با بالا گرفتن اعتراض دستفروشان از نحوه ارائه کمک معیشتی به آن‌ها در روزهای کرونایی، شاهد دو اظهار نظر متفاوت از سوی دو عضو شورای شهر تهران هستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با شیوع ویروس کرونا در کشور و با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت دستفروشان در پایتخت ممنوع شد و این ممنوعیت فعالیت موجب سخت شدن وضعیت معیشت آن‌ها شد.

با توجه به این تصمیم مدیریت شهری پایتخت از ابتدا به دنبال اجرای سیاست‌های حمایتی در مسیر کمک به وضعیت معیشت دستفروشانی بود که شب عید (اسفندماه) به هیچ عنوان نتوانستند کاسبی کنند و به واسطه تعطیلی تمام روز بازار‌ها در پایتخت معیشت دستفروشان در تنگنا قرار گرفت.

شورای شهر تهران به همراه شهرداری تهران طرحی را ارائه کرد که به واسطه همکاری بنیاد مستضعفان بتوانند جمعی از دستفروشان واقعی تهران را مورد حمایت قرار دهند و از این رو در بخش اول ارائه بسته کمک معیشتی به دستفروشان پایتخت برای بیش از ۴ هزار دستفروش از سوی بنیاد مستضعفان بن کارت یک میلیون تومانی تهیه و در اختیار شهرداری قرار گرفت تا کار توزیع آن بین دستفروشان را انجام دهد.


بیشتر بخوانید: کمک ۵ میلیاردی بنیاد مستضعفان به شهرداری برای ارائه تسهیلات به دستفروشان


با پرداخت بسته معیشتی بین دستفروشان، اعتراض‌هایی از سوی برخی از دستفروشان شکل گرفت که با توجه به دستفروش بودن آن‌ها مشمول دریافت بسته کمک معیشتی نشدند و در نهایت مسیر اعتراض‌ها به سمتی رفت که تعدادی از آن در مقابل سختمان شورای شهر و شهرداری تهران تجمع کردند.

همان زمان مدیران شهری اعلام کردند که نمی‌توان به هر فردی که ادعای دستفروش بودن دارد بسته کمک معیشتی داد، زیرا فهرست تهیه شده به گونه‌ای بود که دستفروشانی در آن جا گرفتند که دستفروشی شغل آن‌ها بوده و در روز بازار‌ها فعالیت دائمی داشتند.

با پیگیری‌های انجام شده از سوی باشگاه خبرنگاران جوان، فهرست نهایی سهمیه بندی مناطق ۲۲ گانه پایتخت برای دریافت بن کارت کمک معیشتی دستفروشان احصا شد.

شهرداری مناطق تعداد بن تخصیص یافته
شهرداری منطقه 1 100
شهرداری منطقه 2 200
شهرداری منطقه 3 100
شهرداری منطقه 4 100
شهرداری منطقه 5 100
شهرداری منطقه 6 100
شهرداری منطقه 7 100
شهرداری منطقه 8 100
شهرداری منطقه 9 100
شهرداری منطقه 10 50
شهرداری منطقه 11 200
شهرداری منطقه 12 300
شهرداری منطقه 13 80
شهرداری منطقه 14 120
شهرداری منطقه 15 200
شهرداری منطقه 16 100
شهرداری منطقه 17 160
شهرداری منطقه 18 100
شهرداری منطقه 19 200
شهرداری منطقه 20 200
شهرداری منطقه 21 100
شهرداری منطقه 22 50

با شکل گیری اعتراض دستفروشان علی اعطاء سخنگوی شورای شهر تهران در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت، در نحوه پرداخت بخش اول بن کارت کمک معیشتی به دستفروشان مشکلاتی وجود داشت و ما در شورای شهر موضوع را بررسی می‌کنیم تا میزان خطا برای پرداخت دور دوم بسته کمک معیشتی کم شود.


بیشتر بخوانید: کاهش سرفاصله حرکت مترو در هفته آینده/ تزریق ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در کوتاه مدت امکان پذیر نیست 


اما این اظهار نظر سخنگوی شورای شهر تهران با واکنش زهرا نژاد بهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران مواجه شد.

زهرا نژاد بهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به اظهار نظر علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران که در نشست خبری خود با اصحاب رسانه از بالا بودن میزان خطا در توزیع بخش اول بن کارت بین دستفروشان خبر داده بود، گفت: من نمی‌دانم آقای اعطا بر چه اساسی این صحبت را کرده است و جامعه آماری خود را از کجا و به چه شکل احصاء کرده است، بلکه تأکید می‌کنم که هیچ مشکلی در توزیع بن کارت‌ها وجود نداشت و اگر سخنگوی شورای شهر تهران اعتراضی دارد آن را اعلام کند.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه مسئولیت اجرای این طرح (ارائه بن کارت کمک معیشتی به دستفروشان پایتخت) با من بود، افزود: تا به امروز در شورای شهر تهران برای بازنگری و یا تغییر در ساز و کار پرداخت بن کارت به دستفروشان هیچ بحثی نشده است.

نژاد بهرام ادامه داد: سخنگوی شورای شهر تهران نظرات شخصی خود را بیان کرده است و باید تأکید کنم که شورای شهر تهران پرداختی انجام نمی‌دهد و فرآیند پرداخت آن با ساز و کار شهرداری تهران انجام می‌شود و شورای شهر تهران نمی‌تواند در حوزه اجرا ورود کند.

او  با تأکید بر اینکه وظیفه شورای شهر تهران نظارت است، گفت: شهرداری تهران شیوه نامه‌ای تهیه کرد و آن را در اختیار شهرداری‌های مناطق قرار داد و در شهرداری‌های مناطق کمیته‌ای با حضور شهردار منطقه، معاون خدمات شهری و حراست تشکیل شد تا شیوه پرداخت بر اساس ساز و کار تدوین شده انجام شود.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران افزود: ما در مدیریت شهری از ابتدای کار این احتمال را می‌دادیم که درصدی خطا در پرداخت بن کارت به دستفروشان وجود داشته باشد، به همین دلیل در مرحله دوم ارائه بسته کمک معیشتی به آن‌45ها فهرست تهیه شده از ۴ هزار نفر به ۵ هزار نفر افزایش پیدا کرد.

نژاد بهرام تصریح کرد: ممکن است در این میان چندین نفر بیایند و اعلام کنند من دستفروش هستم، اما نمی‌توان به گفته آن‌ها اعتماد کرد و بر همین اساس کار شناسایی دستفروشان واقعی به شهرداران نواحی سپرده شد.

این اولین بار نیست که از زمان شیوع ویروس کرونا در پایتخت در مدیریت شهری شاهد چند صدایی هستیم و پیش تر در حالی که محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران حرف از موافق بودن اعضای شورای شهر با اجرای طرح ترافیک زده بود، باز هم سخنگوی شورای شهر تهران گفت: اعضای شورای شهر با اجرای طرح ترافیک در پایتخت مخالف بودند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اکبر صمدی
۱۱:۴۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
من نه بن کارت گرفتم ونه کمک یک میلیون تومانی فقط شهرداری 18به من پانصد تومان داده
آخرین اخبار