رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر قم؛

اولویت مدیریت شهری قم توسعه حمل‌ونقل عمومی است

امراللهی گفت: شهرداری در این بخش هزینه‌های بسیاری متحمل شده تا مردم را به سمت بهره‌برداری از حمل‌ونقل عمومی سوق دهد.

اولویت مدیریت شهری قم توسعه حمل‌ونقل عمومی است/خدمات‌رسانی بیش از ۶ هزار تاکسی در سطح شهربه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، روح‌الله امرالهی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر قم در یکصدو چهلمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر قم که در سالن جلسات شهید باکری به‌صورت زنده پخش شد، اولویت مدیریت شهری را توسعه حمل‌ونقل عمومی دانست و گفت: شهرداری در این بخش هزینه‌های بسیاری متحمل شده تا مردم را به سمت بهره‌برداری از حمل‌ونقل عمومی سوق دهد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر قم سپس به قرائت لایحه اخذ مجوز افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی نرخ کرایه اتوبوس و مینی‌بوس‌های سازمان اتوبوسرانی در خطوط سطح شهر (درون‌شهری و برون‌شهری) در سال ۹۹ پرداخت و افزود: شهرداری در سال گذشته، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به‌عنوان انباشت سرمایه اتوبوس خریداری کرده است.

امراللهی بیان کرد: در رابطه با این لایحه جلسات بسیاری برگزار شده است، جمع‌بندی نهایی در دو کمیسیون تلفیق و عمران و حمل‌ونقل شورای شهر قم بر این شد که در ۱۶ خط عمومی شهر نرخ بلیت کارتی به ۷۰۰ تومان و پرداخت نقدی به ۱۵۰۰ تومان افزایش یابد.

امرالهی با بیان اینکه پرداخت کرایه نقدی با رویکرد شهر هوشمند در تضاد است، ادامه داد: پیشنهاد شهرداری ۱۵۰۰ تومان بود و در کمیسیون عمران به ۱۲۰۰ تومان تقلیل یافت و درنهایت در کمیسیون تلفیق نرخ هزار تومان رأی نهایی را آورد.

عضو شورای شهر قم عنوان کرد: برای ناوگان مینی بوسرانی درون‌شهری به سه نرخ ۷۰۰، ۸۰۰ و هزار تومان رسیدیم و برای ناوگان مینی بوسرانی برون‌شهری نیز نرخ‌های پیشنهادشده به‌جز سه بند همان نرخ شهرداری در سازمان اتوبوسرانی معادل ۲۵ درصد بود که مورد تصویب قرار گرفت.

او در ادامه جلسه، اخذ مجوز نرخ پیشنهادی کرایه انواع خودرو‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل بار و مسافر درون‌شهری برای سال ۹۹ سازمان تاکسی‌رانی قم را قرائت و با اشاره به خدمات‌رسانی ۶ هزار و چهارده تاکسی در سطح شهر قم گفت: حدود ده هزار خانوار از این طریق تأمین معاش می‌کنند.

امرالهی با اشاره به افزایش قیمت بنزین در سال گذشته گفت: مجموعه خود تاکسی ران‌ها این افزایش قیمت بنزین را متحمل شدند و با مردم مدارا کردند، بعدازآن هم مسئله شیوع بیماری کرونا اتفاق افتاد که سبب شد این قشر زحمت‌کش با مشکلات اقتصادی فراوانی روبرو شوند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر قم عنوان کرد: پیشنهاد تعیین نرخی که از سوی سازمان تاکسی‌رانی ارائه شد، افزایش هزینه‌های تاکسی به میزان ۴۴.۵ درصد بود؛ از طرف دیگر مردم شهر را باید مدنظر قرار می‌دادیم درنتیجه اختلاف نظرات چالشی بود.

یادآور می‌شود کلیات این دو لایحه در این جلسه به رأی گذاشته شد و به تصویب اکثریت اعضای شورای شهر رسید.

عباس ذاکریان نیز در همین جلسه بیان کرد: نباید نگاه درآمدی به نرخ کرایه نقدی داشته باشیم بلکه باید با رویکرد فرهنگ‌سازی برای استفاده از کرایه کارتی عمل کنیم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به لایحه اخذ مجوز افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی نرخ کرایه اتوبوس و مینی‌بوس‌های سازمان اتوبوسرانی در خطوط سطح شهر (درون‌شهری و برون‌شهری) در سال ۹۹، گفت: پیشنهاد شهرداری ۲ هزار تومان بود، به دلیل اینکه می‌دانستیم در شورا با مخالفت روبرو می‌شویم درنتیجه نرخ ۱۵۰۰ تومان را مصوب کردیم.

او تمهیدات اندیشیده شده برای تهیه و شارژ کارت اتوبوس از سوی مردم را مورد تأکید قرار داد و ابراز کرد: برای آنکه همشهریان با مشکلی مواجه نشوند یک سری دستگاه برای صدور بلیت تک‌سفره پیش‌بینی‌شده استکه در ایستگاه‌های مختلف نصب شود تا مردم اقدام به شارژ کارت اتوبوس خود کنند.

ذاکریان در بخش دیگری از سخنان خود اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به علت شیوع بیماری کرونا را موردتوجه قرار داد و گفت: تعداد مسافر تاکسی در آیین‌نامه ۴ مسافر آمده است، اما به دلیل اجرای این طرح، در حال حاضر تعداد مسافران به سه مسافر کاهش‌یافته است اگر مدت اجرای این طرح تا اردیبهشت‌ماه باشد قابل‌تحمل است، اما اگر طولانی‌تر شود برای تاکسی ران‌ها غیرقابل‌تحمل می‌شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به مشکلات پیش‌آمده برای مردم به‌ویژه تاکسی‌داران براثر شیوع بیماری کرونا یادآورشد: امیدواریم در این شرایط، رانندگان تاکسی هم از بیمه بیکاری استفاده کنند و مشکل آن‌ها از سوی بیمه حل شود.

در بخشی از این جلسه، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم با بیان اینکه حد فاصله دریافت نقدی و کارتی زیاد است، عنوان کرد: دلیل اینکه پرداخت نرخ کرایه ۱۵۰۰ تومان به‌صورت نقدی را مطرح کرده‌ایم به این دلیل است که مردم تشویق به پرداخت نرخ کرایه به‌صورت کارتی شوند.

امیر یزدی با بیان اینکه تصویب این لایحه ممکن است در ستاد تنظیم بازار استان رد شود، گفت: خود دولت هفته گذشته عوارض حمل‌ونقل برون‌شهری را درصد قابل‌توجهی افزایش داده است، اگر ما هم ۱۵۰۰ تومان را مطرح می‌کنیم به این دلیل است که مردم تشویق و ترغیب به پرداخت کارتی شوند.

به گفته مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم بیش از ۷۰ درصد استفاده‌کنندگان از اتوبوس درون‌شهری در قم دانشجویان، طلاب و حوزویان هستند.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار