبارزه با فساد از دیگر اولویت‌های کاری قوه قضاییه به شمار می‌رود، گفت: باید بستر‌های ایجاد فساد شناسایی شده و از بین بروند.

او افزود: گسترش عدل و آزادی‌های مشروع، یکی دیگر از اولویت‌های قوه قضاییه است و قضات در این زمینه باید فعال عمل کرده و منفعل و منتظر دادخواست، جلسه و شکایت نباشند.

رییس کل دادگستری استان کرمان قطور بودن بی جهت پرونده‌ها را یک آفت و آسیب جدی در مراجع قضایی دانست و اظهار کرد: باید ترتیبی گرفته شود تا از درج اوراق بدون استفاده و غیر مفید در پرونده‌های قضایی خودداری شود؛ چرا که این اوراق علاوه بر قطور نمودن پرونده، موجب اتلاف وقت قضات برای بررسی کردن آن‌ها می‌شود و در نتیجه هزینه‌هایی را به بیت المال تحمیل می کند. 

او با اشاره به اینکه کرمان می‌تواند پایلوت فهرست نویسی و کاهش قطر پرونده‌ها شود، بیان داشت: راهکار‌های مورد نظر بدین منظور در دست تدوین است و به مراجع مربوطه اعلام می‌شود تا در آینده ای نزدیک، شاهد کاهش قطر پرونده‌ها و خلاصه کردن آن‌ها شویم.

موحد گفت: انجام محاکمات الکترونیک زندانیان، یکی دیگر از موارد مورد تاکید دستگاه قضایی استان کرمان به شمار می‌رود تا از رفت و آمد زندانیان جلوگیری شود؛ زیرا اگر یکی از زندانیان در مسیر رفت و آمد به مراجع قضایی و زندان به ویروس کرونا مبتلا شود، فاجعه خواهد بود.

او تاکید کرد: خداروشکر در استان کرمان؛ حتی یک مورد زندانی مبتلا به کرونا نداشته ایم و این موفقیت در پی تلاش‌های دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل زندان‌ها حاصل شده است.

انتهای پیام/ م 

برچسب ها: دادگستری ، زندان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار