کشاورزان و باغداران استان قزوین برای جلوگیری از خسارت سرمازدگی؛ توصیه‌های فنی کارشناسان کشاورزی را جدی بگیرند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، مهر پویان مدیر راهبردی بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: با توجه به پیش بینی شمالی شدن جریانات هوا ازامروز دوشنبه ۲۵ فروردین ماه، ضمن افزایش ناپایداری ها، شامل افزایش ابر، وقوع پدیده مه، باد‌های سرد شمالی، رگبار و رعد و برق در بعضی مناطق و کاهش دما تا آستانه‌های صفر درجه سانتیگراد در صبح روز سه شنبه قابل پیش بینی است و همچنین احتمال رگبار پراکنده و وقوع تگرگ نیز می‌رود.

پویان اظهار داشت: با توجه به اینکه این سامانه فاقد رطوبت و بارش کافی است؛ احتمال وقوع یخبندان تشعشعی با توجه به گذر سامانه، سکون باد و صاف شدن هوا و بدون ابر بودن آسمان، از سه شنبه شب تا اول صبح روز چهارشنبه ۲۷ فروردین ماه بسیار بالاست.

او اضافه کرد: عموماً یخبندان‌های تشعشی موجبات خسارت سرمازدگی در باغات میوه می‌شود، بنابراین کشاورزان و باغداران برای تأمین سوخت، ادوات و تجهیزات لازم و کاربرد اصولی و کافی اقدام کنند.

مدیر راهبردی بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه به باغداران توصیه کرد: برای درزگیری و ترمیم پوشش گلخانه ها، و اماکن نگهداری دام و طیور و تأمین سوخت کافی، آمادسازی سوخت و تمهید تجهیزات و ادوات اعم از پلار باغی، بخاریها، هیترها، مواد سوختنی بادوام، و یا بکارگیری فن‌ها و دراگون ها، ماشین مولد باد، توری‌های ضد سرماو محافظ‌ها اقدام کنند.

مهرپویان افزود: همچنین لازم است برای حضور شبانه در باغات حساس به سرمازدگی در شب سه شنبه و شب چهارشنبه و پایش دما، وضعیت باد و میزان ابر در آسمان، عدم خاک ورزی و شخم باغات بدلیل کاهش هدایت گرمایی و افزایش احتمال خطر سرما، حذف علف‌های هرز با موور بدون شخم زدن بدلیل وجود علف‌های هرز و افزایش احتمال سرمازدگی در شرایط خاص، عدم هرس باغات و به تاخیر انداختن آن تا چند روز دیگر اقدام کنند.

او همچنین به باغداران توصیه کرد: درصورت نداشتن دستگاهی خاص چنانچه بخواهند از توده‌های آتش استفاده کنند حتماً تعداد آن زیاد تا حداقل ۱۰۰ عدد در هر هکتار و حجم آتش کم باشد.

مدیر راهبردی بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: آتش‌های بزرگ کارساز نیست و گرمای آن‌ها مستقیماً به بالا حرکت می‌کند و از لایه وارونگی خارج می‌شود و آتش زدن تعدادی لاستیک و ایجاد دود غلیظ و سیاه بیهوده است و جز آلودگی محیط زیست و هدر دادن انرژی مزیتی ندارد.

او یاد آور شد: مواد سوختی باید تا زمان طلوع آفتاب دوام داشته باشند، چون زهرآگین‌ترین دما درست کمی قبل طلوع آفتاب رخ می‌دهد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار