ناتوانی کاخ سفید در مواجهه با شیوع کرونا به کاهش محبوبیت ترامپ در چند ایالات مهم آمریکا منجر شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دونالد ترامپ در سخت‌ترین روز‌های دوران ریاست جمهوری خود به‌سر می‌برد! نتایج نظرسنجی‌های عمومی و ایالتی در آمریکا، حکایت از کاهش تصاعدی محبوبیت وی نزد رای‌دهندگان دارد. از سالمندان آمریکایی گرفته تا رنگین پوستان و رای‌دهندگان مستقل، از مدیریت کاخ سفید در مواجهه با ویروس کرونا ناراضی هستند.

اگرچه طی هفته‌های ابتدایی شیوع کرونا در آمریکا، به‌خصوص پس از اعمال محدودیت‌های عمومی و قرنطینه برخی مناطق حساس مانند نیویورک، اکثر شهروندان آمریکایی رضایت خود را از عملکرد ترامپ ابراز کرده بودند، اما رویا‌های رئیس جمهور آمریکا در مدتی بسیار کوتاه نقش بر آب شد!

افزایش تصاعدی تعداد مبتلایان و قربانیان
کوید-۱۹ از یک سو و کمبود امکانات و تجهیزات درمانی از سوی دیگر، نظر مساعد اولیه برخی شهروندان در قبال مدیریت بحران در کاخ سفید را تغییر داد. فراتر از آن، منتقدان دولت آمریکا با استناد به لغو طرح موسوم به "اوباماکر" از سوی ترامپ، فقدان بیمه‌های درمانی عمومی در ایالات متحده را فاجعه‌ای نابخشودنی دانستند.

از دست رفتن میلیون‌ها شغل، خصوصا مشاغل خرد و تعطیلی تعداد زیادی از بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی کوچک در سرتاسر آمریکا، آینده اقتصادی این کشور را مورد ابهام قرار داد. نظرسنجی مشترک "هاروارد ایکس- هریس" که در ۲۹ مارس (۱۲ فروردین) منتشر شد، نشان داد که ۵۵ درصد از شهروندان آمریکایی نسبت به آینده مالی خود، پس از شیوع کرونا و بحران‌های اقتصادی ناشی از آن ناامید بودند. این در حالی بود که یک ماه قبل از آن و در نظرسنجی مشابه صورت گرفته، ۴۱ درصد از شهروندان آمریکایی چنین نظری داشتند.

هشدار سخت علیه کاخ سفید
نتایج این نظرسنجی، هشدار سختی علیه ترامپ محسوب می‌شد. خصوصا اینکه نظرسنجی‌های قبلی، اکثرا بیانگر رضایت عمومی شهروندان آمریکایی از اقدامات ترامپ در مواجهه با ویروس کرونا بود. شبکه سی ان ان در ۲۷ مارس (۱۰ فروردین) نتایج نظرسنجی گسترده‌ای را منتشر کرد که نشان دهنده رضایت ۵۲ درصدی شهروندان از مدیریت بحران کرونا توسط کاخ سفید بود.

در مقابل، ۴۵ درصد شهروندان منتقد عملکرد دولت آمریکا در این خصوص بودند. اما آخرین نظرسنجی شبکه سی ان ان که نتایج آن در تاریخ هشتم آوریل (۲۱ فروردین) منتشر شده است، بیانگر نارضایتی ۵۵ درصدی شهروندان آمریکایی از عملکرد ترامپ در مواجهه با کروناست. در مقابل، تنها ۴۱ درصد از شهروندان معتقدند که رئیس جمهور و کاخ سفید در این خصوص، عملکردی قابل دفاع داشته اند.

اگر نتایج این نظرسنجی را در کنار نظرسنجی‌های مشابه که از سوی فاکس نیوز، هیل، دانشگاه کوئینیپیاک و ... صورت گرفته قرار دهیم، متوجه وخامت اوضاع ترامپ در سرتاسر آمریکا خواهیم شد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بایدن (نامزد نهایی دموکراتها) با اختلاف ۹ تا ۱۱ درصد از رئیس جمهور فعلی آمریکا پیشی گرفته است. شیوع کرونا، اصلی‌ترین عاملی است که ضمن تغییر معادلات اجتماعی و اقتصادی آمریکا، سیاست‌های درمانی و مالی ترامپ را در نزد افکار عمومی به چالش کشیده است.

کاهش محبوبیت ترامپ
یکی از موضوعاتی که ترامپ را به شدت نگران ساخته است، مربوط به کاهش مستمر محبوبیت وی در ایالات خاکستری است. ایالات خاکستری به ایالاتی گفته می‌شود که پیروزی یا شکست نامزد‌ها در انتخابات ریاست جمهوری در آن‌ها قابل پیش بینی نیست. مطابق آخرین نظرسنجی‌های ایالتی، ترامپ در هفت ایالت اوهایو، فلوریدا، کارولینای شمالی، میشیگان، پنسیلوانیا، ویسکانسین و آریزونا از بایدن عقب افتاده است.

کرونا؛ ترس ترامپ، امید بایدن

ترامپ موفق شده بود در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶، در همه این ایالات بر رقیب دموکرات خود پیروز شود. در این میان، پیروزی ترامپ در سه ایالت پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین از اهمیتی ویژه برخوردار بود. وی در این سه ایالت، با اختلاف کمتر از یک درصد بر هیلاری کلینتون غلبه کرد. با این حال حداقل تاکنون، رئیس جمهور آمریکا وضعیت مساعدی در این ایالات حساس ندارد. در صورتی که ترامپ تنها در همین سه ایالت از رقیب خود شکست بخورد، باید از کاخ سفید خداحافظی کرده و به رئیس جمهوری تک‌دوره‌ای تبدیل شود.

مروری بر آخرین نظرسنجی‌های صورت گرفته در ایالات حساس و خاکستری، از وضعیت آشفته فعلی ترامپ پرده بر می‌دارد: در نظرسنجی موسسه "یوگاو" در ایالت پنسیلوانیا، بایدن ۴۶ درصد و ترامپ ۴۰ درصد آرا را کسب کرده اند. این در حالی است که در نظرسنجی‌های قبلی، این اختلاف بین ۱ تا ۳ درصد بود.

در نظرسنجی شبکه ان‌بی‌سی در ایالت آریزونا، بایدن ۴۷ درصد و ترامپ ۴۶ درصد آرای ساکنان این ایالت را کسب کرده اند. آریزونا از جمله ایالاتی بود که ترامپ تا قبل از شیوع کرونا، پیروزی در آن را قطعی قلمداد می‌کرد. در نظرسنجی مشترک ان‌بی‌سی و ماریست در ایالت اوهایو، بایدن ۴۹ درصد و ترامپ ۴۵ درصد آرا را کسب کرده اند. اوهایو از ایالات مهم و سرنوشت ساز در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محسوب می‌شود. در نظرسنجی دانشگاه کارولینا در ایالت کارولینای شمالی، بایدن ۴۸ درصد و ترامپ ۴۶ درصد آرا را کسب کرده اند. نکته جالب توجه اینکه کارولینای شمالی از ایالات ثروتمند آمریکا محسوب می‌شود.

در نظرسنجی موسسه "ام. آر. جی" در ایالت میشیگان، بایدن ۴۴ درصد و ترامپ ۴۱ درصد آرا را کسب کرده اند. میشیگان در سال ۲۰۱۶ یکی از نماد‌های پیروزی ترامپ محسوب می‌شد. در نظرسنجی موسسه "مارکوت" در ایالت ویسکانسین، بایدن ۴۸ درصد و ترامپ ۴۵ درصد آرا را کسب کرده اند. در سال ۲۰۱۶، دموکرات‌ها برای نخستین بار طی سه دهه گذشته، در این ایالت شکست خوردند. در نظرسنجی "یو. ان. اف" در ایالت فلوریدا، بایدن ۴۶ درصد و ترامپ ۴۰ درصد آرا را کسب کرده اند. در نظرسنجی ماه گذشته این ایالت، ترامپ با اختلاف ۳ درصد از بایدن پیش بود.

نظرسنجی‌های عمومی و ایالتی نشان می‌دهد سالمندان از ترامپ بریده اند

سالمندان آمریکایی نقش مهمی در پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ ایفا کردند. در آن دوره، افراد بالای ۶۵ سال، ضمن حمایت از ترامپ در مقابل هیلاری کلینتون، شکست نامزد دموکرات‌ها را در بسیاری از ایالات تضمین کردند. برخی تحلیلگران معتقدند که آرای ترامپ در میان سالمندان در سال ۲۰۱۶، حداقل ۷ درصد از هیلاری کلیتون بالاتر بوده است. اما نظرسنجی اخیر "سی ان ان " نشان می‌دهد که جو بایدن توانسته است از نارضایتی گسترده سالمندان از عملکرد دولت در دوران شیوع کرونا بیشترین بهره ممکن را ببرد! هم اکنون محبوبیت بایدن در میان سالمندان، ۱۳ درصد نسبت به ترامپ بالاتر است. در صورتی که این اختلاف (هر چند به صورت نسبی) تا زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر ثابت باقی بماند، قطعا ترامپ رقابت را در برخی ایالات مهم به بایدن واگذار خواهد کرد.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار